Ford C-MAX 1.6 TDCi 109pk Titanium (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C-MAX 1.6 TDCi 109pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 95.000 km |
KM-stand laatst | 198.500 km |
4 jaar rijden in een C-max
- 179.000 km
Waarom een C-max?
We waren in 2015 op zoek naar een ruime gezinswagen, maar niet al te zwaar, en liefst niet al te duur. Een station wilde m’n vrouw niet, dus verschillende MPV’s bekeken. De meeste zoals Touran, Verso zijn net wat zwaarder en duurder, en naar mijn smaak niet bijzonder fraaier, luxer of ruimer. Renault viel af omdat ik teveel gedoe heb gehad met een Megane coupé. Regelmatig raammechanismes betalen, daar heb ik gewoon een hekel aan. Bij aanschaf in 2015, net voor diesel-gate voor het eerst een diesel gekocht. Voorheen vooral lpg en af en toe benzine gereden. Op benzine vind ik met dit formaat auto bij 20-25 duizend km/jaar wat duur worden. Wel een C-max op LPG bekeken, maar deze had een grote LPG tank, waardoor de kofferruimte een derde kleiner was. En de ruimte, daar was het vooral wel om te doen.
Ruimte
De auto is praktisch en ruim. Ik ben 1,95 meter, dus rij met de voorstoel in de achterste stand. De naar binnen verschuifbare achterstoelen (waarbij je de vijfde stoel wegklapt) staan meestal in de achterste stand, zodat er veel ruimte achterin blijft. Na het wegklappen van de vijfde stoel blijft er voldoende kofferruimte over - zo'n 450 van de 550 liter gok ik - voor dagelijkse boodschappen e.d. Op vakantie kan er heel veel mee. Fietsen aan de trekhaak en een dakkoffer voor nog meer ruimte. Als ik langs een garage ga om voor de aardigheid wat auto’s te bekijken, dan valt de binnenruimte me steevast tegen. Kortom, er zit echt veel ruimte in deze 2007-2010 generatie C-max.
Het rijden
De auto rijdt lekker, voldoende power, met 11,5 seconden naar 100 km/uur is heel gemiddeld qua prestaties, maar daar kom je prima mee weg in het verkeer. Prettig rijden in deze turbodiesel tussen de 1600 en 2500 toeren. Wel een turbogat, die je vooral merkt als je net na een koude start in z'n twee een rotonde wilt nemen. Na het warmlopen gaat dat beter.
Een paar keer met een caravan gereden, binnen Nederland, en dat gaat uitstekend, ook bij 37°C met airco voluit. De vering hangt niet overdreven door en de motor trekt er lekker aan.
Wegligging is ook prima. Ford wordt hier vaak om geprezen, en inderdaad, niets op te merken. Gewoon goed! De stoelen zijn in orde, maar ik weet dat het nog beter kan (dat doen ze wel weer heel goed bij Renault).
Comfort
Climate control, verwarmbare voorruit, cruise control, navigatie, automatisch dimmende binnenspiegel, allerlei lampjes (o.a. in de buitenspiegel een naar onder schijnend lampje als je uitstapt), allemaal erg prettig.
Verbruik
Verbruik is met 1:17.1 (bijgehouden met tankbonnen over 2 jaar) niet overdreven zuinig maar wel acceptabel. Ik heb een redelijk rustige rijstijl, afremmen op de motor maar wel 130 als het kan. Als ik echt m’n best doe (100 rijden, bijna niet remmen) haal ik 1:18,5. Met dakkoffer 1:16; met caravan 1:9,4.
Onderhoud
Het gaat hier om de 1.6 Tdci, een berucht blok als ik de reviews mag geloven, dus besloten om de auto goed te onderhouden om problemen voor te zijn. Dus bijvoorbeeld oliewissel bij max 20.000 km. Ook in 2016 bij 120.000 km conform voorschrift een nieuw roetfilter laten plaatsen, wat een rekening van 1100 euro opleverde. Op deze manier wordt diesel rijden wel weer wat minder voordelig. Volgende keer (bij 240000 km) misschien voor een revisie gaan. Verder is in 2017 de turboslang vervangen, en kreeg ik last van wat olielekkage. De dealer heeft oliekeerring + distributieriem + waterpomp vervangen, want die moest los. Helaas nog steeds olielekkage. Uiteindelijk heeft de dealer het lek gevonden, er lekten waren andere pakkingen (pluggen plus laagje om de pluggen) die in het motorblok zitten i.v.m. fabricage van de motor (o.i.d.). Dit laatste is onder coulance opgelost. Achteraf was het vervangen van de distributieriem en waterpomp blijkbaar niet nodig. Afijn, die hoeven dan voorlopig niet meer. Omdat de onderhoudskosten onderhand wel opliepen, overgestapt op een universele garage. In 2018 en 2019 verder alleen normaal onderhoud gedaan. Ik zit nu op 1200 euro/jaar aan onderhoud in 4 jaar. Hopelijk blijft de auto de komende jaren gewoon doen wat ie moet doen, en zakt zit nog een beetje.
Betrouwbaarheid
Best wat onderhoud gehad, maar de auto heeft me misschien juist daarom - op één keer na - nooit stil laten staan. Die ene keer heb ik met de sleutel in het contact een paar uur de autoradio aangehad, maar niet doorgehad dat de lichten ook (automatisch) aanstonden. Dat is minder slim. Overigens is het vrij normaal dat een auto niet regelmatig langs de kant van de weg staat, toch?
Trillend stuur
Bij aflevering op een zaterdagmiddag merkte ik dat de nieuw gemonteerde zomerbanden al trilden bij 80 km/uur en meer. Thuis bij lokale garage maar laten balanceren, niet iets om 2 uur voor in de auto te gaan zitten om het te laten verhelpen. Later bij een overstap van zomer naar winterbanden weer trillend stuur, en weer laten balanceren. Ik heb maar één set velgen, misschien dat de loodjes dan steeds opnieuw geplaatst moeten worden. Bij km stand 171000 waren de zomerbanden versleten, en de winterbanden erg oud geworden. Om niet steeds te hoeven wisselen en terug te hoeven komen om na te balanceren, in april 2019 overgestapt op Vredestein Quatrac all season banden, die vervolgens ook maar lastig te balanceren bleken. Uiteindelijk langsgegaan bij een garage met een superieur Hunter balanceerapparaat, en toen was het wel zo’n beetje opgelost. Licht trillen blijft merkbaar. Ik vraag me dan ook af of het nog aan iets anders kan liggen. Uitlijnen heb ik in 2018 ook gedaan omdat de zomerbanden gecupt waren.
Overige kleine ergernissen
Geen auto zonder kleine ergernissen (of heb je nog een tip)? De pookhoes gaat steeds los, ook nadat ik een nieuwe niet originele pookhoes heb geïnstalleerd. Navigatie-updates kosten 90 euro. Toch rij ik graag op de navigatie van de auto, prettig schermpje en duidelijke aanwijzingen, ook met geluid uit. Verder gelukkig weinig dingen die kapot gaan die niet kapot horen te gaan (zoals bij Renault, of 15 jaar oude Opels).
Kosten
Ik kom all-in op 35 ct/km, dat is bij 19000 km/jaar een bedrag van 6650 euro/jaar, ofwel 552 euro per maand (waarvan 99 euro onderhoud, 114 euro belasting, 119 euro diesel, 171 euro afschrijven en 49 euro verzekering). Vooral het afschrijven valt tegen, want diesels zijn hard gezakt de afgelopen jaren… Dan maar afrijden in ieder geval tot het nieuwe roetfilter eraan komt.
Reparaties
- 185.000 km
De C-max is in januari 10 jaar oud, en dat lustrum begon helaas met wat problemen. Ten eerste een kapotte dynamo. De ANWB vond dat ik er nog wel mee kon rijden naar de garage en zou achter mij rijden. Ondertussen kwam er tijdens deze rit veel warmte vanaf, en had achteraf toch liever een sleepje gehad. Na vervanging van de dynamo heeft de auto namelijk vage kwaaltjes overgehouden. Het acculampje gaat branden als de auto een tijd wat harder heeft gereden of flink wat stadsverkeer heeft gehad. Ook flikkeren de koplampen bij stationair draaien. De accu zelf is meerdere malen getest en is OK bevonden; de dynamo is nogmaals vervangen onder garantie; de kabelboom vanaf de dynamo is nagekeken. De auto heeft zelfs een tellerunit revisie gehad. Het gaat hier om de elektronica die achter de tellers zit, welke bij C-maxen en focussen wegens slechte verbindingen van het soldeerwerk vreemde fouten kan geven. Op het focus forum staan daar meer verhalen over. Na de revisie is het probleem er helaas nog steeds en ik leg een link naar de koelfan die aanslaat als de motor flink gekoeld moet worden bij lage snelheid. Voorlopig maar even negeren deze fout. Het lijkt verder geen kwaad te kunnen. Mocht je een gouden tip hebben, dan houd ik me aanbevolen.
Verder ook in januari de EGR klep laten vervangen; de auto gaf af en toe minder vermogen, en op een gegeven moment ging er een motorlampje branden. Op zich blij dat het niet de turbo is, want die kan ook kapot...
Verder een gewone kleine beurt laten uitvoeren, nu die toch bij de garage stond.
Al met al mankeert er toch wel regelmatig het een en ander aan de auto. . Natuurlijk, dynamo's en EGR kleppen hebben niet het eeuwige leven, maar toch.
De auto rijdt verder nog steeds goed, lekker ruim van binnen, dus ik hou hem toch graag nog een paar jaar.
Stilvallen en weer door
- 198.500 km
Het dynamo probleem is opgelost: dat moest een originele Bosch zijn en niet een kloon, dus die is onder garantie vervangen.
In september stonden we stil op de snelweg, op zo'n smalle inham die ze bij wegwerkzaamheden gelukkig nog eens per kilometer aanbrengen. Motor hield in, en sloeg daarna 3 tellen naar starten steeds af. Luchttoevoer versus brandstoftoevoer niet goed? Inderdaad, de T-map sensor die dat moet regelen was kapot. Helaas ook een nieuw roetfilter nodig, want die was door deze ongein volgeraakt. Gelukkig was er een B-merk exemplaar verkrijgbaar om de kosten nog wat te drukken. Plus EGR schoonmaken toch 1000 euro verder. Na dit akkevietje een tijdlang allerlei auto's bekeken (Nissan Pulsar, Golf Sportvan, BMW Active tourer, Citroen C4 Picasso, misschien een Honda H-RV?, liefst Japans want dan geen gezeur), maar we kwamen er niet uit.
En nu rijdt de C-max sinds september als een zonnetje. Toch wel veel ruimte, comfort, niet al te groot qua lengte, prettig op de vakanties, restwaarde van de diesel beperkt, dus even afkloppen en tot de volgende review in 2022!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.