Fiat Talento (2020)

autoreview

Fiat Talento (2020)

Signalement

Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf44 km
KM-stand laatst8.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Talento Business Pro

  • 8.500 km

Nadat de vorige auto (VW Caddy) wederom z’n handdoek in de ring had gegooid (DSG....) toch maar op zoek naar een vervanger. Eisen; iets meer ruimte, niet te duur en dubbele cabine. Dan ben je bij VW snel klaar. Mooie auto hoor, zo’n Transporter maar zeker met dubbele cabine wordt het vooral fiscaal gezien een aardige belasting op het maandbudget.

De enige die fiscaal gezien bijhoorlijk voordelig was is de Fiat Talento. In Business Pro met dubbele cabine heb je nagenoeg geen keuze in opties, dus rijklaar staat er voor €22.500 een flink lap bestelwagen voor de deur. Dat het ook een uitgeklede versie is voor dat geld merk je met name aan het sobere interieur, enige vorm van luxe is er niet te bekennen. Fiat levert ‘m wel, als Talento SX en dan zit ie bijhoorlijk rijk in de accesoires, maar de fiscale waarde is dan ook fiks hoger. Bovendien heeft de SX een navi die er mooi uitziet, maar niet erg lekker schijnt te werken en een niet bepaald mooi (vind ik...) rood/bruine dashboard afwerking.

De keus was dus makkelijk, en gelukkig heeft Fiat wel besloten om het exterieur op te leuken met meegespoten bumpers, lichtmetalen velgen en airco heeft ie dan ook nog net.

Het gemis aan de navigatie hebben we opgelost door de Pioneer uit de Caddy in de Talento te monteren. Omdat de geluidskwaliteit van de standaard speakers zwaar prut is maar gelijk een speaker upgrade laten uitvoeren. Tevens is er een achteruitrijcamera gemonteerd. Hoewel de Talento standaard parkeersensoren heeft mist ie wel de achterruiten, en dan is een beetje beeld wel handig, want het blijft bij parkeren toch best een joekel.

Al met al staat er vind ik persoonlijk best wel mooie bus voor de deur. De kids vinden het helemaal prima want de achterbank is in 3 zetels opgedeeld met armleuningen en uiteraard is de beenruimte mega. Even wennen blijft het aan 1 kant instappen omdat er enkel rechts een schuifdeur zit.

Mijn Talento is van 2020, dat houd in dat deze Business Pro ten opzichte van het 2019 model een passagier airbag heeft, en belangrijker, de nieuwe 2 liter motor met 145 pk. Waar de 1.6 motor het soms wat lastig had met deze flinke bus heeft de 2 liter het een stuk makkelijker. Heerlijk blok, en vlot zat.

Na 8500 kilometer in krap 3 maanden bevalt de auto redelijk. Ten opzichte van de Caddy blijft het handmatig schakelen wel wat wennen. Dit komt ook omdat de bak nogal hakerig schakelt. In het begin dacht ik even aan nieuwigheid, en het gaat inmiddels wat soepeler, maar het houdt nog niet over. Een regelrechte ramp is de bestuurdersstoel. Na 8500 km kraakr, piept en knarst de stoel alsof ie uit een 35 jaar oude Ritmo komt. De zit is prima, houding is goed en zeker alle kanten op goed verstelbaar, maar kwalitatief zwaar onder de maat. Hier mag de dealer nog wel eens even goed naar kijken. Ik heb inmiddels de nodige bedrijfswagen versleten, met name PSA producten maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Misschien exemplarisch...?

De ruimte in de laadruimte is super. Ook met dubbele cabine is er een enorme balzaal. Volgens mij is de Talento nog steeds een van de grotere bussen, ook omdat ie natuurlijk bijhoorlijk vierkant is.

Het vebruik kan ik weinig over melden, daar let ik eerlijksheidshalve niet erg op. Merk wel dat de tank rapper leeg is met stadsritten, maar dat is natuurlijk logisch.
Ik hoop dat met name de stoel wordt gefixt in de garantie, als dit eenmaal goed wordt opgepakt heb ik vooralsnog geen spijt van deze keuze. Wordt vervolgd....

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens