Fiat Panda 1.1 Hobby (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.1 Hobby |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 109.415 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
Een auto voor het leven?
- 185.000 km
Waarom een oude (of klassieke of 141) Panda? Dat is de schuld van Autoweek ;-) . Als tiener las ik een artikel in het blad over de Fiat Panda. Nadat ik mijn rijbewijs gehaald had, naar de lokale Fiat dealer gegaan en een gekocht. Het was een 900cc 'hobby' uitvoering en deze na een jaar ingeruild voor een splinternieuwe 1100mpi 'hobby'. Een v/d laatsten. Helaas eind 2013 een koprol ermee gemaakt (eigen schuld, eenzijdig ongeluk) en dat was einde oefening voor die Panda. Ikzelf stapte zo uit zonder een schrammetje, nouja lichamelijk niet.
Toen kwam deze Panda in het beeld en deze stond 2 weken later te koop na mijn ongeluk, met 1 cijfer verschil in kenteken en diezelfde kleur............., alleen in een 'young' uitvoering. Toeval? Daarom heeft deze Panda ook als bijnaam, de 'Groene Phoenix'. Vernoemd naar de vogel van professor Dumbledore uit de Harry Potter filmreeks. De vogel verbrand zichzelf bij ouderdom en uit het as verschijnt een ei waaruit de vogel opnieuw 'geboren' wordt.
Deze op transport gezet en naar mijn dealer laten komen. Ik heb de interieur eruit gehaald en alle onderdelen v/d gesneuvelde Panda erin gezet, zodat het een 'hobby' uitvoering werd. Het 'young' interieur heb ik weer geplaatst in mijn 2de Panda, aangezien deze weer op zijn beurt versleten was bij aanschaf.
Naast de 'hobby'uitvoering (elec. ramen, getint glas, brede stootlijsten, klapraampjes achter, kleurrijke bekleding, dakrails), zelf ook extra's toegevoegd. Zoals: Luchthoorn, dagrijverlichting, voetverlichting (groen), cruise control, radio met bluetooth, lpg-G3-installatie, zwart spoten LM-velgen (wintervelgen staal gepoedercoated), voltmeter, etc.
'Een lpg-G3-installatie?' 'Zo'n auto rijdt toch al goedkoop?' Het kan nog de helft goedkoper, zolang lpgprijs maar 2/3 tot de 1/2 goedkoper blijft als benzine. Het gemiddeld verbruik van lpg zit rond de 1op15 en op benzine zit gemiddeld 1op18. Wegenbelasting blijft hetzelfde, voordeel van een klein wagentje ;-) .
Rij ik weinig, heb ik geen last van hoge mrb. Rij ik veel, dan rij ik goedkoper dan welke diesel dan ook. Een diesel moet minimaal 1op30 rijden wil deze mij alleen op brandstofkosten kunnen verslaan (dieselprijs is 2x duurder dan lpg) en dan komt de mrb om de hoek kijken. Die liegen er niet om bij diesels :-O . De diesels hebben door hun zuinigheid een grote actieradius, maar ik kan door de 70l tank (effectief 56l lpg) ruim 800km rijden. Uiteraard hulpveren achter gemonteerd, verlaagde auto's zijn verre van praktisch in dagelijks verkeer ;-) .
Inmiddels bijna een ton verder en het FIREblokje geeft geen krimp om op lpg te rijden. Tussentijds wel de klepspeling gecontroleerd, maar dat hoefde achteraf niet eens. Kleppendekselpakking droogt helaas wel snel uit met als olie zweten (of lekken) tot gevolg.
Het rijden zelf met de 141 Panda is spartaans. Het gaat allemaal zo direct en licht dat elec. hulpmiddelen niet nodig zijn. Alleen een rembekrachtiger zit erop. Natuurlijk is het comfort tov een Rolls Rocye ver te zoeken. Een 141 Panda rijdt op zijn eigen manier erg fijn. Ondanks mijn gezonde Hollandse lengte, kan ik rustig 20uur op een dag rijden, zonder gebroken eruit te komen. Zeer leuke ervaring om in 1 dag naar Italië te rijden. In de Oostenrijkse bergen begeleid je Panda jouw ipv dat je zelf rijdt. Net of hij zich thuis voelt in de bergen, heel apart gevoel. Dan snap je waarom de Panda zo gebouwd is zoals hij is door Fiat. Alleen met aanhanger merk je dat de Panda er wel af en toe moeite mee heeft.
Het prettig rijden is ook te danken doordat ik de schokdempers en draagarmen vervangen heb na de aanschaf. Dan moet de auto ook uitgelijnd worden, hoewel je bij een 141 Panda weinig kunt verstellen. Maar een bezoekje aan een professionele uitlijner is zeker de moeite waard. De mijne blijft zelfs op topsnelheid trillingsvrij rijden, ondanks dat mijn achteras licht scheef is.
Technisch gezien is het FIREblok bij normaal gebruik en voorgeschreven onderhoud onverwoestbaar. Het is geen strepentrekker, maar vlot genoeg. Als je een gehaast type bent, dan is zo'n klein Fiat niet geschikt voor je ;-) . Waar FIREblokjes wel gevoelig voor zijn is te weinig koelvloeistof, gaat het lampje branden cq temp.meter schiet in het rood.......-> gelijk motor uit en bijvullen. Anders is 9 v/d 10 keer de koppakking erdoor.
De 1100mpi heeft natuurlijk meer elec. dan zijn voorgangers en daardoor wellicht meer gevoelig voor storingen. Meeste storingen zijn gerelateerd aan slechte elec. (massa)verbindingen. Soms kost het tijd en dus geld om uit te zoeken waar die slechte verbinding zit.
Qua roest, vooral de laatste bouwjaren ('00-'03) zijn er gevoelig voor. Ik had geluk, maar zie dat leeftijdsgenoten niet gespaard worden door de roestduivel. Ik heb de mijne gelijk voorzien van een dinitrolbehandeling. Dit is erg effectief, mits het door de juiste persoon wordt gedaan. Een product zegt weinig over levensduur, wel HOE het wordt toegepast en gemonteerd.
Natuurlijk zijn er critici die beweren dat een 141 Panda onverantwoord is om tegenwoordig als dagelijks vervoermiddel te gebruiken ivm ontbreken van passieve en actieve veiligheid. Ik hobbel nu ruim 15 jaar ermee rond en ik voel mij het prettigst in deze auto. Er kan natuurlijk altijd iemand mij aanrijden. Alleen als je zo elke keer achter stuur stapt, dan kun je beter maar thuis blijven :-P .
Zolang ik nog onderdelen kan krijgen en vakmensen kan vinden die het leuk vinden om hieraan te sleutelen, blijft ik ermee rondrijden. Niet als hobby auto, maar gewoon waar hij voor bedoeld is, mij van A naar B brengen.
De 200000km grens
- 198.900 km
Een dag van te voren een update voordat we naar Italië afreizen voor de grootste Panda-meeting ter wereld in de toepasselijke plaats Pandino. Zodra we in Italië komen, zijn we de 2ton grens gepasseerd. Alleen even spannend of dat getal op Italiaanse bodem erop gezet kan worden.
De APK was paar maanden terug. Toen de APKmeester eronder stond, vroeg hij zich af wat hij hier deed omdat er waarschijnlijk toch niks te vinden is. Geen speling op fuseekogels cq lagers, wat je zelf niet makkelijk kunt controleren zonder brug. Cum laude geslaagd.
Probleemloos is de Panda niet. Nu de mijne op lpg draait, kom je sneller erachter hoe gevoelig de elec. is. Ik had als motor naar stationair moest, dat hij regelmatig afsloeg. Op benzine deed hij dat niet. Gasinbouwer ging mee rijden met labtop om te kijken wat benzine en lpg-ecu doen. Op benzine zijn de toleraties qua elec. ruimer dan lpg nodig heeft om goed te kunnen draaien. De stappenmotor op gasklephuis zit op nominatie om vervangen cq gereviseerd te moeten worden. Probleem is echter dat deze in gasklephuis vast zit. Bovendien zit de kabel van cruise control ook nog aan gasklephuis vast.
De lpg-ecu is nu aangepast en mocht het euvel weer komen, dan is de stappenmotor aan de beurt.
De Panda is ook niet ontworpen om langer dan 10 jaar cq 200.000km mee te gaan..........
Qua roest, laten we zo zeggen, de dinitrolbehandeling werpt zijn vruchten af. In motorruimte ontkom je er toch niet aan en af en toe een klein plekje aan de buitenkant, hoewel dit ook minimaal is. Onderkant niks te bekennen.
Binnenkort demonteer ik de onderdelen, zoals carterpan/stang aan voorkant-onderkant/motorkapsteun/etc die (oppervlakkige) roest hebben en laat ik deze zandstralen en poedercoaten. Hopelijk krijgt de roestduivel een hele harde dopper aan deze Panda.
En zodra de 2de Panda klaar is, dan is het sparen voor een complete rvs uitlaat vanaf motorblok naar achteren en uiteraard stil.
Genoeg plannen en genoeg avonturen in de toekomst. Natuurlijk zijn er 'betere' auto's op de markt. Definieer 'beter'?
Als ik geld had, dan had er allang een Dogde RAMtruck cq een Merc G-klasse voor de deur hebben staan. Alleen elke auto heeft onderhoud nodig en mijn inkomen is ook niet voor dat soort auto's weggelegd. Als je €1000,- moet uitgegeven aan onderhoud, dan heb je bij een oude Panda meer waar voor je geld tov een dikke BMW.
Iemand die beweert dat hij/zij de laatste 3 jaar geen onkosten heeft gehad aan z'n BMW, die heeft 3 jaar lang geen onderhoud gedaan ;-) .
Nog steeds super tevreden over het vierkante koekblikje.
De 200000km grens gepasseerd op Italiaanse bodem!
- 200.200 km
Kleine update na Pandino in Italië. Panda heeft zich keurig gehouden en de 200.000km grens bij aankomst in Italië op de klok gezet. Bij de meeting waren bijna 700 stuks bij elkaar en veel oudjes (de 141). Heel apart, normaal relatief zeldzaam en nu 1 v/d velen.
Gemiddeld verbruik op lpg was 1op16. Alleen terugreis was wat afzien gezien de hitte en 1,5uur file bij Stuttgart en Iphone wilde niet meer opladen, te heet :O .
Bij thuiskomst gelijk bestuursstoel gestoomd ivm de zweetkringen. En besloten paar roestige onderdelen te poedercoaten, voordat de poedercoatbedrijf gesloten is met de bouwvak. Zie laatste foto. De houder waar de ventilatorfan inzit knalgeel, valt lekker op. Alle bouten/schroefjes/slangklemmen die los moesten vervangen door rvs, blijven die ook langer mooi. Volgende week afspraak maken voor vervangen ashoezen bakzijde, die beginnen te scheuren. Als die doorscheuren, dan loopt de bakolie er gewoon uit. Daarna uiteraard weer uitlijnen.
Dan is deze Panda weer helemaal bij met onderhoud en roestarm. Kunnen we concentreren op de 2de Panda. Als die klaar is, dan is de Twingo aan de beurt, die is toe aan een motorrevisie.
Still going strong.
- 214.000 km
Eigenlijk valt er weinig te melden over deze Panda. Kortgeleden APK-keuring en niks aan het handje, alleen dat onderkant blok zo droog is als bij een Jappaner.
Het verbruik op lpg blijft mooi tussen de 1op14 en 1op15 hangen en auto rijdt heerlijk strak en op de snelweg spint het motortje als een tevreden kat.
Het enigste nadeel is dat, wanneer de auto langere tijd stilstaat de accu leeg is na 1,5 week. Volgens de lpg-monteur kent hij 2 wagens die hier last van hebben. Hun bedrijfswagen op lpg en de mijne, omdat ze vaak langere tijd stilstaan. Auto's op lpg hebben iets grotere lekstroom ivm lpg-ECU en meestal rijden ze ook veel. Zit niet voor niets lpg in he :P . Daarom snelkoppeling gemaakt op de accupolen, die wip je zo los.
Binnenkort olie, bougies, etc vernieuwen. Verder is het gewoon het onderhoud bijhouden volgens instructieboekje. Nu betaald het gedane onderhoud van paar jaar terug zichzelf terug. Het is nu alleen een kwestie van af en toe de auto in de was te zetten, onderkant af en toe schoonspuiten en gewoon lekker genieten van dit wagentje.
Gek he, dat je na bijna 20 jaar in dit soort wagentjes rijden nooit zat van wordt. Heb bijna gewoon weer zin om weer eens een lange rit te maken naar bv Italië.
Pandino 2019
- 225.000 km
Nog steeds wordt deze nog gebruikt voor de ‘dagelijkse’ woon- &werkverkeer. Winter komt eraan, dus kleine winterslaap. Mag de 23 jaar oude zwarte selecta deze winter trotseren, daar had ik de wintersloffen nog om laten zitten :-D.
Met 225.000km beginnen de eerste slijtage toch zichtbaar te worden. Gasklephuis moet gereviseerd worden. Sleepcontact gasklep is versleten.
En op Facebook kwam ik foto tegen van Pandino 2019 (zie laatste foto & beetje inzoomen), waar ik bij was. Zie rode cirkel, dat is de groene Panda. Gele plaat is zichtbaar :-D . Bijzondere ervaring.
Nieuwe gasklephuis
- 225.100 km
Sinds vandaag rijdt deze met een nieuwe gasklephuis weer rond en motor reageert weer als nieuw. Alleen de Fiat-garage moest de ecu resetten met oude app. die ze 2 jaar niet meer gebruikt hadden :P .
Probleem was dat de motor van op toeren naar stationair begon te 'zoeken' qua toerental en vervolgens afsloeg. Ca. 50.000km geleden kwam dit ook naar voren op lpg. De elec. op lpg is gevoeliger en komt dit eerder aan licht. De lpg-ecu is hierop aangepast en mocht het terugkomen, dan moet gasklephuis gereviseerd worden.
Dat afslaan deed zich nu ook voor op benzine, dan ben je aan de beurt hé........ Reviseren doen ze (nog) niet bij AcTronics, want nieuwe waren nog leverbaar van Magneti Marelli.
Moet alleen de lpg-ecu weer bijgesteld worden en cruise control kabel opnieuw monteren.
Zullen de klepspeling ook maar even checken, het puft wat raar uit de uitlaat. Kan de rode rubber kleppendekselpakking er ook tussen plaatsen, die ik uit Italië besteld heb. Voordeel dat deze niet uitharden en dus niet gaan lekken en wellicht herbruikbaar bij volgende keer klepspeling controleren.
En door
- 234.000 km
En deze Panda rijdt rustig door. Bij apk is er een klein roestgaatje gevonden bij de ophanging achter. Ben nu bezig met de andere Panda en zodra deze klaar is, gaat deze naar de lasser.
De remklauwen voor zijn wel vervangen, incl. remslang. Bij schoonmaken in het voorjaar viel mij al op dat de rubber tussen remklauw en -cil. uitgelubberd was. En dat de remmen niet helemaal los lieten zodra je moet stoppen bij een stoplicht. Bij afremmen laat ik vaak rem los vlak voor ik stil sta. Blijft deze nog paar cm doorrollen of sta je abrupt stil. Het is een Panda(141)kwaaltje, dat voorremmen na ca. 5 jaar vast gaan zitten. Sommige 'kenners' herkennen dit niet, maar mijne wordt wel gebruikt ;-) . Even 'nieuwe' bestellen, samen met monteur sleutelen, €250,- aftikken en na uurtje sta je weer buiten. Daar wil ik geen middag lopen klooien met revisiesetje & zwarte handen.
Ik merk dat verbruik ook iets lager is met de nieuwe remmen.
De keerring vbak links zweet. Om lekkage te voorkomen in de winter, gewoon vervangen. Keerring lijkt ook roestig? Beetje vreemd, maarja, je rijdt er ook mee.
Alleen vervelend dat je speciaal gereedschap nodig hebt om de keerring op de juiste plek te persen cq te slaan. Dat is al geregeld.
Soms lijkt het dweilen met de kraan open. Een monteur zei gekscherend, dat een auto goed onderhouden net hoe hard je erachteraan kan dweilen. Blij dat ik voor een simpele auto als een Panda heb gekozen, dan kan je hard genoeg erachteraan dweilen ;-) . Eerlijk is eerlijk, als onderhoud gewoon op peil is, rijden deze simpele koekblikjes gewoon heerlijk.
Op de Autobahn op topsnelheid 140+ km/h trillingsvrij rijden, op lpg.
En door..........
RVS-uitlaat
- 250.000 km
De uitlaat was aan vervanging toe en bij Fiat-garage een besteld. Was nog 1 fabrikant (romax) die nog een leverde voor de oude Panda. Bij verschillende auto-matrialenzaken al geïnformeerd ivm de prijs.
Bij montage begon monteur wat te mopperen, want deze paste niet geweldig. Zat te dicht tegen de bodem aan, met als resultaat dat deze (bij harde wind) klapperde tegen de bodem...........
Wat nu? Knoop doorgehakt bij bij EPS Uitlaten mijn portemonnee maar geleegd. Resultaat echt verbluffend, uitlaat zit zo 'vast als een huis' onder de auto, klappert niet meer tegen de bodem aan en super stil. Op mijn verzoek nog een extra demper onder de auto laten plaatsen om uitlaat zo 'stil' mogelijk te houden. Bewust gekozen om uiteinde 'origineel' te houden. Als je RVS-materiaal herkent, dan weet je dat uitlaat niet standaard is.
Ook de lpg-verdamper zweette, dus die is ook vervangen samen met de lpg-injectoren. Bij volgas stotterde de motor licht. Gewoon gebruikersslijtage, even slikken bij afrekenen, thuis balans opmaken en dan hard om de kosten lachen.
Het mooie weer komt er weer aan, kunnen de zomervelgjes ook weer eronder. Auto met droog weer in de wax zetten. Claxon (luchthoorn) is ook overleden, dus die moet ook 'even' vervangen worden. Bumper moet eraf en de compressor van luchthoorn is verroest. Zit helaas op ongelukkig plek waar vocht vrij spel heeft. Daar ga ik van de zomer eens een andere droge plek voor zoeken.
Verder hobbelen we vrolijk verder en geniet er nog steeds van als ik ermee rij. Verbruik koelvloeistof en olie blijft nihil. Goed spul die FIRE-motoren van Fiat, als je er juist mee omgaat :-) .
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.