Fiat Punto 1.8 16v Abarth (2004)

autoreview

Fiat Punto 1.8 16v Abarth (2004)

Signalement

UitvoeringPunto 1.8 16v Abarth
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst103.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Eigenlijk zocht ik een 2e hands HGT, maar die bleken nauwelijks te bestaan en die er wel waren, hadden minimaal 55.000 km op de teller.
Dus een nieuwe besteld, met wat leuke extra’s zoals velgen, spoiler, Novitec luchtinlaat.
Al met al een paar duizend euro aan extra’s, terwijl de HGT/Abarth af fabriek al rijkelijk voorzien is van snufjes waar een Mercedes zich niet voor hoeft te schamen.

De auto is 40mm verlaagd en ligt als een blok op de weg. Qua prestaties doet ie meer dan verwacht; GTi’s, A6-jes, TDi’s?
Laat ze maar aan de kant gaan,want hoewel sommige van die auto’s op papier sneller zijn,is het in de praktijk echt andersom en is de HGT de baas. De auto zit heerlijk,maar is qua zitpositie niet echt berekend op het snelle bochtenwerk. Maar HGT staat dan ook voor High Gran Turismo,dus een sportieve reiswagen en dat klopt volledig!
Lekker snel rijden en toch ontspannen op je bestemming aankomen,daar is ie zeer geschikt voor. Hoewel je iedereen hoort over de kwaliteit van Italianen,kan ik zeggen dat er werkelijk verbetering in zit.
Deuren sluiten als een kluis,al zitten er m.i. toch wat te grote naden tussen de voorschermen en de portieren.
Maar de afwerking is verder dik in orde!

Standaard beschikt de auto over zaken als airco,abs,4 airbags, Hill Holder (electronische handrem), electronische slipregeling en ESP (electronisch stabiliteits programma), ingebouwde radio/cd speler met mp3 functie en een 100 Watt subwoofer in de kofferbak die z’n werk goed doet.

Het verbruik is zeer afhankelijk van je rijstijl;als je rustig toert,kan ie soms wel 1 op 22 halen (al vraag ik me af hoe serieus ik de boordcomputer dan moet nemen),maar wie het gaspedaal intrapt, rijdt ongeveer 1 op 10,5.
De auto reageert goed op het gas en hapert geen moment,in welke versnelling je ook zit.
Tussensprints zijn dermate vlot,dat menig automobilist in zgn. ’betere’/duurdere auto geirriteerd raakt omdat ze je niet voor kunnen blijven.

Als je echt van de sportieve kant wilt genieten,is het aan te raden zoals ik de auto te verlagen (niet meer dan 40 mm is prima bruikbaar) en stuggere dempers te nemen en een paar andere velgen zullen ook niet misstaan (standaard krijg je 15’ lichtmetaal,die ook niet misstaan).

Voor het geld hoef je het niet te laten,want met 18.500 Euro krijg je een auto met alles er op en eraan.
Koop je bv een 1.8 Opel Astra,dan krijg je voor 25.000 Euro een kale auto,die mikt op de grijze massa die niet op wil vallen.
De zgn. hogere restwaarde kun je ook wegstrepen tegen de luxe standaard uitrusting van de Punto.
Zo’n luxe kom je bijna nergens anders tegen, dus een sterke aanrader voor wie van Italiaans houdt.

PROBLEMEN

De enige problemen had ik met het ESP en Hill Holder.
Het was niet echt een defect,maar bij het starten krijgt niet alles genoeg stroom en denkt de boordcomputer dat er een defect is.
Maar er bleek nieuwe software voor te bestaan en nadat de garage eerst de boel gewoon had gereset,hebben ze de nieuwe software ingevoerd omdat t probleem zich bleef voordoen.
Nu licht het ESP lampje soms nog even op,maar gaat direct ook weer uit,dus het zit m gewoon in de hoeveelheid electronica die bij de controle stroom nodig hebben.
Wellicht een zwaardere accu,maar als het niet erger wordt,valt er wel mee te leven.
Niet alleen Fiat heeft dit,maar bijna ieder merk dat gebruik maakt van een uitgebreid electronisch systeem,zoals bijvoorbeeld BMW.

Soms wil de cruise control niet werken als ik die even uitgeschakeld heb en dan even later weer in wil schakelen.
Maar als je de auto later weer opnieuw start,werkt alles weer normaal.

Updates (even eigen reacties bijgevoegd, omdat ik nu pas zie hoe ik de review zelf kon aanpassen):
Update (22-12-2006):
Ondertussen heeft de auto 33.000 km gemaakt.

De auto heeft geen noemenswaardige problemen gehad. De storing van het ESP is opgelost door een zwaardere accu. Helaas is die te groot voor de standaard accubak, maar iig rijd ik zonder storingen (en accubak ).

Cruise Control valt nog wel eens uit en de dealer verleent prima service, alleen jammer dat Fiat uit bezuinigingen geen onderdelen wil sturen. De stekkers e.d. zijn meerdere malen nagekeken en toch wil Fiat geen computer leveren, die volgens hun ook de oorzaak is. Maar het is nog garantie, plus dat ik 2 jaar garantie bij heb gekocht, dus ze zijn nog niet van me af.

Auto heeft ook een beurt gehad, waarbij de pakking vh uitlaatspruitstuk een klein lekje had. Heb ik laten vervangen, maar ohh wat een klus! De hele voorbumper en binnenscherm van het linkervoorwiel moeten eraf om erbij te kunnen! Foei, Fiat!!

Geen klachten, auto trekt als n lier en doet het altijd!
Gem. verbruik: 1 op 11,5. Tot zover .

We zijn nu begin Maart 2007 en het probleem van de Cruise Control is nog steeds niet opgelost. Keer op keer komt Fiat Nederland terug op haar belofte een computer of stekker op te sturen en moet de dealer voor de zoveelste keer de verbindingen nakijken.
Zou zo’n probleem volgens Fiat nou ècht opgelost worden door vijf keer de stekkers na te kijken? Dan was het de eerste keer wel goed geweest. Ineens moeten de pennetjes maar vastgelijmd worden, zodat ze niet loslaten!
We hebben het over een auto en niet over een bouwpakket!

Er is door de dealer een stekker besteld, ook omdat in diezelfde stekker een draadje voor de lambdasonde gaat en ik met een motorstoringslampje rondrijd.
Maar Fiat is niet echt snel. Ik wacht al ruim anderhalve maand op de stekker!

ESP en Hill Holder begonnen afgelopen week ook weer even te branden. Zal me benieuwen. Word r flauw van. Dit is geen service van Fiat. Misschien de fabriek maar eens aanschrijven.

Update Aug. 2007: December 2006 icm grote beurt de Cruise Control ook aangepakt.
Uiteindelijk is er toch een stekker besteld (heeft heel wat voeten in de aarde gehad!) en nu acht maanden later is het nog steed pico bello in orde!

Als Fiat in het begin nu maar een nieuwe stekker had opgestuurd, was het al veel langer klaar geweest.
Maar goed, dat is ook weer achter de rug (afkloppen!).

Zit nu te denken aan een veerpootbrug vòòr. Denk dat het een ’projectje’ voor 2008 is.

Verrbuik is nog steeds 1 op 11,5 gemiddeld. Km stand weet ik zo niet, maar tegen de 80.000. Heb nu werk vrij dichtbij, dus krap 200 km per week.

Auto rijdt heerlijk!

Update Maart 2008:
Ondertussen krap aan 50.000 km op de teller en de auto doet het probleemloos! Begin April een grote beurt en APK en dan is ’ie al bijna vier jaar oud! Wat gaat de tijd snel..
Helaas zijn er van die ’snotapen’ die mijn auto altijd moeten beschadigen. Al vanaf ik de auto heb proberen ze mijn auto te vernielen: booskijker afgescheurd, krassen op de motorkap, omgebogen spiegels, nu weer 2 kleine maar diepe krassen op het rechterportier.. Grr&#^%# en die *#*(( politie doet er niets aan, ondanks dat er in sommige gevallen wel vingerafdrukken te vinden waren geweest, maar ze nemen de moeite niet!

Dus ga ik zelf maar weer aan de slag.. Verder geen klachten. Het blijft leuk al die pubers in hun Golfjes eruit te rijden wanneer ze bij de verkeerslichten denken zelf een snelle auto te hebben! De Abarth is minstens zo snel als een 2.0 Golf GTi 16v.

Tot zover!

'Bijpraten' (aka Update)

  • 62.000 km

In het kort even de historie bijwerken:

Afgelopen Mei ('09) heeft de auto een 60.000km beurt gehad en de jaarlijkse APK . Ik schrok dat ik nu in een jaar tijd 20.000 km heb gereden.. Dan zou n diesel niet eens verkeerd zijn ;)

Bij de keuring bleken de voorbanden aan vervaning toe te zijn ende rechter voorveer bleek kapot(!).

Alles weer laten herstellen (heb de auto toch nodig en wie mooi wil zijn, moet pijn lijden).
Auto rijdt nog altijd perfect en laat me (gelukkig!) nooit staan. Alle electronica werkt nog altijd vlekkeloos, dus de reparatie van een paar jaar geleden heeft alle kwaaltjes weggenomen. Zoals al in de eerdere verslagen gezegd: als Fiat nou wat meer bereidwilligheid had getoond, was het al veel eerder goed geweest en zou hun reputatie misschien wat opgekrikt zijn, want nu denken alle doemdenkers weer dat Italiaanse auto's niets anders dan pech en ellende geven...

Daar ligt m.i. juist de taak van de importeur/fabriek: een tevreden klant komt later wel terug. Maar goed, niets anders dan lof over Tolman, de dealer, die helaas overgestapt is op Hyundai.
Dit ook vanwege meningsverschillen met de Alfa importeur. Al die eisen en regeltjes wordt iedereen flauw van en ook nu gaan er weer dealers op de fles.. Lekker bezig, Fiat Auto Nederland! Waar halen we straks een Alfa, Fiat of Lancia vandaan? Vermoedelijk bij de plaatselijke Chinees, als we het Maandmenu bestellen: "Alfa bij?"

Hoewel ik nog altijd droom van een mooie Alfa GT, blijf ik lekker doortuffen in de Punto, want dit type is al vrij uniek en ik heb er zelf een nog specialere auto van gemaakt, dus dan ben je gek om m weg te doen en je krijgt er geen drol meer voor..

Te Koop

  • 103.000 km

De auto heeft nu krap 103.000km achter de rug en heeft nu 4 nieuwe schokbrekers, nieuwe veren (Novitec) en natuurlijk altijd z'n beurten gehad. November 2014 nieuwe koppeling + beurt.

In verband met aanschaf van een Alfa Romeo Brera 1750 TBi Ti uit 2010, heb ik besloten de Punto van de hand te doen.

Helaas vorig jaar een kras boven het linker achterraampje en hier en daar een paar kleine krasjes van 'lolbroeken' / winkelwagentjes..

Technisch helemaal in orde, alle panelen zijn nog origineel en originele onderdelen zijn nog in bezit (in plastic op zolder).

Doordat de gemeente moeilijk doet over parkeren in de achtertuin (moet dan stukje over gemeentegrond rijden en dat mag niet), zie ik er van af om de Punto als 2e auto aan te houden. Een garage huren kost ook geld en ben ik uiteindelijk duurder uit dan nu. Welke liefhebber wil m kopen?

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.