Ford C-MAX Business Edition 1.0 Ecoboost, 125 pK (2015)

autoreview

Signalement

UitvoeringC-MAX Business Edition 1.0 Ecoboost, 125 pK
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf23.970 km
KM-stand laatst68.005 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 24.688 km

Begin juli heb ik onze Ford C-Max opgehaald. Het betreft een geïmporteerde auto uit Duitsland, een zogenaamde Business Edition met Driver assist ( Technolgie-Paket auf Deutsch), en een Winterpakket.

De Business Edition wordt niet in Nederland verkocht en zit qua opties ergens tussen de Trend en de Titanium in. De auto heeft een 125 pK 3 cylinder, 1.0 l EcoBoost motor. De auto was bij aankoop ruim 10 maanden oud en had bijna 24000 km op de teller.

De rijervaringen na een week zijn uitstekend. De auto rijdt en schakelt een stuk soepeler dan wat ik gewend was. De auto maakt weinig lawaai waardoor het lastiger is om op gehoor te schakelen maar de auto geeft aan wanneer er doorgeschakeld kan worden. De Sync2 software en navigatie werkt prima, al zijn er altijd verbeterpunten. Ik kan bijvoorbeeld wel favoriete bestemmingen aanmaken, maar ik zou niet weten hoe ik deze via de stembesturing kan gebruiken. Verder geeft de auto subtiele informatie (trilling) als bijvoorbeeld van de rijbaan wordt afgeweken, of als de snelheid wordt overtreden. Geen neurotische piepjes, alleen bij het achteruit inparkeren wordt een geluidsignaal gegeven. Ik ben benieuwd naar het benzineverbruik, maar na 2 keer tanken kan ik daar nog niet heel veel over zeggen.

Na een maand

  • 28.662 km

Ik heb deze C-Max gekozen omdat ik op zoek was naar een auto met een hoge zit
* waarin ons gezin (2 volwassen + 2 kinderen van 14 en 17) goed zou passen.
* met genoeg bagageruimte (voor de zomervakantie) maar die niet veel groter is dan wat we nodig hebben.
* die zuinig isen niet te duur in onderhoud en aanschaf.

Daarnaast had deze auto nog wat leuke opties die mijn vorige auto niet had, Naast de eerder genoemde - zoals een navigatiesysteem, rijbaan assistentie en dode hoek waarschuwing - heeft de auto onder andere ook cruise control en een bluetooth audio ingang.

Na de eerste vakantie heb ik nog geen grote negatieve punten gevonden.
* De motor hield zich prima, ook in de bergen
* Zeker tot 140- 150 km/uur blijft de motor stil
* De airco werkt uitstekend
* De navigatie was (ruim) voldoende, alhoewel er veel verbeterpunten zijn,
- In/uit zoomen van het navigatiescherm werkt niet lekker
- Alternatieve routes, berekend naar aanleiding van getoonde verkeersmeldingen, worden niet duidelijk getoond, Dus je kan niet goed inschatten wat de nieuwe route precies inhoudt.
- Aanwijzingen kunnen soms beter (met "flauwe bocht naar rechts" in Duitsland wordt een afslag bedoeld).
* Met volle belading en airco aan varieert het benzineverbruik varieert van 6.5 l/100 km op de snelweg tot ruim 8.5 l/100km in bergachtig gebied. In ieder geval rijdt de auto veel minder zuinig dan door de fabrikant aangegeven.

Na 21 maanden

  • 68.005 km

Na 1 jaar en 9 maanden heb ik nog geen geld aan onderhoud te hoeven uitgeven, er is alleen een lamp vervangen, maar dat was gratis. De auto gaf trouwens wel goed aan dat de betreffende achterlamp niet werkte.

Ik denk wel dat ik de auto binnenkort een beurtje geeft, maar afgezien van een iets beschadigde band, is daar geen directe redden voor.

De auto rijdt nog steeds goed, alle opties werken prima. Ik heb aan mijn eerdere recenties weinig te voegen. Ik heb twee keer gezien dat een waarschuwingslampje ging branden omdat de Active City Stop niet werkte, maar deze melding ging na een paar dagen vanzelf over. Twee keer gaf een parkeersensor een verkeerd signal (altijd rood), maar ook deze melding verdween vanzelf. Verder heb ik nog twee meldingen gehad dat de banddruk te lag was. Ook deze melding bleef nog branden enkele dagen nadat banden waren bijgepompt.

Verder zit er waarschijnlijk nog een foutje in de software van de boordcomputer, als deze langere tijd niet wordt gereset. Het getoonde verbruik wordt dan namelijk onrealistisch gunstig (> 40 km/l)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.