Fiat Stilo 1.4 16v Active (2004)

autoreview

Fiat Stilo
Fiat StiloFiat StiloFiat StiloFiat StiloFiat StiloFiat Stilo - interieurFiat Stilo - interieurFiat Stilo - interieur

Signalement

UitvoeringStilo 1.4 16v Active
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst190.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vandaag opgehaald

  • 160.000 km

Vandaag deze auto opgehaald. Ben benieuwd wat ik er van kan verwachten. Is grote stap vooruit, andere auto (Saab 900ng) en vorige auto (Ford Feest) zijn allebei van 1996.

Ben zelf zeer te spreken over het model. Is wel vrij standaard motor, maar daar is het verbruik dan waarschijnlijk ook naar.

Eerste ervaringen

  • 168.000 km

De auto bevalt goed tot nu toe.

Ervaringen die ik heb zijn als volgt:

- Niet een bijzonder geweldig rijdende auto, de communicatie van het stuur is onvoldoende. De auto kent een city-stand en een gewone stand. Dit zou volgens mij invloed moeten hebben op de directheid van het stuur, maar ik merk nauwelijks verschil. Ben nu ook nog te voorzichtig met de auto om hem stevig aan de tand te voelen.

- Stoelen zitten goed op ritten tot 2 uur. Langere ritten heb ik nog niet gemaakt, maar ik ben bang dat na enkele uren de stoel niet zo goed meer zit.

- Prestaties zijn voldoende voor Nederland, maar zeker niet geweldig. De zesde versnelling is op de snelweg goed te gebruiken, maar onder de 120 is hij daarin niet vooruit te branden. Bij lange rustige nachtritten met 140 kmh wel comfortabel. De top is volgens het boekje 180. Dat heb ik met heel veel moeite op de teller gehaald, daarvoor moest ik (op een lege afsluitdijk) wel een lange aanloop voor nemen. (Zelf heb ik bijna spijt van deze motorkeus. Als je van vlot rijden houdt overweeg dan een zwaardere motor.)

- De vorige eigenaar heeft een openluchtfilter geplaatst. Dit vind ik zelf de gehorigheid niet ten goede komen. Weet iemand verder wat de invloed hiervan is op de prestaties? Ik overweeg om hem te verwijderen.

- Velgen zijn van dichtbij niet zo mooi. Hier heeft Fiat duidelijk op bespaard. Misschien dat ik tegelijk met een set winterbanden andere velgen (Abarth) aanschaf, al zijn die ook niet goedkoop.

- Uiterlijk vind ik nog steeds geweldig. Ik krijg veel positieve reacties en kijk zelf ook nog even over mn schouder nadat ik uit de auto stap.

Onderhoud tot nu toe:

Bij aankoop heb ik een keuring gedaan. Hierbij bleek dat de achterremmen aanliepen. Deze heb ik los laten maken.

De eerste ongemakken..

  • 180.000 km

Inmiddels heb ik deze auto nu een half jaar. Zij heeft al voor de nodige stress gezorgd.

Het is tot nog toe drie keer voorgekomen dat de motor opeens een tel uitviel. Alle wijzers vielen naar beneden, en alle controlelampjes gingen branden, de motor sloeg wel direct weer aan. Het is bij verschillende snelheden gebeurd, wel allemaal bij een constant toerental op een rechte weg.

Op een avond wilde de auto opeens moeilijk starten en liep onregelmatig. Het oranje controle lampje van de auto bleef branden. De boordcomputer gaf de melding Engine Failure. (Toen ik dit bij een bekende zoekmachine deels intikte werd dit automatisch aangevult tot Engine Failure Fiat Stilo. Wereldwijd problemen maar geen duidelijke of eenduidige oplossingen.) De garage heeft hem toen opgehaald maar melde me dat ik er wel mee door kan rijden.

Dat bleek ook te kunnen, hoewel ik niet lekker mee reed. Enkele dagen later is de gasverdelingskap (of zoiets) schoongemaakt en nieuwe software in de motor gezet. Sindsdien is het motorcontrolelampje niet meer gaan branden. Wel is de motor weer een keer een tel uitgevallen.

Starten is 's winters een crime gebleken. Blijkbaar kan de Italiaanse schone niet goed tegen het chagrijn van koning Winter. Ze start wel altijd, maar dat kost de nodige tijd. Het weggedrag in de sneeuw had veel weg van een premier op een skateboard, maar dat is aanmerkelijk verbeterd sinds ik winterbanden aangeschaft heb. Hiervoor heb ik nog een leuk setje lm velgen bij de sloper gevonden. Het weggedrag komt nu in de buurt van mijn Saab op versleten zomersloffen.

Verder bleek nog wat onderhoud nodig aan de uitlaat omdat een flexibel deel niet zat zoals het hoorde. Het geluid van de auto, wat ik eerst weet aan de sportuitlaat, is hiermee zeker verbeterd.

Toch zit ik nog steeds niet lekker in deze auto. Gelukkig rijdt mn vrouw er meestal in, maar we kijken allebei met bovengemiddelde belangstelling naar andere stukken blik op de weg. (Al ben ik nog te zuunig om tot aankoop over te gaan.)

Kortom, deze auto heeft met haar uiterlijk mijn hart gestolen, maar inmiddels houdt ik mn hart vast als ik erin rijdt.

Nog enkele opmerkingen over het comfort: de stoelen zijn redelijk. Helaas is alleen de zitting in hoogte verstelbaar. Een lage zit, wordt daarmee ook een oncomfortabele zit.

Het verbruik is volgens mij redelijk, maar schiet omhoog als je 's avonds op de snelweg doorrijdt. Zelfs geniet ik teveel van de opwarming van de aarde om daarover moeilijk te doen.

In veel zaken vergelijk ik deze auto met mijn Saab 900ng. De afwerking en het uiterlijk vallen daarbij allemaal in het voordeel van de Stilo uit, maar het comfort, vermogen en weggedrag is in de Saab veel fijner. Dus de Stilo voor de pronk en de Saab voor het Freude am Fahren.

Om toch positief af te sluiten, het weggedrag is minder beroerd als ik deed voorstellen. Nu ik de auto ken, smijt ik haar, met het handjevol pk's dat tot mijn beschikking staat, al een stukje dynamischer door de bocht.

Nog een laatste verzoek: wil de potentiële koper van dit blikken kunststukje de bovenstaande problemen per direct vergeten.

Pech onderweg

  • 188.000 km

Afgelopen week pech onderweg gehad. Een bobine had het begeven waardoor de motor op drie poten liep. Auto is door Bovag-pechhulp naar eigen garage gebracht. Probleem was zo verholpen, maar het duurde wel een halve nacht voor we thuis waren.

Verkocht

  • 190.000 km

Na nog een stranding door een kapotte bobine was ik het zat. (Nu was ik ook te zuinig geweest om ze alle vier te vervangen) De auto is verkocht, ingeruild op een degelijke Zweedse diesel.

2,8
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens