Fiat Punto 1.3 MultiJet 16v Easy (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto 1.3 MultiJet 16v Easy |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 171.000 km |
KM-stand laatst | 205.200 km |
de punto
- 171.000 km
Na een paar alfa's 156 en 147 dacht ik het kan wat goed koper kwa kosten. Ik rijd ongeveer een 17000 tot 22000km perjaar. Ik had al een paar keer eerder naar een punto gekeken maar nooit de stap durven maken tot ik in juni 2017 de 1.3 multi jet zag staan bij AutoAllerts heerlen. Een beetje op internet verdiept in kosten en in de voorkomende problemen kwam ik niet verder dan spontaan brekende distributie kettingen. Toch maar eens bij Biermans in heerlen binnen gestapt waar de betreffen de auto in onder houd is geweest. Hier werd mij verteld dat ik er op moest letten dat er geen uitlaatgassen in de auto te ruiken zijn. dit zou kunnen wijzen op lekkende brandplaatjes. Verder werd mij verteld dat het zuinige en betrouwbare auto's zijn. Hierna ben ik een inruil voorstel gaan doen en tot koop over gegaan. De auto had toen 171000km gereden. Voor een diesel leek me dat nog niets.
In middels 6 weken verder en 174500km op de teller, Het is tijd voor de 175000km beurt bij Biermans incl olie wissel was dit 303.13euro
De auto bevalt me prima en is zuinig. Met 36 l rijd ik zo'n 850/900km
176000km
Toch last van reuk van uitlaatgassen in in de auto. Rook het uit het niets voor het stoplicht. Langs Biermans geweest hier bleken 2 brand plaatjes te zweten. Gelijk alle 4 laten vervangen incl een nieuwe diesel leiding 269,-euro
Hopelijk heb ik nu geluk en kan ik eens een jaar rijden zonder allerlij reparatie's zo als met die vorige Alfa's. De fiat is gelukkig zuiniger, Theoritisch zou ik geld over houden maar niets is minder waar!
Bij 181800km :
Deed mijn usb stick het niet meer de radio las hem niet. De blue en me las het bluetooth van mijn telefoon niet meer voor handfree te bellen en bleef de kilometer teller stand knipperen heel irritant. Weer bij Biermans geweest, De blue en me module moest worden vervangen 735,-euro lichter maar hij doet het weer.
by 184000
Iets belangrijkers, 2 nieuwe winterbanden.Op de winter set merk: gislaved maat: 185/65r15 en uit laten lijnen bij abc Sampermans. 190euro. Niet te duur vind ik.
Ook had ik last van een haperend kofferslot. Laten vervangen bij Biermans kosten 69euro.
187000km:
Het is tijd voor de APK. Niets bijzonders gemeld 30euro. Nu een jaar zonder problemen?
Ja bijna .. Tegen de 200000km:
diesel geur inde auto. Deze keer geen uitlaat gassen maar geur van onverbrande diesel. Op naar Biermans. onder garantie de diesel leiding laten vervangen wat bij de brandplaatjes mee was vervangen (fiat 2 jaar garantie op reparatie). Dit bleek het niet te zijn dus bij 201000km zelf eens de moterkap open gedaan en gekeken of ik iets kon zien. Zweet om de diesel pomp! Nee,zou het echt ben ik nu aan de beurt? Terug naar Biermans en bij 202300km de druk regelaar op de diesel pomp laten vervangen. Maar wel weer 343euro lichter.
Blijft het een het andere nu op volgen? Eens gaan kijken voor een nieuwe auto. De hyundai i10 is wel heel erg leuk. Na 2maanden denken het zekere voor het on zekere ik ruil de Punto in. Maar in de laaste week 2dagen voor de dag van in ruil een raar knakkig geluid links voor. Geen stabbilisator stang. Maar het bleek een gebroken veer links voor. Omdat ik het ook niet leuk zou vinden een kapote auto te krijgen een nieuwe veer laten monteren. Het was mijn laaste 100euro voor deze auto!
Hopelijk heb k nu een degelijke en betrouwbare keuze gemaakt aan de i10
Ook hier zal ik over een tijd een review schrijven.
ingeruild
- 205.200 km
hopelijk heb k nu een degelijke en betrouwbare keuze gemaakt aan de i10
ook hier zal ik over een tijd een review schrijven
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.