Fiat Stilo 1.8 16v Dynamic (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Stilo 1.8 16v Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een bestelprocedure, waarbij de dealer mij geen folder van jaargang 2003 of later kon overhandigen en waarbij men pas nadat de bestelling rond was (medio juni ’04) ontdekte dat de door mij gekozen kleur al vanaf januari niet meer leverbaar was, begon ik toch een beetje te twijfelen. Ook de handgeschreven offerte toonde weinig professionaliteit.
Maar nu de auto 12 weken later is afgeleverd zijn deze twijfels verdwenen; de auto blijkt geweldig te rijden, vooral de wegligging en het bochtgedrag zijn dankzij goede dempers en het (standaard) ESP geweldig.
De standaarduitrusting is rijk, met onder meer climate control, ESP, cruise control en radio/CD-speler.
De prestaties vallen wellicht wat tegen voor een 1800 cc-blok, maar zijn nog altijd ruim voldoende. Enige minpunt (voor de niet-leaserijders) dat mij tot nu toe is opgevallen is het hoge verbruik. Op de eerste tank staat het verbruik nu gemiddeld op 1 op 9,5.
Update april 2005:
Ik heb inmiddels bijna 14.000 kilometer met de auto gereden, voornamelijk in de Randstad en de auto rijdt echt goed! Het onderstel en de comfortabele sportstoelen maken de auto tot een fijne reiswagen. Wel is duidelijk te merken dat de motor bij zo’n 4.000 rpm het soepelst loopt, dat is in de 5e versnelling bij ongeveer 140 km/h.
Het brandstofverbruik is na de inrijdperiode ook teruggelopen, ik haal nu een gemiddelde van bijna 1 op 11,5.
Als de auto blijft rijden zoals in het afgelopen half jaar, wordt de volgende auto er zeker een van hetzelfde type.
Update december 2005 (25.300 km):
De auto heeft in spetember de eerste kleine beurt gehad. Ik ben inmiddels wel tevreden over de dealer. Hoe ongeïnteresseerd de verkoper ook overkwam, de werkplaats reageert snel en goed.
Ik begin me inmiddels wel steeds meer te storen aan het gebrek aan trekkracht van de motor. 133 pk is op zich ruim voldoende, maar een koppel van maximaal 162 Nm (bij bijna 4000 rpm) is voor een auto van ruim 1200 kg echt te weinig. De opvolger zal toch minimaal uitgerust moeten zijn met iets van het niveau van de JTS-motoren uit de AR 159, en dan bij voorkeur de 2.2 liter.
PROBLEMEN
Bij 5.900 km viel de motor ineens midden op de A44 stil. De auto startte even later (vanaf de vluchtstrook) gelukkig wel weer. Het probleem bleek het gasklephuis te zijn. Ik kon met de auto blijven doorrijden (ondanks alle brandende waarschuwingslampjes). De dealer heeft de volgende ochtend het onderdeel kunnen vervangen. Het probleem is daarna niet meer voorgekomen.
Verder heb ik tot nu toe nog niet te maken gehad met problemen of onderhoud.
Eind november merkte ik op een zateragochtend dat één van de koplampen het niet deed. Even naar de garage dus. Hoewel ik geen afspraak had kon er toch vrijwel direct een monteur mee aan de slag en 20 minuten later kon ik weer weg. Zo hoort het dus!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren