Ford C-MAX 1.8 16V Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-MAX 1.8 16V Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
C-MAX: er zijn echt betere auto's in deze klasse!
- 10.000 km
In afwachting van mijn nieuwe Opel Zafira die volgende week wordt afgeleverd, rij ik sinds begin november in deze C-MAX. In eerste instantie werd er eind oktober door het verhuurbedrijf een Ford Focus afgeleverd, een wat oudere met nogal wat schade. Gelukkig werd die na een paar dagen ingeruild voor deze nagenoeg nieuwe C-MAX. Een auto waar ik tijdens het uitzoeken van mijn Zafira ook wel naar gekeken heb. Maar gelukkig niet besteld heb... Waarom niet?
Laat ik eerst beginnen met wat ik positief ervaar aan deze auto. De wegligging bijvoorbeeld. Niets mis mee. Ook de zit in de auto. Prima. Prachtig in veel Ford's en ook in deze uitvoering is de voorruitverwarming. Ideaal en veel plezier van gehad de afgelopen koude weken. Ook mooi: de verlichting in de buitenspiegels die na ontgrendelen en tijdens het instappen of bij het uitstappen de grond naast je auto verlicht. Nooit meer onverwacht in een plas of in de modder stappen. En misschien wel dé reden waarom je deze auto zelf zou moeten overwegen: wanneer je vaak met z'n vieren reist, de ruimte achterin. Je kunt het middelste deel van de achterbank opklappen (ten koste van een deel van de bagageruimte) en vervolgens de buitenste stoelen (wat ook echt stoelen zijn) een stukje naar binnen én naar achter schuiven. Een niet te evenaren beenruimte achterin is het gevolg. Super gewoon!
Waarom vind ik het toch prettig dat ik een Zafira krijg? Belangrijkste reden: ik vind de versnellingsbak en de koppeling van deze auto (of het ontbreken ervan...) een ramp. Mijn vader had 20 jaar geleden al een Escort die zo beroerd schakelde en het is nog niet veel verbeterd. Hoe goed je ook je best doet, soepel doorschakelen zit er bijna niet in. Vooral in de file rijdt dit zeer oncomfortabel. Stapvoets rijden in de 1 geeft een hoop gehort en gestoot zodra je het gas iets los laat of wat gas bijgeeft, in de 2 kun je dan bijna niet rijden. En waarom heeft deze auto eigenlijk 5 versnellingen? De 1 en de 5 waren genoeg geweest. Je kunt prima in de 5 rijden wanneer je 50 rijdt. En dat betekent dat je bij 130 op de snelweg een paar versnellingen tekort komt. Met een toerental van 4000 als gevolg en de bijbehorende herrie. En moet je eens proberen tegen een wat steviger heuveltje op te trekken. Zelfs over een stoeprand komen vraagt al veel gas en een slippende koppeling, anders slaat de motor af. En die slippende koppeling geeft een ongelooflijke stank... De electronische stuurbekrachtiging van deze Ford lijkt heel comfortabel. Hij is zelfs in te stellen op sport, comfortabel en normaal. Lijkt mooi, maar mijn ervaring is dat je totaal niet voelt wat de auto onder je doet. De stuurbekrachtiging is te licht, onvoldoende aangepast aan je rijsnelheid en te vaag. En dan een hele waslijst met van die dingetjes die in mijn optiek niet kunnen en die zelfs in een Opel Astra allemaal veel beter voor elkaar zijn. Zo vind ik de volautomatische airco niet goed werken. Ik heb vaak koude voeten en ga dan zelf maar bijregelen. Zou niet nodig moeten zijn. Ook zo'n leuke: je motor uitzetten terwijl er nog raampjes open staan. Kom op, Ford, ramen dicht zonder sleutel in het contact, is toch niet zo'n gekke optie (en herinner: we hebben het hier over de duurste uitvoering van deze auto!). Hond mee achterin? Tuurlijk, kan, maar denk er wel aan dat deze auto een hoedenplank heeft, geen scherm wat netjes oprolt. Ik vind het niet kunnen bij een MPV. Asbakje voor snoeppapiertjes of zo? Jammer, zit er niet in. Asferische spiegels? Ehm, pas op, ze schijnen er wel op te zitten, maar deze auto heeft een enorme dode hoek! Stuurbediening voor radio en cruise control. Prachtig, maar had dat niet verlicht kunnen zijn 's-avonds in het donker? Als je de auto nog niet goed kent in de winter, echt een gemis! De ruitenwissers maken veel lawaai bij kouder weer. En rammeltjes, ja, die hoor je ook echt wel in een Ford. En de vormgeving, het is een kleinigheid, maar had de kleur van het info display tussen snelheidsmeter en toerenteller niet iets beter afgestemd kunnen zijn op die zacht oranje verlichte meters in plaats van het knalrode wat nu gebruikt wordt? En het blauw van de radio past daar weer heel mooi bij... gevolgd door weer een ander kleurtje rood voor de bediening van de airco. En die bedieningseenheid is weer totaal afwijkend van de radio en de rest van de auto.
We hebben het over een auto van zo'n € 28.000. Ik begrijp niet dat er zoveel mensen zijn die dit betalen voor een Ford. Opel zit in dezelfde prijsklasse met Astra en Zafira en iedereen die beweert dat een Ford beter is dan een Opel, verklaar ik voor gek. Dan ben je echt niet objectief en wil je kennelijk niet in een Opel gezien worden. Ik in ieder geval wel en zal blij zijn wanneer ik mijn Ford volgende week in kan leveren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.