Fiat Panda 1100 Selecta i.e. (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1100 Selecta i.e. |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 79.188 km |
KM-stand laatst | 178.500 km |
Een zeer fijn wagentje!
- 154.000 km
Deze auto is gekocht voor mijn vriendin, omdat deze een automaat wilde nadat ze haar rijbewijs had gehaald. Teveel gedoe met schakelen, hoewel ik hier wat sceptisch over was. Aangezien ik gek ben van het oude model (141) Panda, moest het een Panda selecta worden, met variomatic dus. Nu ik hier ook een tijdje in rond rij, geef ik mijn vriendin wel gelijk mbt het schakelen. Zo'n automaat rijdt veel relaxter, wat een gedoe met dat schakelen :-D . Volgende auto (als die ooit komt) wordt gewoon een automaat, punt!
Aangezien een 141 Panda automaat zeer dun bezaaid zijn, was het zelfs in 2013 wel even zoeken tot we een gevonden hadden. Ik wilde beslist elec. ramen erin hebben, dus werd het zoeken in bouwjaren van '96 t/m '99. In zuiden des lands hadden een gevonden, deze zwarte met net geen 80.000km op de klok.
Ondanks dat de vorige eigenaar hier en daar wel reparaties had uitgevoerd, was er voor mij (achteraf gezien) nog een hoop werk te verrichten. Heb ik achteraf spijt? Eerlijk gezegd wel, maar als je er weer naar kijkt was het wel de moeite waard. Alleen nooit weer, wat een werk en geld heeft het gekost.
Wat is er sinds de aanschaf aan gedaan? Veel roestherstel, dorpels binnen- en buitenkant, bij ophanging achter & achterste wielkuipen. Daarna gelijk door voor een dinitrol-behandeling. B-stylen waren gescheurd (Pandakwaaltje), moest ook gelast worden. Schokdempers rondom en draagarmen voor vervangen (uiteraard uitgelijnd daarna), want hij reed als een dweil. Je krijgt gewoon een andere auto, als je deze vervangt. Aangezien ik weet hoe een 141 Panda hoort te rijden, herkende ik het rijgedrag weer :-) . Hoofdremcilinder was lek, waarschijnlijk van het lange stilstaan bij vorige eigenaar. Tankband vervangen door een rvs-exemplaar. Sloten hersteld, waren 3 sleutels erbij terwijl het 2 horen te zijn. Interieur is compleet vervangen, had namelijk 1 over ivm het ongeluk van mijn vorige Panda. Wat erin zat was verkleurd en uitgesleten.
Cil.kop is vorig jaar gereviseerd, want bij aanschaf was er al lichte olieverbruik en wat met de toenemende km's toenam. Bij stationair was de uitstoot al wat hoger dan zou moeten, maar was nog binnen de normen. Monteur gaf al aan, waarschijnlijk 1 of 2 'zwevende' kleppen. Oftewel ze sluiten niet goed af. Ook bij zo'n gereviseerde cil.kop krijg je ook een andere auto. Motor is gewoon stil op de snelweg, ik dacht serieus bij ophalen of de motor het nog wel deed. Leek net een elec. auto, zo stil :-) .
Verder heb ik nog een luchthoorn, cruise control, lpg-installatie, Fiat 500 kleur witte LM-velgen en achteruitrijcamera gemonteerd. Dat laatste is meer omdat het kan, dan het functie heeft :-) . En de cruise control is wel een fijne uitvinding, overigs is dat van Nederlandse makelij ;-) .
Huh lpg? Scheelt de helft in stookkosten, zie tekst en uitleg van mijn andere Panda.
Het was wel een vereiste toen ik hem kocht of er een G3-installatie in kon ivm wegenbelasting. Was 1 installatie leverbaar die daaraan voldeed volgens inbouwer. Nouja, 1 is genoeg qua keuze. Het kan :-P . Net als bij andere Panda, geeft het FIREblokje geen krimp. Heeft al ruim 60.000km zonder problemen erop gereden.
Het rijden met zo'n oude type (141) Panda is iets waar je van moet houden. Natuurlijk is de veiligheid ver te zoeken als het op botsen aankomt. Maar er zijn studies die al aantonen dat 'onveilige' auto's juist de verkeersveiligheid juist bevorderen. Men heeft al aangetoond met studies (wat ook wordt ondersteund bij claims van verzekeringsmaatschappijen) dat mensen denken 'veilige' auto's de veiligheidssystemen hun wel beschermen en verleggen de grenzen en juist daardoor meer betrokken raken bij ongelukken. Ik voel mij zeker niet onveilig in een 141 Panda.
Ze rijden heerlijk spartaans en het onderhoud is niet zeer goedkoop, maar goed te doen. Tenminste als je het bijhoudt. Als je naar cq in Italië rijdt, dan snap waarom Fiat de Panda zo gebouwd heeft. In Oostenrijkse bergen lijkt net of de Panda zelf het stuur overneemt en gaat met grootste gemak over de bergen heen of doorheen, net hoe men de weg heeft aanlegt :-P . Je hebt totaal niet het gevoel dat de Panda ondergemotoriseerd is. Dat is een ervaring, dat moet je beleefd hebben om dat te snappen.
Ondervind ik geen nadelen van zo'n oudere Fiat? Zelf vind ik dat de Panda kwalitatieve goede auto's zijn, mits je ze onderhoud en normaal mee omgaat. Dat onderhoud is wel een dingetje als je een 141 Panda nu nog wilt kopen. Hou rekening met veel achterstallig onderhoud en roest. Als het eenmaal op orde is, dan rijden ze op hun manier erg fijn. En zo'n selecta (variomatic) is een zeer fijne automaat om mee te rijden.
Critici zeggen dat variomatic juist op hun max. toeren blijven draaien. Dan weet je niet HOE je ermee om moet gaan. Bij wegrijden geef je een beetje gas, motor gaat iets meer toeren draaien dan stationair en je gaat steeds sneller en sneller zonder dat toerental omhoog gaat. Wanneer je op de snelweg rijdt, ja de motor gaat idd op max. toeren draaien bij accelereren, maar zit je op de gewenste snelheid (ik vind 100km/h wel genoeg), dan zakt het toerental tot een heerlijke spinnende kat ondersteund met cruise control.
Als je een beheerste rechtervoet heb, dan is zo'n variomatic een zeer fijne automaat om mee te rijden. Bij stoplichtsprintjes kan deze de eerste zijn, maar eerlijk gezegd nodigt (als je wat gewent bent aan de bak) totaal niet uit om continu volgas te rijden.
Ondeugend zwarte beertje!
- 158.000 km
Sinds laatste review weinig mee gereden. Mede omdat dat variomaticbak gereviseerd is begin dit jaar. Niet zozeer omdat het moest, maar omdat het nog kan/kon. Onderdelen die vervangen worden zijn niet meer leverbaar en dit bedrijf had ze nog op voorraad. Dit geldt ook voor de poederkoppeling, ook deze is gereviseerd. Het poeder wordt niet meer gemaakt cq niet meer bestelbaar. Alle nieuwe automaten gaan met een 'natte' koppeling de deur uit.
Aangezien ik nog lang wil genieten van dit koekblikje en nog een gehele rvsuitlaat er onder wil, is het behoorlijk zuur als de Panda klaar zou zijn en de bak gaat stuk en kan niet meer gerepareerd worden ivm geen vervangende onderdelen. En 2de hands geniet niet mijn voorkeur bij dit soort vbakken, als ze er (dan) nog zijn. Ik heb eerder een variomatic uit elkaar laten halen bij zelfde bedrijf en die was behoorlijk versleten bij slechts 80.000km. Dat terwijl de mijne bij 155.000km minder erg was. Alles valt of staat hoe je ermee omgaat natuurlijk.
Ik heb een tik ontwikkeld om alle metalen onderdelen te poedercoaten, om roest zoveel mogelijk te voorkomen. Bovendien ziet het er ook mooier uit. Carterpan heb ik gelijk laten poedercoaten bij vbakrevisie, maar die wilde niet meer dicht. Alles was recht? Na paar keer opnieuw monteren, nieuwe carterpan besteld (krijg je tegenwoordig gepoedercoated geleverd) en nog niet dicht willen. Na weer paar keer opnieuw monteren eindelijk dicht.........., ondeugend zwarte beertje deze Panda.
Nu druk bezig om Panda winterklaar te maken. Aantal onderdelen uit motorruimte laten poedercoaten (sommige waren lekker aan het roesten, maar niks doorgeroest) en de schroeven en bouten die los kwamen vervangen door rvs en ingevet met kopervet.
Nieuwe bobines erin en daar de houder ervan geel geverfd. Rode (race)bougieskabels zijn besteld. Niet zozeer dat ik circuit mee opga. Nu moet je dat ook niet willen met een Panda ;-) . Gewoon voor de looks, dat ze betere kwaliteit zijn ook niet onbelangrijk. Geïnspireerd door een usa V8 blok die ik kortgeleden zag en die was voorzien van rode bougieskabels, gewoon wauw.
En natuurlijk goede winterbanden monteren, deze mag ze v/d groene Panda 'lenen'.
Na de winter wordt onderkant schoongespoten van dinitrol en door naar de lasser ivm beginnende roest aan dorpels en waar nodig van roest ontdaan. Roest blijft een eeuwige strijd met oude Panda's. Opgeven, niet om de roest.
Deze zomer ben ik samen met een kennis naar Italië geweest om de grootste Pandameeting ter wereld bij te wonen. Ik met mijn handbak en hij met zijn selecta. We moesten om bij onze b&b te komen 800m omhoog in ca 2km. Met een handbak of stapvoets in z'n 1 omhoog kruipen of in z'n 2 op toeren omhoog rijden. Maar zet een selecta in z'n L en hij gaat zo snel omhoog dat zelfs een 4x4 het nakijken heeft. Gewoon een berggeit, zo soepel gaat een selecta omhoog. Je moet het zelf ervaren, maar dan is in bergen rijden gewoon een feestje.
Zodra het roestherstel klaar is, dan sparen voor rvsuitlaat. Als laatste de bekleding deuren nog laten matchen met de rest, door een prof. bekleder. Misschien alles vervangen door iets moois. We zien wel wat toekomst brengt. Je bent ook nooit klaar met een auto. Net als een monteur ooit zei, het is net hoe hard je erachteraan kan dweilen. Dat voelde dit jaar wel eerlijk gezegd. Maar als deze weer klaar is en weer schoon & gepoetst staat de glimmen........... Blijft een mooi plaatje en zeker een zwarte auto. Ondeugend zwarte beertje deze Panda.
Ook een nieuwe funliner laten maken: Als ik later groot ben, word ik een Dogde-RAM truck. Beide behoren tot FCAgroep nu, leek mij wel toepasselijk.
Update 27-10-'19 -> Ene laatste foto van Zwarte Beertje klaar voor de strijd met winter '19/'20. Geen zorgen, na pekelperiode gaat deze door naar schadehersteller voor roestherstel aan de dorpels, deze beginnen helaas al. Kan de andere Panda mooi binnen blijven ;-) .
Update 31-10-'19 -> Laatste foto, rode bougiekabels gemonteerd. Motor lijkt iets feller te reageren. Ermee racen doe ik niet, moet je ook niet willen met een Panda, maar het staat wel erg mooi :-D .
Revisie variomaticbak
- 165.000 km
Deze Panda is 'still going strong'.
Vorig jaar is de variomatic vbak gereviseerd. Ik kon aan een gratis vbak komen en onderzocht of deze gereviseerd kon worden voor reserve. Helaas is dat niet zo vanzelfsprekend meer, aangezien de onderdelen niet meer leverbaar zijn en dus afhankelijk bent of een bedrijf deze nog op voorraad heeft. De 2de gespecialiseerde automaat revisiebedrijf die ik vroeg had nog onderdelen ervoor. De 'reservebak' uit elkaar laten halen en die was aardig versleten. Volgens Fiatdatabase waren de onderdeelnummers van deze bak wel anders dan wat er in deze Panda zat, wat achteraf door revisiebedrijf werd bevestigd dat het niet hetzelfde was.
Dan moet je een keuze maken. Of 'reserve'bak laten reviseren en hopen dat deze past/werkt in deze Panda. Of de gok nemen doorrijden en hopen dat, als bak stuk gaat, de benodigde onderdelen nog op de plank liggen (en onderdelen kon ik niet los kopen ivm garantieverhaal). Of diegene die er nu inzit laten reviseren.
Ik heb voor laatste gekozen en tijd zal het leren of het een wijze beslissing is geweest. Intentie om deze selecta te verkopen heb ik niet.
Tevens van situatie gebruik gemaakt om carterpan te poedercoaten, wat achteraf verkeerd uitpakte. Het heeft 3 monteurs gekost en x aantal keer opnieuw monteren om het dicht te krijgen. Hoe krijgt men bij een simpele auto als een Panda, een vrij simpele ingreep dit niet voor elkaar?
Is de cartarpan krom? Onderblok krom? Uiteindelijk nieuwe cartarpan besteld, helaas wel imitatie maar wel gepoedercoated. Bleek hier de krukas tegen het tussenschot te komen met als tikkende motor als gevolg. Tussenschot lager gemaakt.
Als eerste keer niet lukt, omdat een uitlaat in de weg zit, dan kun je voor 2de keer voorzichtiger proberen of de uitlaat maar weghalen........ Alleen meestal doet men dit niet om geen andere 'schade' te maken dan waar deze voor binnenkomt. Bouten kunnen afbreken als bv uitlaat los moet.
Het lijkt nu dicht te zitten en blijft droog, na paar dagen gebruik. Dus we gaan maar vanuit dat het nu eindelijk gelukt is.
Uitlaat was ook aan vervanging toe. Ik wilde een rvs exemplaar, maar aangezien deze vrij kostbaar zijn, een imitatie laten plaatsen. Origineel zijn ze niet meer leverbaar, gek he als auto 24 jaar oud is ;-) .
Het verbruik op lpg werd ook hoger en auto stonk naar lpg. Oorzaak was de verdamper en is ook vervangen. Ook kostbaar dat ding :-( , achteraf onderaan de streep met de gereden km's lach je hier ook nog hard om.
En de cruise control werkte na de vbakrevisie ook niet naar behoren. Om lang verhaal kort te maken, de kabel van cc moet via gaspendaal ipv gasklep (wat voor handbakken ook het inbouw voorschrift is). Dit is omgebouwd, bleek de kabel te kort te zijn voor netjes wegwerken. Ik gebeld met leverancier voor langere kabel. Niet leverbaar. Euh........., prima dan maar fietskabel gebruiken. Hier en daar wat aangepast en het werkt prima :-D .
Ik ben er ook achter waarom carterdruk iets verhoogt is. Waarschijnlijk dichten 1 of meerdere zuigerveren de cil('s) niet goed af waardoor een beetje van deze druk via carterontluchting eruit komt. Motor draait verder wel mooi en trekt ook verder goed. Olieverbruik is ook minimaal. Om te voorkomen dat olie(damp) via inlaat binnenkomt, komt hier binnenkort een olie opvangbak tussen carterontluchting en luchtinlaat.
Wat nu nog rest is de beginnende roest bij de dorpels nog aanpakken en uiteraard een rvs uitlaat. Dat laatste hoeven we pas over 5 jaar druk te maken :P .
En wat ik nog kwijt wil is de belabberde kwaliteit van accu's tegenwoordig, na 4 jaar helft van capaciteit kwijt, A-merk of niet. Elec. auto's beginnen met opmars en dan zou je verwachten dat een normale startaccu daar ook van profiteert qua kwaliteit.
Ik heb een optima-accu gepast, maar dat ging niet ondanks de passende maten. De polen op de accu zorgde ervoor dat motorkap niet meer dicht kon.
Dit keer maar een goedkope Vector gekocht ipv een 2x duurdere Bosch.
Tijdens een v/d reparaties mocht ik een 107 meenemen als leenauto. Ik was echt verrast van alle luxe wat erin zat. Automaat, airco, cv en achteraf ingebouwde cc. Hij rijdt verder prima en alles deed het ook. Alleen ondanks alle vernieuwde technieken, rijdt een ruim 20 jaar oude Panda toch wel een stuk fijner.
En door........
- 178.500 km
Bij de APK is naar voren gekomen dat de achterste draagarmen, nouja nagenoeg geen rubbers meer heeft :D . Vreemd na 25 jaar, zou het onder de garantie vallen :P ? Die zijn besteld en gaan er binnenkort onder. Helaas laten de achterste wielkuipen ook los v/d onderkant. Na montage van nieuwe draagarmen achter, gaat deze gelijk door naar de schadehersteller om dit te repareren. Ook worden de dorpels aangepakt, ook dezen beginnen helaas wat bruin te worden. Of het nieuwe dorpels worden? Als het moet, dan moet het maar dan hé.
Motorisch doet de motor het uitstekend. Na revisie cil.kop is olieverbruik nagenoeg nihil. Sinds de montage van een olie-opvang-bakje loopt de motor ook net iets mooier/rustiger.
Laatst nog op de Autobahn geweest en teller gaat vrolijk naar de 160km/h :O . Je merkt wel dat motor zijn best doet en het bij 100km/h snort deze als een tevreden kat met een verbruik van 1op15 op lpg. Ik gok dat de revisie v/d variomaticbak geslaagd is :D .
De achteraf ingebouwde cruise control van John Gold werkt ook perfect, zeer blij mee.
Als deze weer terug komt van de nabehandeling van anti-roest-behandeling, dan voor 2 nieuwe winterbanden bestellen. Kan deze de winter weer trotseren en in 2023 mag deze dan ook zijn geboorteland en hopelijk ook waar hij gebouwd is bezoeken.
Ja, 25 jaar oud en door.........
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.