Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012) #5

autoreview

Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

Signalement

UitvoeringPanda TwinAir Turbo 85 Lounge
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf38.950 km
KM-stand laatst45.500 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e ervaringen

  • 39.713 km

Als 2e (of 1e of 3e, ligt eraan waar je start met tellen) hebben we met veel plezier een Fiat Panda Edizione Cool gereden (bouwjaar 2006). Drie en een half jaar heeft die Panda het super gedaan, zie de review.

Eigenlijk was de vorige Panda nog niet aan vervanging toe maar het is gewoon leuk om weer eens iets nieuws en moderners te hebben.

We hebben naar diverse kleine auto's gekeken. Nieuw en jong gebruikt. Mijn vrouw wilde echter toch weer een Panda. Alleen een Panda!

Na een paar weken zoeken zijn we geslaagd: een prachtige Twinair 85 Lounge in de kleur 403 Turquoise van 08-2012.

De Lounge uitvoering is de meest complete versie dus eigenlijk zit alles erop en eraan: airco, Blue&Me, donker getinte ramen achter, Sound Pack, lederen stuurwiel & versnellingspook, etc.. Onze Panda heeft als extra een Style Pack. Dat omvat 15" lichtmetalen velgen en mistlampen aan de voorzijde.

Wat opvalt aan de nieuwe Panda t.o.v. van het oude model: de auto is vooral ruimer. Er is meer beenruimte (voor en achter) maar vooral meer interieurbreedte. Ik ben 1.98 meter lang maar kan prima achter het stuur zitten. De stoel is in hoogte verstelbaar dus ik ziet niet meer zo op de bok als in de oude Panda. Ook raakt mijn schouder de B-stijl niet meer. Erg prettig, alhoewel ik er niet heel vaak in zal rijden.

Het interieur van de Panda is erg mooi afgewerkt en het design is prachtig! Leuke details: overal komen er vierkante accenten terug. Zelfs de tweeters in de A-stijl zijn vierkant. De deurbekleding en het dashboard staan vol met kleine lettertjes PANDA.

Het rijden is bijzonder door de lekkere Twinair 2 cilinder. Bij stevig doortrekken hoor je de leuke 2-cilinder brom. Lijkt erg op mijn Fiatjes 500 die ik heb gereden. Heerlijk geluid! Maar bij normaal rijden en op kruissnelheid is de motor nauwelijks hoorbaar. Wij hebben de 85 pk. versie en die is erg rap. Je moet wel vroeger schakelen dan je gewend bent bij andere auto's want al bij een laag toerental heeft de motor zijn meeste kracht. Over de zuinigheid kunnen we nog niet veel vertellen. Ik denk dat de Panda erg zuinig KAN zijn. Maar dan moet je erg vroeg schakelen en uiteraard de rechtervoet in bedwang houden. En dat is best lastig met dit pittige motortje.

Verder valt op dat de nieuwe Panda veel comfortabeler geveerd is dan het vorige model, ondanks de grotere velgen en plattere banden.

De auto zit (net als de vorige Panda) stevig in elkaar. Geen bijgeluiden, rammels en kraakjes. Ook niet op echt slecht wegdek. De vorige Panda had ook nog geen enkel bijgeluid en was toch al 8 jaar oud. Hebben ze goed voor elkaar bij FIAT.

De waardering heb ik vooralsnog even op 4 sterren gezet omdat we eerst meer ervaring moeten opdoen. De eerste indruk is echter zeer goed!

Fijne kar maar toch ingeruild

  • 45.500 km

De Panda bevalt erg goed! De Twinair is een lekker motortje maar wel wat rumoeriger dan de 4 cilinder. Het bromt lekker, bijna zoals de oude Fiat 500's.

Helaas heeft deze Panda lichtbeige bekleding en dat is erg besmettelijk. Er liggen continu plaids op om geen vlekken te krijgen. We hebben de bekleding al een keer laten reinigen en impregneren. Aan de buitenzijde heeft de dealer voor aflevering de auto keurig gepoetst. Helaas iets te enthousiast want ook het zwarte kunststof is deels meegenomen. Heeft men gemaskeerd met een zwartmaker maar na iedere regenbui of wasbeurt zie je het er zo aflopen. En dan hou je grijs plastic over met witte vlekken. Rondom! Erg zonde. De dealer heeft al 3x geprobeerd het op te lossen maar het lukt niet echt.

Vorige week waren we even bij een Fiat dealer en werden spontaan verliefd op een nieuwe 500. Binnenruimte lijkt kleiner doordat ie geen 5 deuren heeft maar de zitruimte is gelijk aan de Panda. Alleen de kofferruimte is kleiner maar die gebruiken we nauwelijks.

Doe eens gek, dachten we. En daarom hebben we een nieuwe 500 aangeschaft. Met 4 cilinder 1.2 motor in de kleur Cappuccino. Geen Twinair maar dat is vooral een keuze omdat de 4 cilinder een betere aanbieding was. De Twinair schrijf ik nog steeds een warm hart toe. Maar de 1.2 beviel in de vorige Panda ook erg goed. De 500 is op voorraad dus hopelijk volgende week rijden, zodra het kenteken er is. Uiteraard volgt daar weer een review van.

Al met al is de Panda (zoals de vorige Panda's) goed bevallen maar die lichte bekleding nemen we nooit meer (ivm kinderen met weleens vuile handen en spijkerbroeken).

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.