Fiat Tipo 1.4 i.e. DGT (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tipo 1.4 i.e. DGT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 57.000 km |
KM-stand laatst | 87.000 km |
ERVARINGEN
- 72.220 km
Deze auto hebben wij aangeschaft bij de Fiat-dealer omdat we snel een 2e (goedkope) maar wel betrouwbare auto nodig hadden. En ik moet nu na meer dan een jaar zeggen dat deze auto aan al onze eisen voldoet.
Het grootste nadeel is dat je nog moet choken, dit is toch zeker in het begin wel erg wennen. Verder zit er ook geen stuurbekrachtiging op maar gezien de leeftijd en lage kosten lig ik daar ook niet wakker van. Alles went tenslotte. Verder kent de DGT toch ook enige luxe door zijn digitale dashbord waar je ook kunt zien als er een lampje kapot is en welke deur er open is. en of je zgn. economisch rijdt. De aanwezigheid van kofferbakverlichting vindt ik ook erg prettig. De centrale slotvergrendeling en electrische ramen voor zijn natuurlijk ook luxe. Al heb ik weleens het probleem dat als je van binnen uit het knopje van het portier omlaag duwt alle knopjes van slag raken en het even duurt eer dat dit weer stopt. Maar dit is pas 2 x voorgekomen.(met tussenpoze van min. 3 maanden) Het benzineverbruik is bij mij aan de hoge kant omdat ik simpelweg erg korte stukjes rijdt en kom dan op een verbruik van 1 op 6,9. Maar je merkt het meteen als je op een tank er een snelwegrit bij hebt zitten haal je eerder 1 op 8,9. Dus bij nog meer snelweggebruik zou hij dan nog minder moeten verbruiken. Ik rijd er nu iets meer dan een jaar mee en heb in het verleden overigens al eerder een toen pas 3 jaar oude DGT(type 1990) gereden die geen handchoke meer had.
Mijn huidige Tipo heeft 61.000 km gelopen en dat zijn echte kilometers!! Er zit nog maar 1 spatje roest net onder een raam van een achterportier maar verder ziet de lak er nog heel goed uit. Tenslotte is de auto af fabriek verzinkt en wordt ook netjes op tijd gewassen. Wat je wel merkt is dat de kwaliteit van de raamrubbers niet overal meer even optimaal is. Ik heb dan ook bij regen wat last van lekkage in de kofferbak, maar verder ben ik zeer tevreden. De auto krijgt gewoon tijdig onderhoud dwz ivm de weinige kilometers betreft het kleine beurtjes en wat extra controlepuntjes, alleen bij aanschaf heb ik uit voorzorg wel meteen de distributieriem laten vervangen. De auto is onlangs weer APK gekeurd, enkel 1 ruitenwisserblad moest worden vervangen. En hij viel in de steekproef maar de RDW keurmeester keurde de auto ook meteen goed.
Verder zitten de stoelen lekker stevig en comfortabel en zodra de choke uit kan klinkt de motor prettig. Ik ben erg tevreden met deze auto en in de kosten is hij tot op heden ook gewoon goedkoop te noemen, ook al verbruikt hij dan veel ik rij toch zelf ook maar tussen de 3500 en 4000 km per jaar. Tot nu toe heeft hij me nog niet in de steek gelaten. Maar ik verwacht ook niet anders want gezien wij vele Fiatjes gereden hebben, inclusief oude roestige Fiatjes (toen ze nog niet verzinkt werden) lieten deze ons motorisch ook nooit in de steek.
’s-ochtends moet ik met choke meestal wel 2x starten maar dan loopt de motor ook, later op de dag start hij in een keer.
Overigens heb ik de vorige eigenaar (een wat oudere man) nog gesproken en hij was altijd erg tevreden met deze auto, alleen toen de startmotor vorig jaar kapot ging en de waarde van de auto natuurlijk ook niet hoog was besloot hij toch maar een nieuwe kleinere auto te kopen en dat is een Fiat Panda geworden.
Update 20 oktober 2008: De tipo, km stand 72.220, heeft net zijn APK en klein beurtje weer gehad(olie+oliefilter). De motor is afgesteld, een klein slangetje van de economymeter is vervangen alsmede 1 ruitenwisserblad. Ik ben blij dat mijn auto nog steeds oke lijkt te zijn het enige puntje op het keuringsrapport is dat de schokbreker re-voor nat is, maar dat wist ik eind vorig jaar ook al. Zodra dit euvel erger wordt schijn je dat snel genoeg te merken, in ieder geval was dit geen reden voor afkeur. Overigens zullen we op 31 maart 2009 hopelijk zijn \"twintigste\" verjaardag mogen vieren!
PROBLEMEN
- 72.220 km
De vorige eigenaar had de auto ingeruild met een kapotte startmotor, dit is door verkopende fiat dealer gerepareerd.
Uitlaat, volgens mij was het de middendemper, is vervangen, maar gezien de kortje ritjes die zowel ik als de vorige eigenaar maakte is dat niet verwonderlijk.
Achterruitwisser werkt niet, niet laten repareren uit ervaring weet ik dat dit waarschijnlijk een Fiat-kwaaltje is.
Onregelmatig lopen, vlotternaald vervangen en afgesteld
zgn economy meter(groen/oranjelampje in dig. dashbord) ging bij 50 km in 3e versnelling al op oranje. Ik meen dat de carburateur is afgesteld en nu blijft het lampje tot ergens rond de 58 km in 3e versnell. weer op groen staan.
electrische raam werkte niet meer, is een klein onderdeel vervangen en werkt weer.
Portierknopjes/centrale slotvergrendeling. Ik heb weleens het probleem dat als je van binnen uit het knopje van het portier omlaag duwt alle knopjes van slag raken en het even duurt eer dat dit weer stopt. Maar dit is pas 2 x voorgekomen in een tijdsbestek van 6 maanden en gebeurt nooit bij afsluiten buitenkant met sleutel, dan werkt slotvergrendeling meestal goed. Sinds kort echter pakt li- achterportier niet altijd mee maar dat heeft volgens mij met vocht of zo te maken gezien de kofferbaklekkage, tenminste soms werkt het wel gewoon en dan is het volgens mij altijd droog weer en de auto dus van binnen ook niet vochtig.
Inmiddels is het alweer mei 2007 en onlangs veel snelweg op 1 tank gereden en jawel
maar liefst 1 op 13,8 dus ’zuipen’ doet tie alleen op korte stukken.
Update november 2007: Inmiddels de 65.000 km gepasseerd, APK goedgekeurd enkel accu vernieuwd (was van 2003 dus dan kan het wel)en klein beurtje gehad. Ik rij nu precies 2 jaar met deze auto en nog steeds met veel plezier en lage kosten!!
Update maart 2008: Onder het rijden met open raam was een geluid li-voor hoorbaar omdat wij dachten dat er misschien iets in de band zat krik eronder en wiel eraf. En meteen lekte de auto iets van olie substantie dus meteen wiel weer terug en vlug naar de garage gereden. De eigenaar wist meteen dat er een ashoes li-voor lekte en waarschijnlijk door het opkrikken nu zichtbaar harder was gaan lekken. Dus ashoesje en versnellingsbak olie vervangen. M.b.t. het geluid bleek het remblok aan te lopen en zijn voor de remblokken vervangen. Mijn banden daar zat nog genoeg profiel op echter waren ze erg droog en tussen loopvlak en zijkant erg aan het ’scheuren’. Ik heb deze week dan ook besloten om 4 nieuwe michelin energy banden te laten monteren. Veiligheid voor alles! Gezien deze ’investering’ hoop ik nog redelijk lang van deze auto te mogen genieten. Aan de andere kant, hij heeft eigenlijk zijn geld al opgebracht maar toch.........Ik rij nog lekker tevreden door met mijn Tipo-tje.
eerder vermelde schokbreker vervangen
- 75.395 km
Al 2 jaar stond op het APK keuringsrapport dat een schokbreker "nat" was, deze maand was hij uiteindelijk dan toch aan vervanging toe. Ook een vacuumslangetje vervangen wat lekte, overigens zijn 20ste verjaardag eind maart nog gevierd en we rijden weer lekker door...........ben nog immer zeer tevreden met mijn Tipo, de onderhoudskosten zijn gelukkig nog steeds laag.
APK - stilvallen motor - motorolie + filter vernie
- 78.871 km
Mijn Tipo had de neiging stil te vallen zodra ik terugschakelde naar de 2e versnelling en van de gas afging. In het begin viel dit nog te verhelpen door de choke even aan te zetten zodra ik moest afremmen, echter werd de klacht erger en hielp het choken op den duur ook niet meer. Dus op naar de monteur, deze constateerde uiteindelijk dat er wat pakkingen bij de carburateur lekten, hij heeft het toen tijdelijk opgelost met vloeibare pakking want er moesten nog nieuwe pakkingen besteld worden. De motor liep toen al weer goed en later zijn de beide pakkingen alsnog vervangen. (voetpakking en afstandstuk, meen ik dat men het noemde) Daarna een APK en olie+filter laten vernieuwen. Verder geen bijzonderheden bij de APK dus mogen we lekker weer een jaartje verder rijden. Totale kosten 230 euro.
Problemen met portiersloten
- 80.671 km
Ik had al een tijdje het probleem dat het bestuurdersportier niet meer open ging met de sleutel dus dan maar via bijrijders kant. Uiteindelijk werkte dit ook niet meer dus hebben we de centrale vegrendeling uit moeten schakelen. Nu werken de sloten deels, het bijrijders portier moet van binnenuit open en dicht gemaakt worden. Ook hebben we van een achterportier de bekleding moeten verwijderen om het "knopje" van het slot weer gangbaar te maken.
Verder had ik wederom dat de economymeter al te snel in oranje ging maar aangezien dit euvel al vaker is voorgekomen zelf op kunnen lossen door gescheurd uiteinde van slangetje af te knippen en terug te duwen.(1 minuut werk)
Verder rijdt de auto gelukkig nog prima.
auto weg......
- 83.000 km
Een maand of 2 geleden heb ik de Tipo wegens omstandigheden van de hand moeten doen. Ik werd min of meer verplicht om met een V70 te gaan rijden. En dat doet geen zeer maar ik wilde wel zekerheid dat mijn Tipo niet op de sloop zou belanden en gelukkig hadden we iemand in onze vriendenkring die graag de "zorg" voor mijn oude Tipo wilde overnemen. Tot op heden is hij er nog blij mee. Ik zal proberen te blijven informeren omtrent problemen die hij mogelijk tegenkomt zodat ik deze revieuw kan blijven updaten. Deze Tipo heeft mij 4 1/2 jaar rijplezier gegeven, hij heeft me nooit langs de kant van de weg laten staan, en blijft dan ook een speciaal plaatsje in mijn hart houden!
Update van nieuwe eigenaar
- 87.000 km
Nou deze tipo is in goede handen terecht gekomen hoor. pas nieuwe stoelhoezen erom anders wordt de nog onbeschadigde bekleding vies . heb ook de stuurkogels vevangen en de wiswas achter gefikst, en wat denk je? voor 37.50euro goed gekeurd en weer een heel jaar rijden! morgen weer eens lekker een cockpit spraytje erover en insmeren met een soppie want zondag is het weer tijd om te gaan toeren. mischien wel naar een rommelmarkt want wil nog een radio uit `89 erin hebben.
groeten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.