Test: Fiat Panda 1.1 Young (2001)
Aandoenlijk typje
De blikken pandabeer van Fiat heeft inmiddels de volwassen leeftijd bereikt, een vrij unieke gebeurtenis in autoland. Met frisse techniek onder de kap kwam de jongste beer naar de AutoWeek-redactie voor een uitgebreide logeerpartij.
Je koopt deze Panda 1.1 Young voor net iets meer dan 13 mille en daarmee is "ie de goedkoopste nieuwe auto op de markt. De kleine Fiat is een optimaal geconstrueerd karretje dat met zijn lengte van slechts 3,41 m tot de allerkleinsten behoort. Verbluffend is het dat je daar met vier volwassenen heel fatsoenlijk de ruimte in hebt. Voorin is er voor een 1,80 meter lange bestuurder net genoeg plaats, waarbij de typisch Italiaanse rijpositie gewenning vraagt. Opgetrokken benen zijn verplicht omdat de stoel niet verder naar achteren kan. Die stoeltjes zien er simpel uit, maar verrassen in zitcomfort. Er zitten hoofdsteunen op, maar die schieten in hoogte gigantisch te kort. De Panda biedt achterin serieus bruikbare ruimte. Een 1,80 meter lang persoon aait met zijn haardos langs de hemel en zijn knieën raken net de rugleuning van de voorstoel. Verrassend ruim voor zo"n compact karretje.
Binnen in de Panda is het simpelheid troef. Een echt dashboard heeft "ie niet; onder de voorruit hangt een blok met daarin de meters en knopjes die je echt nodig hebt. Zelfs een klok moet je zelf meenemen. De lichtschakelaar is nog steeds een schuif middenop het dashboard en het grootlicht bedien je met een stengel links aan de stuurkolom. Om de verwarring compleet te maken, zit er ook nog eentje voor de richtingaanwijzer. Bergruimte is er genoeg aan de rechter kant. De asbak is nog steeds dat schuivende exemplaar. De aardigste attractie van deze Panda is zonder twijfel de nieuwe Fire-motor, zoals ook toegepast in de Seicento. Daarmee heeft de Panda 1.1 een forse krachtsinjectie gekregen: het vermogen steeg van een bescheiden 39 naar 54 pk en het koppel piekt nu op 88 in plaats van 65 Nm. Zelfs met beschaafd gasgeven raak je niet snel achterop. Hij is veel vlotter dan zijn voorganger die er 20,1 s over deed om van 0 naar 100 km/h te komen. De stopwatch bleef nu 14,9 tellen na de start al stilstaan. En zelfs boven de 120 km/h wil deze Panda nog opmerkelijk gretig versnellen.
Geen bochtenridder
Als je echt het onderste uit de kan wilt halen, laat de Panda je merken dat zijn onderstel al weer even geleden is bedacht. Rechtuit gaat het prima, maar een bochtenridder is het niet. Hij gaat beslist veilig de hoek om, maar wel zwaar ondersturend en flink overhellend. Keerzijde van de medaille is een prettig comfortabele afstemming van veren en dempers, al blijft het wel een wat springerig autootje door zijn uiterst korte wielbasis. Dat laatste maakt hem wel weer ongemeen wendbaar in de krappe binnenstad en door het perfecte overzicht is manoeuvreren op de centimeter echt kinderspel.
Het sturen zelf vergt alleen bij inparkeren extra spierinspanning; een hydraulisch stuurhulpje ontbreekt. Aan deze nieuwe motor zit gelijk een andere versnellingsbak gekoppeld. Je legt de versnellingen trefzeker en zonder krachttoeren in en dat is een hele vooruitgang. Uiteraard hebben we de goed doseerbare remmen beproefd: geslaagd.
Hoewel de Panda een vrij hoekig autootje is dat iedere vorm van stroomlijn lijkt te missen, viel het verbruik ons mee: gedurende de gehele testperiode verstookten we elke 15,8 kilometer een litertje benzine. Daarmee steekt de Panda prima af tegen zijn veel modernere concurrenten. De gebrekkige stroomlijn manifesteert zich wel duidelijk bij de geluidsmetingen: het uitbundige windgeruis maakt hem behoorlijk rumoerig. Een ander punt waar de Panda niet meer met de moderne concurrentie kan meekomen is de veiligheid. Zijn rijeigenschappen en remmerij zullen geen aanleiding zijn voor ongelukken, maar de bescherming bij een aanrijding is minder dan nu gebruikelijk. Airbags zijn niet leverbaar en de constructie van de carrosserie is minder stevig.
Aan uitrusting moet je bij de Panda evenmin hoge eisen stellen. Het hoogst noodzakelijke zit er op en daarmee basta. Deze Panda 1.1 Young kost zeshonderd gulden meer dan zijn voorganger en dat is "ie ten volle waard. Meer pit en een fijne versnellingsbak maken er een auto van die het in de hedendaagse verkeersjungle prima doet. Hij voorziet op een uiterst goedkope manier in een basic vervoersbehoefte voor vier volwassenen en wat bagage. Hij moet wat veren laten als het op veiligheid aankomt, maar ja, als je voor dit geld een tweedehandsje koopt is die ook minder veilig dan de modernste auto"s. Kun je daar mee leven en zoek je goedkoop vervoer, dan is deze Panda een aanrader.
PLUS & MIN
- +Zeer goedkoop
- +Behoorlijk vlot
- +Relatief ruim
- -Kaal
- -Minimale passieve veiligheid
- -Fors onderstuur
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Panda 1.1 Young |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 6.095 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.108 cc |
Maximaal vermogen | 40 kW / 54 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 88 Nm bij 2.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.408 mm / 1.494 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.159 mm |
Massa leeg | 690 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 200 kg |
Banden | 135SR13Prijzen |
Topsnelheid | 140 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,9 s (fabrieksopgave: 14,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,9 s / 26,3 s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km (fabrieksopgave: 6,4 l/100km) |
CO2-uitstoot | 152 g/km |
PRIVATE LEASE Fiat Panda
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.