Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Fiat
  • Panda

Fiat Panda 1100 Selecta i.e. (1994)

Best (auto)maatje

1
Fiat Panda 1100 Selecta i.e. (1994)
  • Autotest
12 juli 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Fiat Panda heeft zo langzamerhand al heel wat terrein prijs moeten geven aan de Cinquecento. Alleen als automaat en in vierwiel aangedreven versie ondervindt de Panda van zijn broertje nog geen concurrentie.

Je hebt stadsautootjes, stadsautootjes en stadsautootjes. De eerste soort is handig bij het parkeren en bij het rijden in druk stadsverkeer. Vooral door de beperkte afmetingen. De tweede soort is net zo compact en handig als de eerste soort, alleen: ze hebben een automatische transmissie. Een genot in de door knullig afgestemde verkeerslichten geplaagde bebouwde kom.
Remmen, gasgeven, sturen en je komt overal. Van de derde soort, de meest gecultiveerde stadsauto's, ziet u in deze test een vertegenwoordiger. Net zo klein en makkelijk als de eerste twee en schakelen behoort eveneens tot het verleden, maar... zelfs kruipneigingen en voelbare opschakelmomenten zijn bij dit superkleintje uitgebannen. In deze optiek dus een topper onder de stadsautootjes. En dat alles door die ingenieuze traploze automatische transmissie: de CVT (Continu Variabele Transmissie). Bij Fiat heet zo'n high-tech automatische Panda de Selecta. Een ietwat gedateerd aandoend, maar nog steeds origineel stadsrakkertje.
Wat de transmissie betreft is de CVT het beste dat je jezelf kunt toewensen als je veel in de stad rondhobbelt. Starten doet het automaatje alleen als de hendel van de automaat in 'P' staat, voor parkeerstand. Dat is een logische voorziening. De hendel laat zich licht naar de stand D manoeuvreren. Bij een 'gewone' automaat zet de auto zich dan vervolgens in beweging en moet je als bestuurder je rechtervoet op het rempedaal planten om de auto 'stil' te houden. Dat heet de kruipneiging. In de Panda niets van dat alles. Pas als je gas geeft, gaat de auto vooruit. Ook bij het remmen wint de traploze automaat het van de reguliere constructie. Je hebt simpelweg minder pedaalkracht nodig, want de remmende werking van de motor is groter bij gas loslaten dan bij een gewone automaat. Daar blijft het niet bij. Want de Panda Selecta heeft ook een 'lage' Ds-stand op het display van de automaat. Dat is een stand waarbij op de motor geremd kan worden. Noodzaak bij een afdaling van een berg van tweede, eerste of buitencategorie. Ook hierover geen klachten. Bij het optrekken tot 100 km/h is de Panda niet echt een vlotterik. Kijk het acceleratiecijfer er maar op na. Maar... je lacht je rot bij de klassieke stoplichtsprint. In één vloeiende beweging, met een naaimachinegeluidje op de achtergrond, versnelt de Fiat vlot tot snelheden boven het wettelijk maximum in de bebouwde kom. Menig handgeschakelde collega wordt daardoor onplezierig verrast! Bere-enthousiast zijn we dan ook over deze versnellingsbak.

Da's pas kicken
De Fiat Panda is voorzien van een plezierige, dwars voorin gemonteerde motor. De viercilinder kan het werk goed aan. Hij is behoorlijk krachtig, aangenaam stil en gaat ook nog eens zuinig om met de brandstof. Het gaat te ver om de automatische Panda een stille auto te noemen. Maar de klankkleur van het motorgeluid is best aangenaam. Je merkt gewoon dat de krachtbron zijn werk relaxed verzet.
Als we naar het interieur kijken, dan oogt de Panda binnenin nog altijd spartaans. Geeft niets, zo is de auto ook bedoeld. De Panda stamt nog van vóór de jongste veiligheidsrage en moet het dus bijvoorbeeld doen zonder balken in de portiertjes en meer van die dingen. De afwerking van de Panda gaat wel. Beter dan de allereerste Panda's, maar nog niet optimaal. De bedieningshendels aan het stuur en de knopjes kunnen ook degelijker. Het uitzicht rondom, een belangrijk aspect voor een stadsracer, is goed. Eén voorruitwisser vinden we overigens niet toereikend.
Het bereiken van de achterbank is in de driedeurs Panda een eenvoudige zaak. Toch kun je niet spreken van een volwaardige vierpersoons auto. Weliswaar kun je best wat bagage kwijt en is het voorin geen armoe, maar achterin houdt het niet over. De zetels zijn overigens goed.
Veercomfort is in de Panda ver te zoeken. Elke oneffenheid wordt keihard doorgegeven aan de inzittenden. Toch is deze Italiaan een goed compromis. Het redelijk stille interieur, een vlot viercilindermotortje en een net zo fijne bak vormen een goede compensatie voor het minder succesvolle weggedrag. En bovendien is de Selecta best aantrekkelijk geprijsd.

Signalement

Merk Fiat
Model Panda 1100 Selecta i.e.
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 8.463

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.108 cc
Maximaal vermogen 37 kW / 50 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 83 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.408 mm / 1.494 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.159 mm
Massa leeg 724 kg
Laadvermogen 426 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 351 kg
Banden135SR13Prijzen
Topsnelheid 140 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 16,9 s (fabrieksopgave: 17,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Fiat Panda
Fiat Fiat Panda

PRIVATE LEASE Fiat Panda

INFO
Fiat
Fiat
Fiat Panda 1.2 69 Lounge (5D/5H)
€ 254
 
Fiat Panda in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Fiat Panda 1.1 Active Plus|187dkm NAP|2003|

    Fiat Panda 1.1 Active Plus|187dkm NAP|2003|

    • 2003
    • 187.568 km

    € 1.450

    Fiat Panda 1.2 Dynamic

    Fiat Panda 1.2 Dynamic

    • 2003
    • 152.091 km

    € 1.950

    Fiat Panda 1000 CL NAP!

    Fiat Panda 1000 CL NAP!

    • 1988
    • 65.292 km

    € 3.990

Meer Fiat Panda occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Fiat Panda (Cross p.4)

    220
    • 12 januari 2021

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat Panda specificaties
  • Fiat Panda occasions
  • Fiat Panda video's
Advies en informatie
  • Fiat Panda tests
  • Fiat Panda gebruikersreviews
  • Fiat Panda index
PREMIUM
Fiat 500 - Koopwijzer

Fiat 500 - Koopwijzer

Youngtimers zijn er te kust en te keur. Eén van de youngtimers in spé is de Fiat 500, dé troetelauto...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2015)

    Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2015)

    2
    • 6 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2011)

    Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2011)

    4
    • 15 november 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat Panda 900 Young (1999)

    Fiat Panda 900 Young (1999)

    2
    • 8 november 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat Panda 900 Young (2000)

    Fiat Panda 900 Young (2000)

    1
    • 16 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2011)

    Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2011)

    4
    • 4 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

    Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

    5
    • 9 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

    Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

    1
    • 13 december 2020
meer reviews
Fiat Panda 1000 CLX - Op de Rollenbank

Fiat Panda 1000 CLX - Op de Rollenbank

Op veler verzoek, is het de beurt aan de AutoWeek-redactie: wat gebeurt er als ze hun privéauto's...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    32
    • 3 juni 2022
  • Nieuws
    'Fiat Panda blijft nog tot 2026 in productie'

    'Fiat Panda blijft nog tot 2026 in productie'

    42
    • 11 maart 2022
  • Autotest
    Fiat Panda - Wat verklaart het succes van de oer-Panda?

    Fiat Panda - Wat verklaart het succes van...

    67
    • 6 maart 2021
  • Autotest
    Test: Fiat Panda Hybrid

    Test: Fiat Panda Hybrid

    14
    • 3 februari 2021
  • Eindejaarsvideo - Michiel - Fiat Panda

    Eindejaarsvideo - Michiel - Fiat Panda

    50
    • 30 december 2020
  • Nieuws
    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan € 3.000

    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan €...

    49
    • 5 december 2020
  • Test: Fiat Panda Hybrid - Hyundai i10

    Test: Fiat Panda Hybrid - Hyundai i10

    • 20 november 2020
Merk
Merk
  • Autotest
    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt...

    30
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Reportage
    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde testbaan op dak

    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde...

    21
    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    54
    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    32
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden