Fiat Stilo 1.9 JTD 115 Dynamic (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stilo 1.9 JTD 115 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 208.400 km |
KM-stand laatst | 218.860 km |
Auto ophalen
- 208.400 km
Hallo allemaal,
Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een 5drs. Fiat stilo jtd 115 dynamic. Aangezien ik bijna klaar ben met studeren, en de mazzel heb dat ik direct kan beginnen aan m'n nieuwe baan, moest er een auto komen waarmee ik totaal 140 km per dag mee kan rijden. Aan de auto moesten 'op t oog' nog een paar kleine dingetjes gebeuren. zo zat het 'weer' in de zijspiegels en moest de auto op vloeistoffen gecheckt worden etc. Daarnaast is een band gerepareerd en is de bodem gecheckt. Allemaal dik in orde!
De historie van distributieriem was echter moeilijk/niet te traceren (auto via handelaars bij mijn garage man gekomen)...maar gezien de km-stand leek het logisch (volgens verschillende mensen met verstand van auto's) dat de distributieriem minimaal 1x volgens de vervangingsinterval moest zijn vervangen. Met dat gezegd hebbende ben ik vol vertrouwen in mijn eerst auto vertrokken en het bakkie rijd heerlijk..de motor is super..bekleding netjes en hij glijd als een solide bak over de weg.
Toch was ik niet helemaal gerust op die distributieriem. Ik heb de garage bij wie ik de auto gekocht heb gebeld en gevraagt of hij kon nagaan van wie de auto geweest is en of die kon vertellen wanneer het voor het laatst gebeurd was. (overigens was het verder prima onderhouden + boekje met stempels). Na vele omwegen ben ik uiteindelijk zelf achter de vorige eigenaar gekomen en wat blijkt....Ik rij in een tikkende tijdbom!
De auto heeft nu 209000km gedraaid en de distributie riem+waterpomp en lagers zijn nog NOOIT vervangen! heb ik dat!
Vanmiddag breng ik m naar de garage..dat moet ie nog even volhouden! en dan wordt de hele mik mak vervangen. het grootste deel van de kosten neemt de garage op zich. Dat getuigt van klasse! Al met la natuurlijk vervelend...maar dit komt uiteindelijk vast wel goed! nog 30km en dan mag ie eindelijk een nieuwe Distributieriem!
Nieuwe distributieriem
- 209.037 km
Eerste update!
Bedankt voor de reacties! De vorige eigenaar was inderdaad neit verstandig bezig. Gelukkig heeft de wagen het volgehouden tot de garage! Op dit moment wordt er aan gesleuteld en dan haal ik m zsm weer op. Om even in te gaan op de reacties:
Inderdaad een goede motor! Mijn eerste indruk daarvan is top!
Ik was inderdaad van plan om per maand geld op zij te zetten voor reparaties (ongeacht welke auto). Nu heb ik wel redelijk goede hoop bij deze auto gezien zn leeftijd...dat veel kinderziektes eruit zijn..maja blijft italiaan.Met deze nieuwe distributieriem kan ie in elk geval weer 120.000km toe (volgens het boekje). Ik hoop er nog lang van te geniten zonder al te gekke/dure reparaties! Eerst maar weer sparen!
Blijven bezig
- 214.990 km
Hallo,
Het is alweer ruim 2 maanden terug dat ik wat schreef over mijn auto. In de tussen tijd ben ik begonnen met mijn werkzaamheden in Den Oever en rijd ik elke dag minimaal 140km (woon werk + zakelijke ritten en prive).
Intussen ben ik alweer bijna 7000km verder en er is een hoop gebeurd.
Ik kan u bij deze zeggen dat ik de balen heb van mijn auto. Na het distributie verhaal kwam bij mij al snel het gevoel boven borrelen dat de vorige eigenaar op onderhoud heeft bezuinigd. En helaas bleek dit gevoel al snel te kloppen. In de afgelopen 2 maanden heb ik al 3 keer bij de garage gestaan. Bij elkaar op geteld zijn nu de volgende onderdelen vervangen sinds de aanschaf:
- Band geplakt
- Distributieriem (209.000km)
- Waterpomp (209.000km)
- Spanrollers e.d. (209.000km)
- Multi Riem (214.000km)
- Hoofdcilinder koppeling (214.000km)
- Remklauw vrij gemaakt (214.000km) (Is nog niet 100%)
- Stabilisatorstang rechtsvoor (214.000km)
- Vering Links voor (214.850km)
Wat er nog aan zit te komen: flexibel deel uitlaat (APKpunt) en die remklauw rechts achter ben ik niet tevreden over.
In de elektronica is nu ook wat mis; mn radiodisplay doet het niet...geen dode pixels denk ik maar gewoon contact punt gok ik/hoop ik (hij doet t wel). en Mijn Cruise control doet het niet meer.
U kunt zich vats indenken dat ik met een behoorlijk slecht gevoel rij. Ik heb het gevoel dat er elk moment weer wat kan gebeuren. Niet prettig.
Maja, moet het er maar mee doen. Al met al heeft het me bakken met geld gekost. (daar ging mn eerste salaris).
Als ie probleemloos rijd is het een fijne auto! Maar daar geniet ik nu nog te weinig van! To be continued....
10.000 verder
- 218.860 km
Sinds de aanschaf 10.000 km gereden die ver van vlekkenloos waren (zie vorige updates). Over het algemeen, wanneer als de stilo het gewoon doet, is er niks aan de hand en rijd de Stilo echt prima. Voelt aan als een solide bak met lekker pittige motor die door blijft trekken als je gas geeft.
Wel nu..10.000 km later..zijn er weer ene paar kleine dingen die verholpen moeten worden.
1. Airco: De airco is er mee gestopt (is het eindelijk mooi weer:S) Morgne bij profile tyrecenter in Leeuwardne een airco check laten doen en hopelijk valt het mee!
2.Pre-heat fault: Schijnt vaker voor te komen. Ik vind het super irritant..ook al rijd ie er niet minder om (ik gloei goed voor etc.). Lampjes gaan na halve minuut ongeveer uit. Morgen vragen of ze hier ook naar willen kijken.
3. Cruise control doet het niet: Als ik stil sta gaat ie wel aan maar bij het rijden niet. Nu vermoed ik dat tijdens het vervangen van de Koppelings-Hoofdcilinder de sensor niet goed is aangesloten. hier moet ik dus mee terug. Ik kwam hier pas laat achter omdat ik bijna niet op cruise rijd. Toch is dit voor de vakantieplannen wel een fijn iets om erbij te hebben.
ik hou jullie op de hoogte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.