Ford Escort Wagon 1.6i Century (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Escort Wagon 1.6i Century |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 71.487 km |
KM-stand laatst | 126.350 km |
Eerste ervaringen
- 72.000 km
We hebben deze Ford Escort net gekocht.
Een mooie auto, met airco en veel ruimte, heerlijk!
Deze auto hebben we gekocht bij Ford Purmerend, waar een zeer aardige verkoper ons heeft geholpen. Ook de opmerkingen na de proefrit werden serieus genomen en worden netjes verholpen. Zelfs de vervroegde aflevering is geen probleem. Wel jammer dat we weer terug moeten komen omdat er geen tijd was op de afgesproken delen te laten spuiten.
De auto rijdt nog steeds voortreffelijk, niets op aan te merken!
Een jaar verder
- 80.000 km
Nog steeds veel plezier van de auto, rijdt goed. Ondanks het matige winterweer toch veel profijt gehad van de winterbanden, de zomerbanden (Michelin) hadden snel de neiging tot slippen bij optrekken, ook al hadden de banden nog ruim voldoende profiel! Afgelopen weekend geprobeerd hoe de auto rijdt met een caravan erachter, maar dan merk je wel dat de auto moeite heeft met de combinatie van (1100kg auto 900kg caravan) 2000kg. Hier is 90pk wat weinig, maar met het verkeer kan je prima meekomen, als je maar alert terugschakelt om geen vermogen te verliezen!
We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen van onze auto!
Wintersport
- 87.000 km
Wintersport gehad, heerlijk. De reis ging voorspoedig, de auto heeft zich goed gehouden! We hadden een skibox op het dak, de kofferbak vol en ondanks de hogere snelheden in Duitsland (waar mogelijk 160km/h) en het vele klimmen bergop, waar het vermogen (zoals hierboven ook al staat) toch wel iets tekort schiet, toch een verbruik van 8,13l/100km (1:12,3).
Garantiereparaties
- 72.000 km
-Fluiten en klapperen ruitenwissers voor (garantie)
-Moeten nog terug voor spuitwerk (garantie)
-Afwerkdopje interieur vergeten (garantie)
-Lege/Lekke band die steeds leegloopt (garantie)
-Rammel voorzijde bij drempels (garantie)
-Rammel achterzijde bij klinkers en drempels (garantie)
-Trekt naar links bij remmen (garantie)
-Afspraak gemaakt voor het laten uitvoeren van de garantiewerkzaamheden en het spuitwerk. Alle technische mankementen zijn, voor zover ik kan beoordelen, goed verholpen. Het spuitwerk is slecht deels gedaan, erg slordig, ben erg benieuwd hoe dit wordt opgelost! Ook trekt de auto nog steeds scheef bij het remmen.
-De 2e keer weer naar Purmerend gegaan en een dagje de omgeving verkend. Weer bìjna alles opgelost. Het begint wel vervelend te worden, want nu trekt de auto ook bij het rijden naar links, bij het remmen echter niet meer. VREEMD...!
Winterbanden
- 77.435 km
de voorbanden vervangen door winterbanden (achterop zitten ALL-SEASONS) en de auto rijdt weer rechtuit! We zijn helemaal klaar voor de winter! (aanrader is de Continental WinterContact TS800/TS810!)
Onderhoudsbeurt
- 81.541 km
beurt APK, niets bijzonders, alleen nieuwe ruitenwisserbladen en oja, een achterstallige distributieriem, maar dat is met de verkopende partij nog opgelost!
- september 2007: de hierboven beschreven distributieriem laten vervangen (kostenloos)
Versnellingsbakproblemen
- 88.215 km
SEPTEMBER 2007:
de versnellingsbak wil soms moeilijk in of uit een versnelling, volgens de dealer blijven de koppelingsplaten plakken. Deze zijn met Teflon ingespoten en het probleem is veel minder, waarschijnlijk nieuwe koppeling nodig, maar die kosten stellen we nog even uit.
MAART 2008:
de auto wil bijna niet meer in of uit een versnelling en rammelt bij het rijden. Ook komt er een duidelijke koppelingslucht de auto binnen.... Na onderzoek van onze vaste garage blijkt dat de koppelingsplaten (zoals we al wisten) slecht zijn, maar dat ook een tandwiel en lager in de versnellingsbak kapot zijn. Da's even slikken, want dat kost een hoop geld, maar ja, je moet er wat voor over hebben.
Weer wat...
- 93.000 km
De ruitenwissers hebben het nu toch begeven, een setje nieuwe en we zijn weer helder.
De auto 'klapperde' wat met optrekken. Motorsteun vervangen, nu is het een stuk stiller in de auto.
Mijlpaal bereikt!
- 100.000 km
Het blijft een mooi gezicht als de teller van 099999 naar 100000 draait!
Deze mijlpaal is bereikt.
Terugkijkend op de laatste (bijna) 30.000km is het enige ècht opvallende de versnellingsbak-reparatie en het vervangen van de koppeling. Verder eigenlijk weinig 'aparts'.
Onderhoudsbeurt en vakantie
- 103.017 km
De auto heeft voor de vakantie een onderhoudsbeurt en nieuwe APK gehad, waarbij het enige was dat ze de achterremmen moesten reinigen en losmaken.
De vakantie heeft ons 2000 km door Frankrijk geleid, met een vouwwagen (600kg) aan de trekhaak. Dit beviel een stuk beter als een caravan (zie eerder verslag) alleen merk je toch dat je veel snelheid verliest in de bergen (wilde ik ook niet onder de 100kmh komen)
Reparatie en winterbanden
- 109.000 km
Toch gek, als ineens de achteruitrijlampen het niet doen...en dan toch weer wel. De schakelaar van de achteruitrijverlichting was defect en moest vervangen worden. Kleinigheidje, en schijnt bij dit type auto vaker voor te komen. Ook zijn de winterbanden weer gemonteerd, het is nog niet koud maar een Ardens weekend voor de boeg, dus je weet maar nooit. Ook gaat het slot van de achterklep lastig open met de afstandsbediening. Zal wel aan de 'ouderdom' liggen, gelukkig hebben we de sleutel nog!
Autoschade verholpen
- 111.800 km
Helaas reed net voor de Kerst iemand bij ons achterop, waardoor de achterbumper vervangen moest worden. (gelukkig allemaal door de verzekering vergoed!) Toen alles met de verzekering geregeld was, een afspraak gemaakt en binnen anderhalve week konden we weer rijden zonder 'scheuren'.
Doe het zelf 'schade'herstel
- 114.800 km
Op de achterklep van de auto zit, daar waar de ruitenwisser door de klep heen gaat, een grote roestplek, die steeds erger wordt. Deze plek mooi kaalgeschuurd en met zilvermetallic Hammerite geschilderd. Nèt niet dezelfde kleur, maar een veel beter gezicht.
Bovendien zou het roesten nu ook weg moeten zijn volgens Hammerite. Ik ga er maar vanuit dat het nu minder snel gaat.
De randen van de spatborden achter hebben eenzelfde behandeling gehad, lijkt wel weer een knap wagentje!
Een meevaller, maar ook een tegenvaller!
- 116.434 km
Op 12 juni bij de garage geweest omdat de auto af en toe afsloeg, maar nu ècht gevaarlijk afsloeg tìjdens het rijden...
Ook een hoop herrie van rechtsachter, wat met de snelheid toenam, waarschijnlijk een wiellager wat vervangen moet gaan worden.
Op 9 juli stond al een afspraak voor een beurt+APK, dus alles werd ineens gedaan.
Voor het afslaan is het een en ander gereinigd en een paar kleine dingetjes vervangen, rijdt nu als een zonnetje! Moest wel een beetje olie bij, dus dat maar even in de gaten houden.
Ook het wiellager is vervangen, dus er heerst weer rust in de auto.
De APK bracht geen bijzonderheden met zich mee, al zijn volgend jaar waarschijnlijk de banden aan de beurt èn...begint de dorpel linksvoor en linksachter te roesten...
De kosten zijn erg meegevallen, vielen ongeveer 30% lager uit dan ik had gedacht!
Na de winter maar even laten inspecteren of het roesten erger is geworden en of dit gerepareerd moet worden, als het héél veel gaat kosten, ga ik maar hopen op de hoofdprijs van de Staatsloterij!
't lekt ...
- 120.678 km
De hemelbekleding van de auto werd aan één kant donkerder, boven de c-stijl. Dit was vochtig, dus ... lekkage!
Maar waar moest dit vandaankomen? Volgens de garage bleek het uit het middelste steunpunt van de dakrailings te komen, hierop zat speling, dus dichtgekit, vastgekit en klaar!
Nu maar hopen dat dit het was en dat het droogblijft!
Update van 28 december 2010: het is en blijft droog (gelukkig!)
Na vierenhalf jaar ´trouwe´ dienst ingeruid!
- 126.350 km
Het zet er natuurlijk aan te komen, maar een iets nieuwere auto was welkom.
Vanmorgen de auto ingeruild voor een Ford Focus 1.6-16v 74kW Futura Hatchback in Panther Black.
Ook hiervan zal ik af en toe een update geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.