Ford Escort 1.6i CLX (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Escort 1.6i CLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 136.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Escort is mijn eerste auto. Ik heb hem als gebruikte auto gekocht bij een Peugeot dealer vanwege de relatief lage prijs. 1200,- euro. Het model escort 3d sprak me eigenlijk best aan, dit mede omdat Ford voor de Focus WRC met de Escort reed, en in mijn ogen de Escort een sportief imago heeft. De 1993 uitvoering kenmerkt zich door de ovale grill, in tegenstelling tot die van 1992, met horizontale lamellen. Ik vind de nieuwere grill beduidend mooier, een van de mooiste dingen aan de body.
Een ander punt was de motor, de 1.6 16V. Deze heeft niet al te gek veel pk"s, 90, maar de manier waarop deze vrijkomen is wel erg plezierig. De motor heeft over een groot toerenbereik veel kracht, maar bij normaal rijden valt vooral de trekkracht bij lagere toeren (1000-2000) op. Hierdoor is het lekker rijden op zowel snelweg als in de stad. Zelf rijd ik voornamelijk snelweg en 80 km/h wegen, ik haal makkelijk 1:13 en als je echt sportief rijdt dan komt ie niet onder de 1:11.
Verder is de auto in mijn ogen compleet uitgerust, het is dan ook een CLX uitvoering. De stoelen zitten lekker, alleen niet te verstellen als een moderne stoel. Het stuur is helaas niet in hoogte verstelbaar zodat ik met mijn lange benen gedwongen wordt om de stoel ver naar achter te zetten en dus ver van het stuur af te zitten. De stuurbekrachtiging is echt fijn, niet te zwaar maar ook zeker niet te licht, zoals de auto"s van tegenwoordig wel vaak hebben.
Ook de remmen zijn niet supergevoelig, maar remmen gewoon lekker. Geen ABS, maar ik heb het nog niet gemist. De versnellingsbak in mijn auto is ook nog prima, alleen de achteruit wil er soms niet gelijk in, maar als je dan even in de neutraal staat voor een seconde of wat met de koppeling los dan lukt het wel.
Verder heeft de auto een vrij grote kofferbak en is er best wat ruimte achterin.
PROBLEMEN
De Escort had toen ik hem kocht al best last van roest. Rondom de tankdop was er zeer veel roest, zoveel dat de gaten er in vielen. De vorige eigenaar heeft dit dicht gelast, en afgelakt. Dit is niet erg mooi, maar in ieder geval is het gat dicht. Dergelijke gaten zie ik overigens wel vaker bij escorts.
Verder zaten er zowel links als rechts onder het portier, naar de voorkant toe, gaten in de dorpel. Het betreft hier gaten van 7cm x 12 cm, je kan je hand er in steken. Toch is mijn auto hiermee door de APK gekomen, dus het zijn geen dragende delen.
Ook heb ik roest aan de achterste spatschermen, ook dit zie ik wel vaker.
Overige problemen waren een kapotte temperatuur sensor, dat resulteerd bij warm weer in een zeer hoog stationair toerental. Bij het rijden heb je het idee dat het gas blijft hangen. Bij het wegrijden vanuit stilstand verzuipt de motor. Na vervanging was het probleem volledig weg.
Verder nog startmotor vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren