Fiat Punto 1.3 MultiJet 16v Easy (2012)

autoreview

Fiat Punto 1.3 MultiJet 16v Easy (2012)

Signalement

UitvoeringPunto 1.3 MultiJet 16v Easy
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf37.957 km
KM-stand laatst49.800 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 40.712 km

Nadat de Panda uit 2009 toch echt te klein werd voor mij, m'n vrouw en dochtertje, gekeken voor een wat grotere auto.
Ben niet erg handig met auto's, dus liever een goede die iets nieuwer is dan een wat ouderze. De auto mocht niet ouder zijn dan de huidige en een km stand van max 100000. Na wat rekenen was een diesel een goede optie. Ik rijd 30000 km per jaar.

Ik zocht een auto in het B segment. Ben niet super merkgebonden ondanks dat ik probleemloos 2 Fiats heb gereden. Uiteindelijk bleven de volgende over: Renault Clio, Ford Fiesta en FIAT Punto.
Proefrit gemaakt in een nette Clio maar we werden er niet warm van. Uiteindelijk toch maar op zoek maar een Punto. Voor mijn budget kon ik een redelijk nieuwe occasion kopen. De diesel Punto is namelijk in prijs gekelderd sinds hij sinds 01/2014 niet meer wegenbelastingvrij is. Het aanbod is ook behoorlijk.

Uiteindelijk kwam ik een mooie tegen uit 2012 met nog geen 40000km op de teller. Gelijk een ritje gemaakt. Aangezien ik ook een FIAT 500 heb gehad wende het gebruik snel. Inruil was goed dus de koop was gemaakt. Tevens was de aanschafprijs de helft van de nieuwwaarde! In 2 jaar tijd €8000 afgeschreven.

De auto voldeed aan al m'n wensen, oa de volgende opties:
- cruise control
- dual zone climate control
- blue&me Bluetooth radio/cd telefoon
- fraaie 15" lm velgen
- en alle standaard opties

Ik vind de kleur ook erg fraai in combinatie met de grijze velgen.
Heb er ook gelijk winterbanden Vredestein Snowtrac bijgekocht.

Heb nooit eerder een diesel gereden maar wende heel snel. De wegenbelastingvrije diesels krijgen nog wel eens commentaar op het langzame karakter van de motor. Ik vind het erg meevallen. De auto heeft 85pk en 200nm koppel bij 1750 toeren. Vóór de 1750 toeren is de motor vrijwel dood. Daarna is hij vlot zat en kan ik goed meekomen op de snelweg.
De auto stuurt in het midden wat weeïg maar went wel snel.
De auto zit heel comfortabel (zeker in vergelijk met de Panda). Ik rijd best veel kilometers en dat merk ik nu al. De knoppen voelen degelijk en zitten op de goede plek. Materialen op net dashboard voelen wat goedkoop, maar zit er wel stijlvol Italiaans uit.
De kofferbak ruimte is behoorlijk maar niet de grootste in z'n klasse.

Het verbruik is wat ik heel belangrijk vond. De fabriekswaarde liggen zo rond de 1:29. Dar geloofde ik natuurljk niet, maar doe wel m'n best om in de buurt te komen. Tot op heden haal ik zo rond de 1:25. Ik rijd dan veel snelweg, 100km/u op de cruise control. Ik vind dat heel netjes.
Het grappige is dat de auto kosten per km gelijk ligt aan de Panda, maar nu wel meer ruimte en comfort.

Over de betrouwbaarheid kan ik nog niet zeggen maar m'n verleden met Fiat is gelukkig erg goed. Tot op heden (2500 km sinds aanschaf) heeft hij nog geen kik gegeven.

Ik zal proberen een en ander bij te houden.

Na 5 maanden

  • 46.474 km

Heb nu de Punto bijna 5 maanden in bezit. Naar aanleiding van de vorige review kan ik het volgende aanvullen.

Ik ben nog steeds ontzettend tevreden over de auto. Starten en lopen. Ik merk dat dit dieseltje graag KM'ers maakt en dat gaat hem erg goed af.
Als de motor koud is, is hij wat rauw, maar dat verdwijnt snel wanneer hij op bedrijfstemperatuur is.

COMFORT
Zoals gezegd voelt de auto zich erg thuis op de snelweg. De stoelen zitten voor mij goed (1,75m) en kom uitgerust aan op plaats van bestemming. De cruise control gebruik ik eigenlijk altijd als het kan. Hij werkt soms wel een beetje gek als je hem instelt. De snelheid fluctueert een beetje voordat hij de juiste snelheid aanneemt. Ik vind het jammer dat de cruise control alleen te onderbreken is met de pedalen en niet met een soort cancel knop.
De climate control werkt ook prima. Hij koelt en warmt erg goed (al een paar keer gedaan bij het lenteweer). Wat ik wel merk is als je bv. een uur rijdt, 22 graden opeens frisse lucht begint te geven. De atmosfeer in de auto wordt dan ook echt fris. Niet echt behaaglijk. Temperatuur 1 graad omhoog is de oplossing.

RUIMTE
Ik ben nog steeds te spreken over de interieurruimte. Deze voelt erg groot aan voor een auto uit het B segment. De kofferruimte is prima maar niet geweldig groot. Als ik mijn dochter van 2 in de auto wil zetten voelt het best krap aan, maar als ze zelf in de auto kan stappen is dat probleem er niet meer.

PRESTATIE
Het 1.3 diesel blokje met 85PK is best wel fel en voldoet prima aan mijn eisen. Ik rijd rustig maar wil soms ook wel even goed optrekken, maar dat gaat allemaal prima.

VERBRUIK (zie verbruiksmonitor)
Ondanks het koude weer en op de winterbanden is het verbruik heel behoorlijk. Ik rijd ca. 80% snelwegkilometers en heb af en toe file. Ik rijd altijd 100 km/h op de cruise control. Ik heb af en toe een uitschieter naar 4,1L/100 km (1:24). Ik ben erg benieuwd wat het verbruik doet op zomerbanden en bij aangenamere temperaturen. Ik denk dat een gem. van 1:25 dan wel mogelijk moet zijn.

TECHNISCH
Heb nog geen beurt gehad. Krijg alleen af en toe 's morgens bij koud/nat weer een lampje dat ik de parkeerverlichting moet controleren, die overigens prima werkt. Als ik bij de garage ben zal ik hier eens naar vragen te kijken.

Blue&me

  • 49.800 km

Hierbij mijn ervaringen met het blue&me multimedia systeem. Het blue&me systeem houdt het volgende in:

- Bluetooth telefoonkoppeling
- Fysiek koppelen van de telefoon met USB
- Navigatie via extern TomTom apparaat van blue&me
- Bediening op het stuurwiel

Ik heb wel een voorbereiding voor een TomTom, alleen heb het apparaat niet. Ik mis dit ook helemaal niet, want het is ook weer een los apparaat wat je elke keer uit de auto moet halen om de kans op inbraak te minimaliseren. Ik gebruik navigatie van Google Maps of Navigon op mijn iPhone.

BELLEN
Het bluetooth koppelen van mijn iPhone 5S aan het systeem werkt heel simpel en doeltreffend. Elke keer als ik in de auto stap en het contact omhaal is de smartphone binnen 30 seconden verbonden. Ik kan direct bellen en gebeld worden. Het zoeken van een telefoonnummer via het stuurwiel werkt verschrikkelijk. Het kost je zoveel moeite dat het onveilig wordt in het verkeer. Ik gebruik het liefst de "laatst gebruikte nummers", of klik het aan op het scherm van de iPhone.
De geluidskwaliteit is prima en ik krijg ook geen klachten van de ontvanger (microfoonkwaliteit).

NAVIGATIE
Zoals al gezegd maak ik gebruik van Google Maps op mijn iPhone. Als ik navigeer koppel ik de iPhone met USB aan de auto. De iPhone laad dan direct op. Een bijkomend voordeel is dat de aanwijzingen van de navigatie via de speakers gaan. De radio wordt netjes gedimd en gaat weer verder als de instructie klaar is.

MUZIEK LUISTEREN VANAF iPHONE
Het muziek luisteren vanaf de iPhone gaat ook heel simpel. Via de koppeling met USB start automatisch het muziek van de telefoon. Het navigeren door de muziekbibliotheek werkt via het stuurwiel, maar ook gewoon via de interface van de telefoon.
Soms ontstaat er een storing in combinatie met de navigatie. Het muziek gaat dan niet verder na een aanwijzing. Storend, maar mee te leven.
N.B. In mijn Fiat 500 uit 2009 moest ik een speciale USB adapter gebruiken om muziek te kunnen luisteren via de telefoon, dit is niet meer nodig.

CONCLUSIE
Ondanks het algemene gebruik via het stuurwiel te wensen overlaat gebruik ik het systeem wel elke dag. Ik ben erg blij dat het zo fijn werkt in combinatie met een iPhone. Ik weet niet hoe het met Android of Windows Phone smartphones werkt.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.