Fiat Panda 900 Young (2000) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 900 Young |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 126.000 km |
Panda als hobby
- 120.351 km
Vanaf mijn 16e wilde ik graag een classic panda rijden. Nu heb ik er een aangeschaft als hobby auto. Ik heb deze auto nog niet zo lang maar ik heb er tot nu toe veel plezier van.
Er zijn nog een aantal dingen die aan de Panda moeten gebeuren/ zijn gedaan.
-Portiergreep herstellen bijrijderskant. (is gedaan)
-Tankdop vervangen. (is gedaan)
-De velgen moeten opgeknapt worden
-Lampje in het dak herstellen (is gedaan)
-Anti roest behandeling geven. (bodem is hard, dorpels en rechterwielkast achter is aangetast, bekende problemen bij de panda)
-radio plaatsen.
Rijden doet de Panda goed. Ook al is het een 900 motortje, je komt toch goed mee in het verkeer. Het verbruik tot nu toe is 1 op 19. (moderne rijden toegepast) Olieverbruik kan ik nu nog niets over zeggen. De Panda rijdt redelijk confortabel. Het koste me in het begin wat moeite om goed met de panda overweg te kunnen. Verwacht niet veel van de stoelen want de gemiddelde tuinstoel zit beter. Rammeltjes zitten er overal maar ik vind dat dat juist hoort bij een auto als deze en ik stoor me er totaal niet aan. De bediening van de richtingaanwijzer was even wennen. Dat komt omdat er een hendeltje voor het groot licht achterzit.
Het dashboard ziet er goed en overzichtelijk uit. De verlichting aanzetten gaat met een schuifje op het dashboard en dat is niet de eerste plaats waar je gaat zoeken naar verlichting.
De Panda zelf ziet er goed uit. De vorige eigenaar was een oud vrouwtje. Dat is wel te zien. Ik geloof dat ze slecht ziend is want de hoeveelheid sleutelkrasjes bij het portier is bovengemiddeld. Ook moet ze behoorlijk sterk zijn geweest om een portiergreep los te trekken.
Ook achterin de Panda kun je prima zitten. De beenruimte is wat matig maar de hoofdruimte is prima. Gooi je de achterbank plat dan heb je een riante bagageruimte die overeenkomt met een stationwagon.
Ik vind het een zeer leuke, pure en fijne auto met karakter en ik hoop er nog heel lang plezier van te hebben. De verzekeringskosten en belasting zijn een lachertje en met een gunstig verbruik is het een goedkope auto om te rijden. En je kunt er ook nog mee lachen.
Specificaties Panda:
-900CC motor met 39PK
-Kleur metallic Blauw
-Verbruik olie onb.
-Bagageruimte 1028 Liter
-Verbruik ongeveer 1:19 (Ik rijdt op de snelweg niet harder dan 100 en pas het moderne rijden toe)
-Bevat wat roest
-Verlichting H4
Het begon met een brandlucht.
- 121.100 km
De laatste week was een vieze brandlucht te ruiken in het interieur van de Panda. Na een eerste inspectie dacht ik dat het kwam door vervuilde olie en een te laag oliepeil. Omdat de Panda 2 dagen daarna toch op de brug een onafhankelijke keuring krijgt heb ik het oliepeil bijgevuld en de rit ernaartoe gemaakt.
Het lage oliepeil wordt veroorzaakt door een lek in de kleppendekselpakking (bekende pandakwaal) en een lek bij de gasdruksensor. Daarnaast werd door de monteur vastgesteld dat de uitlaat ook lekt en de linkerachterschokdemper lek is. Ook de roestduivel heeft niet stil gezeten.
De oplossing is heel simpel. Gelukkig kosten de onderdelen niet heel veel dus ik ga deze week de Kleppendekselpakking en het lek bij de gasdruksensor laten maken. Wanneer het weer goed is ga ik de roestplekken opschuren en lakken. Wanneer de lak goed droog is ga ik die delen tectyleren. De uitlaat en schokdemper laat ik voor nu even zoals het is. De uitlaat vervang ik wanneer ik er tijd voor heb en de schokdempers achter vervang ik beide voor de apk keuring. Tja het is even een tegenvaller maar wanneer dit is gedaan weet ik zeker dat de Panda er nog jaren tegenaan kan. Die paar tegenslagen slaan mij niet uit het veld. Daarnaast ligt er nog een radio klaar die ingebouwd wordt en een origineel klokje dat er inkomt. Ook ben ik me aan het orienteren op een bullbar aan de voorkant. Deze zijn vrij lastig te krijgen dus heb ik besloten om er een te ontwerpen en te laten maken.
Wordt vervolgd.
Rots in de branding
- 123.000 km
De Kleppendekselpakking en oliedruksensor zijn inmiddels vervangen en de kosten ervan vallen mee. Een bijkomend voordeel is dat het getik uit de motor is verdwenen. Met een verbruik van 1 op 19 is deze Panda zelfs nog zuiniger dan de Panda active uit 2010 die ik voor het dagelijkse woonwerkverkeer gebruik.
Natuurlijk wilde ik ook weten of deze panda de langere ritten aan kan en daarom heb ik in Oktober met deze Panda aan een puzzeltocht meegedaan. Halverwege de rit begon het temperatuurlampje op het dashboard te branden. Gek genoeg was de motor zelf niet echt warm te noemen en was er ook niks te merken. Ik heb er iemand bij geroepen die er veel verstand van heeft en al gauw werd duidelijk dat de temperatuursensor de geest had gegeven. De zelfdenkende fan reageerde nog goed dus kon ik gewoon doorrijden. Gelukkig een probleem dat simpel te herstellen is.
Een week later was er een evenement waar mijn broer met zijn clio aan deelnam. Die clio werd die dag gelijk afgeschreven en mijn broer had tijdelijk een andere auto nodig. Gelukkig was daar de Panda die ook voor dagelijks gebruik geschikt is.
De laadruimte van de Panda is riant. Zo hebben we een kachel en gasfles zonder moeite kunnen vervoeren. Het grappige is dat dat de kachel precies tussen de wielkasten past en daardoor niet kan schuiven. Ook zit er een mooie bevestigingsring in de kofferbak. De hoedenplank kun je over de achterbank laten zakken zodat die beschermd is tegen je spullen. Slimme jongens die italianen.
De winter is nu aangebroken en ook de vorst en sneeuw doen hun werk. De Panda staat wel buiten maar met sneeuw en slecht weer blijft hij toch mooi op zijn plek staan.
Een van de zaken die bij de Panda toch opvallen is dat de verlichting automatisch uitgaat als het contact uitstaat. (Net als bij de Panda Nuova) Iets heel simpels voor iemand zoals ik die makkelijk vergeet om de lichten van zijn auto uit te zetten.
APK gekeurd
- 126.000 km
De Panda heb ik nu een jaar in mijn bezit als 2e auto en het blijft een leuke auto om mee te rijden. Voor de APK had ik al wat extra geld opzij gelegd omdat ik wist dat de banden eraan zaten te komen en ik een lek in de voorzijde van de uitlaat heb ontdekt. Ook de remtrommels waren een zorgpuntje.
De Panda is daarentegen goed door de APK gekomen. 2 Nieuwe banden, een nieuwe ashoes, een lampje en wat klein materiaal moesten worden vervangen. De roestduivel heeft ook niet stil gezeten en er is een gaatje in de dorpel ontstaan.
Een week later (koningsdag) kwam er een flinke benzinewalm bij de Panda vandaan. Dus de ANWB gebeld. De benzineslang was gescheurd en lekte benzine. Een oplossing kon de man helaas niet bieden maar door de tank voor een kwart leeg te rijden kon ik het lekken stoppen. De dag erna heb ik gelijk de Panda naar de garage gebracht om dit te verhelpen.
Fiat maakt geen nieuwe onderdelen meer voor de panda en de garage kon de Benzineslang niet vervangen door een nieuwe. Dubbele pech: want de panda op de sloop met de juiste benzineslang (wisselt namelijk per uitvoering) was net vernietigd.
Ondanks dat is het probleem wel verholpen door de slang in te korten en met universele hoesklemmen vast te zetten. Tot op heden is het lek niet teruggekomen.
In de tussentijd heb ik gezocht naar een originele benzineslang en zodra ik die binnen heb verzamel ik de maten ervan en monteer ik die. Die maten kan ik dan gebruiken om een universele te laten maken.
Het volgende probleem diende zich ook al vrij snel aan. Tijdens het inrijden voor een toertocht begon de motor te haperen en ging er een lampje op het dashboard branden. De auto aan de kant gezet en de ANWB gebeld.
De Bobines en bougiekabel waren versleten en dus werd de Panda naar de garage gesleept.
De kosten hiervan vielen mee. Een nieuwe bobine kost nog geen drie tientjes.
De Panda was weer opgelapt maar op de rit naar huis merkte ik dat het rechtervoorwiel aanloopt bij het insturen. De oorzaak hiervan had ik snel gevonden. De beschermplaat van de Distributieketting was verbogen en zat over de stabilisatorstang.
Ik heb de plaat verwijderd, teruggebogen en vervolgens weer netjes gemonteerd.
De toerrit die volgde heeft de Panda netjes afgelegd. Het was behoorlijk warm maar daar leek de Panda weinig last van te hebben.
Ondanks dit alles wil ik de Panda nog steeds blijven rijden. De Radio ga ik niet meer monteren omdat het spartaanse karakter daarmee voor een deel om zeep wordt geholpen.
Ironisch genoeg merkte ik ook dat deze Panda in een aantal zaken beter is dan de Nuova Panda die ik nieuw kocht. De Nuova Panda is inmiddels ingeruild.
Op de planning staat de roestbehandeling. (spullen liggen er al) Het gaatje in de dorpel ga ik gebruiken om een afwateringsgaatje van te maken.
Het verbruik ligt nog steeds rond de 1:19. Het olieverbruik is nihiel. De score voor de kosten is van 5 sterren naar 3 sterren gedaald.
Ik hoop dat ik nog lang plezier mag hebben van dit Pandaatje.
P.s. Bij "zou u een auto van hetzelfde merk willen kopen?" heb ik ja ingevuld maar ik wil daar wel aan toevoegen dat dat alleen geld voor de oudere modellen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.