Fiat Panda 900 Young (2000) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Panda 900 Young |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
En daar was de tweede auto….. een Fiat Panda. Simpeler dan dat zijn ze er niet en het is een auto waar voor mij een zekere nostalgie aan kleeft.
Zo moet u weten dat mijn oudste broer mij, wijzend naar een ouder exemplaar, mijn eerste automerk leerde toen ik nog een broekie van 2 jaar was.
Sindsdien was ik dus verslingerd aan auto’s en dat is nooit meer goedgekomen.
Terug naar de Fiat. Want waarom nou een Fiat? En dan ook nog eens een Panda!!!!!
Nou…. Simpel. Ten eerste dus vanwege de nostalgische gevoelens die ik erbij had en daarnaast moet je het bezit van zo’n auto ook rationeel bekijken.
Hard gaat hij niet. Hij doet het noodzakelijke en biedt waar voor je geld. En als je bedenkt dat met de bank plat je er een heleboel zooi in mee kunt nemen, dan is de Panda een heel logische keuze.
Wat ik echter wel jammer vond was dat de stoelen van de Panda niet zo goed verstelbaar zijn. De rugleuningen kunnen gewoon niet ver genoeg achterover. Dat maakt de dagelijkse gebruiker natuurlijk niet zoveel uit, maar als je af en toe een pakketje van 2 meter mee wil nemen, dan heb je toch liever een wagen met stoelen die vrijwel plat kunnen. Dat was in de Twingo beter geregeld.
Verwacht ook niet dat een Panda je in de winter goed warm zal houden. Natuurlijk…. Je kunt het wel een beetje warm maken, maar je moet zeker geen wonderen verwachten.
Wat je wel zal verbazen is het volgende: Koop geen 1100, maar koop de 900 cc uitvoering.
In vergelijking tot mijn Twingo (1200cc) voelde de Panda veel levendiger aan met een 900 cc erin. De 1100 voelde gewoon een beetje lui aan. Je moet niet verwachten dat het een strepentrekker is, maar een 900 komt (in mijn ervaring) wel beter van zijn plaats.
Waar je ook zeker in moet investeren met een Panda is een tankdopje met een slotje. Dat is nou eenmaal geen standaarduitvoering, maar wel onmisbaar in de stad.
Verder is de Panda eigenlijk prima. Maar let wel op de roestgevoeligheid.
Dat had ik niet gedaan en bij mij waren uiteindelijk de kokerbalken verroest, de wielkastrand linksachter, de kofferdeksel, beide portierranden en de lasnaad tussen de bodem en de carrosserie was in de kofferruimte aan beide kanten doorgerot. Daarom heb ik destijds besloten de Panda weg te doen. Los daarvan is de panda een prima auto. Loopt prima, rijdt prima en als je de plekken waar ze vaak roesten goed onderhoud dan is het een wagen die je heel lang probleemloos van a naar b zal brengen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.