Fiat Regata 70 (1988)

autoreview

Fiat Regata 70 (1988)

Signalement

UitvoeringRegata 70
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst145.000 km
Lezerswaardering: 54%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een eerste verslagje

  • 100.000 km

Beste lezers,

De lezers van het deel 'Mijn auto' op het AutoWeek-forum hebben ongetwijfeld al over mijn Regata gelezen. Aangezien beide functies (MyReview/Mijn Auto-topic) naast elkaar bestaan, maak ik ook maar even beide aan.

Mijn auto:
Het betreft een Fiat Regata uit 1988. Ik ben, naar ik begrijp, de 5e eigenaar. Deze beschikt over een 1.3 viercilinder met ongeveer 65pk (of wat er nog van over is...). De auto heeft een manuele versnellingsbak met - gelukkig - vijf verzetten.

De zoektocht:
Ik heb een jaar in Frankrijk gewoond, gezien het gebrek aan wegenbelasting en (daarmee?) een fatsoenlijk openbaarvervoernetwerk, heb ik daar een auto gekocht. Dit was een Peugeot 309 Océane, een fleurrijke uitvoering die nooit in Nederland is geleverd (voor foto's, zie mijn topic op het forum). Het was een vijfdeurs (met een sedan-uitstraling), mede omdat ik dat praktischer vind, maar de 3-deurs vind ik persoonlijk ook minder mooie verhoudingen hebben.
Maar goed, het ging hier over de Regata. Je merkt dat ik nog een band heb met de 309, je eerste auto is toch altijd iets speciaal, niet waar?
Aangezien een wat oudere auto zo goed bevallen was, wilde ik weer iets van ongeveer dezelfde leeftijd. Deze auto's zijn licht, de motor klinkt nog 'lekker puur' (dankzij de carburateur voel je mijns inziens veel meer hoe de motor tot leven komt) en lekker betaalbaar.

De zoektocht begon bij een Peugeot 305. Hoewel de auto als model goed beviel, was deze 305 niet helemaal wat ik zoek. Ik ben totaal niet technisch, dus er moest bij aanschaf niet al te veel werk in zitten. De bedoeling was om zelf wat bij te leren, meteen in het diepe duiken trok me dus niet zo aan (o.a. de koppeling moest worden vervangen, enkele vervelende roestplekken, ...).
Ik zocht weer verder. Inmiddels had ik een lijstje gemaakt van auto's die ik zou gaan bezoeken. Het werd een tocht dwars door midden-zuid-Nederland van in totaal een goede 800 kilometer. Ik heb toen gereden in een Fiat Regata, een Fiat Uno, een Volkswagen Passat hatchback uit 1984 en een uit Duitsland geïmporteerde Citroën BX (facelift II).

De BX was duidelijk de modernste en de Uno duidelijk het meest basis. Beide vielen daarom al snel af. De Passat had aardig wat roestplekken, maar ook een waanzinnig blauw interieur. De roest en de lengte maakten echter dat de auto afviel (mijn garage uit midden jaren zestig is niet echt gemaakt voor grote auto's, de lengte is iets meer dan 4,4m.).

Kortom, het werd de Regata. Binnenkort meer over hoe de Regata rijdt, eraan toe is en wat foto's.

Eerste serieuze onderhoud

  • 108.000 km

Inmiddels heb ik zo'n 7.500km met de Regata afgelegd. In december merkte ik dat de accu wat zwakker werd, die heb ik dus snel vervangen. Verder heeft de auto steeds lekker gereden en het verbruik van 1:16,5 draagt daar (voor mij) aan bij.
Talloze keren krijg ik een duimpje of een hand opgestoken, wat ik zelf naar mede-klassiekerrijders overigens ook doe. Een leuk wereldje van liefhebbers, zelfs al zit je op een druilerige dag in de auto op weg naar je werk.

De titel geeft het al aan: recentelijk is er serieus onderhoud gepleegd. Opeens scheurde de uitlaat los van de demper, met als gevolg een zeer luidruchtige Regata. Mijn trots achter het stuur maakte plaats voor schaamte. Kortom: dit gaan we aanpakken.
Vandaag was het zover en werd de Regata van nieuwe uitlaat en nieuwe olie + filter voorzien.

Er zijn wel enkele roestplekjes, maar de bodem is keihard (zoals verschillende monteurs ook stelden). Dus dat is goed nieuws. Nu de uitlaat hersteld is, ga ik dus maar op het gemak eens kijken hoe ik binnenkort (liefst dit jaar nog) de roest ga bestrijden.

Verder valt er weinig over de auto te vertellen, en dat lijkt me maar goed ook!

Zorgeloos garagebestaan

  • 111.000 km

Ik vond het wel weer tijd voor een kleine update. Ik ben zelf inmiddels verhuisd naar Engeland, zodoende zijn er redelijk wat kilometers bijgekomen de laatste paar maanden. De auto is ingezet om me naar hier te verhuizen en in het begin ging ik nog een paar keer heen en terug met de Regata.

Ik heb nog niet zo heel veel geschreven over hoe de Regata rijdt, dus laat ik de 'review' maar meer een beoordeling maken, dan een bloemlezing zoals ik deze op het forum hanteer.

Om te beginnen ben ik niet bepaald een expert als het gaat om rij-eigenschappen van een auto. Ik heb een goede 30 verschillende auto's bestuurd in de 8 jaar dat ik mijn rijbewijs heb (ja, ik houd dat bij!), maar veel meer dan wat cruisen of snelwegstukken doe ik niet. Dat is ietwat veranderd sinds ik in Engeland woon. In Wales leerde ik met een huur-500S al dat je met de juiste auto, best lekker kunt sturen. Ook in de omgeving van mijn huidige woonplaats bevinden zich vele fantastische wegen. Mijn Regata 70 is wellicht verre van snel, maar door het lage gewicht en de relatief grote lengte van de auto, kan je er toch vrij vlot en stabiel bochten mee door. De bandenkwaliteit valt nog tegen, daarvoor ben ik van plan binnenkort nieuwe aan te schaffen, maar over het algemeen kan je ook met deze Regata heerlijk over bochtige weggetjes rijden.

Ik rijd de auto echter vooral voor lange afstanden en dan vind ik zaken als rust aan boord en verbruik veel belangrijker. Ik combineer beide door 90-100km/h te rijden, daarmee heb ik recentelijk 1:18 behaald met deze Regata (met ramen open en 5 inzittenden; dat kan dus nog richting de 1:19 gaan!). Het zal wellicht niet ieders hobby zijn, maar ik vind het heerlijk om een oudere auto te rijden en tegelijk mijn ecologische voetafdruk zo minimaal mogelijk te houden.

Ik stipte de inzittenden al aan, de auto is redelijk geschikt als vervoerder van meerdere personen. Redelijk, want in 2016 verwachten velen toch wel dat je achterin gordels hebt. Ik heb er een, erin gezet door de vorige eigenaar, maar die werkt slecht en dat is volgens verschillende passagiers 'twee te weinig'. Op mijn 'nee, dat is één extra' (ten opzichte van de productieversie van de auto) wordt meestal maar meewarig gereageerd.

Gezien mijn verblijf in Engeland (zonder garage!) heb ik de auto in België achtergelaten waar deze voornamelijk in de garage staat. Hoewel ik de auto zo veel als mogelijk wil gebruiken, gun ik haar ook een veilig onderkomen (zowel tegen aso's als weeromstandigen, zie ook de laatste hagelbuien in Noord-Brabant).

Voorlopig maakt de auto dus niet zo veel kilometers, maar het plan is om op den duur terug te gaan naar waar ze vandaan komt: Mirafiori in Italië.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Einde

  • 145.000 km

Helaas is de auto niet meer. Versuft achter het stuur zitten met een jetlag werd mijn Regata fataal. Ontzettend zonde. Ik heb uitgebreid onderzocht of ik de auto nog kon redden, maar dat werd financieel helaas echt te gek (met behoorlijk wat onzekerheid ook).
Ik heb heel veel plezier van de auto gehad en mooie tochten gemaakt naar Nederland, Frankrijk en Groot-Brittanië, maar mijn Regata is niet meer. Helaas.

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.