Fiat X1/9 (1979)

autoreview

Fiat X1/9 (1979)

Signalement

UitvoeringX1/9
Bouwjaar1979
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst65.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 65.000 km

Na een aantal jaren samen met mijn zoon deel genomen te hebben aan rally’s, puzzelritten enz. met een geleend/gehuurde Oldtimer, vroegen we ons af of we samen een Oldtimer konden kopen.

Onze criteria waren:

Open rijden
Behoorlijk gemotoriseerd
Hoog funkarakter
Originele auto
Goede rijeigenschappen
Niet te kostbaar

Om een lang verhaal kort te maken, we kwamen uit op een Fiat X/19
Een lekker eigenwijze auto met alle eigenschappen die we zochten.
We vonden het een mooi ontwerp. De X1/9 is ontworpen en geproduceerd door Bertone
Deze auto is geproduceerd in 1979. De periode waar de Fiats al in de folder roestten. Het was dus zaak een dat we een gave auto vonden. Ik heb daartoe contact gezocht met de X1/9 fanclub. Je moet toch ergens je deskundigheid vandaan halen.
Zij waren zeer behulpzaam. Uiteindelijk is de technische man een dag met ons mee geweest om de juiste wagen te vinden. De keuze is gevallen op een rode X1/9. Met een gereviseerde turbomotor van een Fiat Uno. De keuze om voor origineel te gaan of voor deze X1/9 met de turbomotor was moeilijk. Maar de funfactor heeft gewonnen.

Fantastisch wat een leuke auto. Geweldige wegligging vooral heel anders dan de normale personenauto. Het karretje weegt maar 900 kg en heeft een middenmotor. Door de goede gewichtsverdeling en het lage zwaartepunt kleeft hij aan de weg.
Uiteraard is de wagen voor de zomer bedoeld. Het Targadakje is makkelijk en snel te verwijderen. Het dakje wordt onder de ’motorkap’ opgeborgen. Het targadesign maakt het mogelijk om ook bij lagere temperaturen al open te rijden. Ondertussen is de auto 1 x APK gekeurd met steekproef, alles prima.
In september hebben we 2 dagen deelgenomen aan de Univé-rally Onse Bertone heeft ons zonder problemen over alle wegen megenomen. Een geweldige ervaring was het toen we op het Asser TTcircut mochten rijden. Verbaasd waren we dat een auto van 30 jaar diverse moderne auto’s in de binnenbocht over de kerbstones kon inhalen. Wegligging blijft geweldig. En dat turbomotortje laat dan wecht zien wat hij kan.
Maar als je lekker wilt tourenze auto ook heel goedmoedig. Geen wildebras en een rustig weggedrag. Het monstertje komt pas los bij hoge toerentallen.

Later zal ik mij verhaal nog uitbreiden.
Ik kan iedereen die op zoek is naar een eigenzinnige en betaalbare oldtimer deze auto aanraden. Let wel goed op bij aankoop, want er rijden heel wat schroothoopjes rond. Vraag info bij de Uno Barra Nove X1/9 club Nederland.

PROBLEMEN

  • 65.000 km

Startmotor hapert soms.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.