Ford Escort 1.6i Business Edition (1997)

autoreview

Ford Escort

Signalement

UitvoeringEscort 1.6i Business Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst96.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ik heb deze wagen een half jaar geleden aangeschaft ter vervanging van een Peugeot 405 GLD uit 1991. Ik rij vooral autosnelweg en ik ben best tevreden van de rijprestaties van dit wagentje. De 1.6 16v ZETEC-motor (90pk) is een stuk vinniger en stiller dan de 1.9D (69 pk) van mijn vorige wagen. Ook het comfort is een stuk beter: stuurbekrachtiging, airco, getinte ruiten,....

Andere pluspunten:
- grote koffer
- veel ruimte vanbinnen
- goede wegligging
- betrouwbaar: bij koud weer start hij een stuk vlotter dan een (klassieke) dieselmotor. De motor loopt snel warm.

Alleen het verbruik valt wat tegen. Vooral in stadsverkeer verbruikt hij een dikke 10 l/100km. Op de autosnelweg gaat het al een stuk beter: 6 - 7l / 100km. Als je boven de 120 km/u (3100 tpm) rijdt, neemt het verbruik (sterk) toe: 130-140 km/u (3500 tpm) leidt tot een verbruik van 7 -  8l / 100km.

Onderhoud op 65.000 km (5/2008):
- groot onderhoud (bougies, olie, oliefilter, luchtfilter,...)
- koppeling vervangen
- distributieriem vervangen
- koelvloeistof airco vervangen

Onderhoud op 75.000 km (11/2008):
- klein onderhoud: olie en oliefilter
- 2 nieuwe banden (achteraan)

Onderhoud op 82.000 km (1/2009)
- 2 nieuwe banden (vooraan)
- remblokken en -schijven vervangen
- schokdempers vooraan vervangen (duur!)

Onderhoud op 86.000 km (3/2009)
- oliewissel en vloeistoffen bijgevuld
(middendemper van de uitlaat rammelt; is aan vervanging toe; hoop vervanging nog even uit te stellen)

Afscheid

  • 96.000 km

Ik heb de wagen uiteindelijk weggedaan op 96.000 km. De onderhoudskosten waren te hoog: volledig uitlaatsysteem moest vervangen worden (katalysator, middendemper en eindemper) en de remtrommels vanachter, alsook de achterste schokdempers begonnen tekenen van slijtage te vertonen. De wagen had wellicht nog een half jaartje kunnen rijden tot aan de keuring, maar ik heb toch besloten om hem weg te doen.

Achteraf bekeken, was het een betrouwbare wagen (hij heeft me nooit in de steek gelaten), maar hij had zijn leeftijd tegen. De motor kon nog zeker een hoop kilometers kunnnen doen, maar de rest van de wagen was versleten.

Mijn nieuwe wagen is openieuw een Ford: een Ford Focus, Clipper, 1.8 TDCI van 2007.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.