Fiat Ritmo 130 TC Abarth (1984)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ritmo 130 TC Abarth |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 72.000 km |
KM-stand laatst | 72.000 km |
- 72.000 km
sindt 26-07-2008 ben ik in het bezit van een fiat ritmo 130 tc abarth.
na de aankoop vertrok ik richting huis,ik was altijd een fiat grande punto gewendt.
Dus deze auto is een totaal nieuwe ervaring voor mij.
bij de intiele start klonken de kleppen wat rauw en spelingsvol.
Maar toen het blok eenmaal warm was was dit weg.
het rijden met 130tc is een unieke ervaring,de motor is duidelijk hoorbaar,en het racegevoel bekruipt je.
voor het stoplicht trilt het stuur bij stationair,en een BIG SMILE verschijnt op je gezicht als je het gas intrapt,met 1 woord KARAKTER
mijn ritmo had altijd een knetterd en ploffend geluid in de uitlaat bij het afremmen op de motor.
ik vondt dit altijd wel erg karaktervol,ook al komt dat door een gebrekkige afstelling van de 2 dubbele 40 mm solex carburateurs.
deze ritmo was 6 jaar lang als boodschappen auto gebruikt door de vrouw des huizes,dus de fut was er een beetje uit.
De voorgeschreven 195 km per uur werdt dan ook niet gehaald ,de naald bleef hangen bij de 170 km p uur.(mede door de carburateur afstelling).
het interieur is vrij kwetsbaar veel onderdelen bestaan uit hard plastic,en dit is na 25 jaar gewoon uitgehard,ophangpunten van zijpanelen op de deuren,zijn vaak afgebroken,en schakelaars in het dashboard zitten los.
dashboard verlichting is van het type glasvezel met 1 voedend lampje,wat vaak na 25 jaar doorgebrandt is.
de stoelen en achterbank zijn vaak vies en de hoezen uitgescheurd op de naden.
De originele voorstoelen zijn vaak vervangen voor race of kuip uitvoeringen.
Het is een echte racebak,zowel in comfort,wegligging,acceratie en geluid.
deze ritmos zijn gemaakt om een jaar of 15 mee te gaan,de mijne is al 25 jaar oud
het is nu 28 februari 2010 de ritmo is in opbouw fase van een tot op het bot gehele restaurautie,ieder onderdeel heb ik wel los in mijn handen gehad.
veel slijtage heb ik niet kunnen ontdekken,wel veel onderdelen die van rubber of plastic waren gemaakt waren gewoon kapot.
het motor blok hoefde ik alleen even schoon te maken,en weer op te bouwen voor de zekerheid alle slijtdelen op de auto/motor vervangen,inclusief alle keerringen
het enige en grote probleem wat een ritmo kent is ROEST
de ritmo is opgebouwd uit slecht russisch staal met veel slak er in,het metaal wil extra graag roesten.
ik heb alle roest uit de auto geslepen,dit was globaal 40 procent van de dorpel rondom de auto.
de solex carburatuers zijn vervangen voor dellorto carburateurs die 150 pk leveren mijn ritmo zal straks weer ver over de 200 km p uur rijden.
ik wil deze auto niet afkraken hij is wel 25 jaar oud,het is een auto voor een hobbyist/automonteur,en niet voor een student of leek die niet kunnen sleutelen,
een auto met karakter,
nog een paar maanden en dan is mijn 130 tc weer als nieuw,en klaar voor de volgende 25 jaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.