Fiat Panda 750 L (1991)

autoreview

Fiat Panda 750 L (1991)

Signalement

UitvoeringPanda 750 L
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf30.477 km
KM-stand laatst32.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer terug met een schuurvondst

  • 30.477 km

De Fiat Panda.

Aan het eind van de jaren 70 was de kleine stadsauto een beetje aan het eind van zijn latijn. De 500 was al een tijdje uit productie, de opvolger 126 haalde het bij lange na niet en de kleine japanners moesten nog komen. En toen kwam de Panda! Als telg van een familie van verstokte Ford-rijders keek ik altijd met een schuin oog naar de dubieuze kwaliteit van alles wat uit Italië kwam. Voorbeelden uit onze omgeving te over. Een buurvrouw die een nieuwe Alfasud kocht en deze na twee jaar kon afschrijven wegens doorroesten, een Tante die een 127 had en meer bij de gagage stond dan thuis en op de snelweg moesten we altijd lachen om die "blijde rijders" op de vluchtstrook.
Toen de Panda uitkwam vond ik het maar een raar ding. Dat hoekige bakje met die tuinstoelen en die lelijke wieltjes! (eerste serie had andere velgen als deze) En kwalitatief leek het ook al niks. In die tijd werkte ik in de vakantie en op zaterdag bij een Tuincentrum in Utrecht en nadat collega's erachter kwamen dat ik heel goed was in auto's wassen en poetsen kreeg ik regelmatig auto's mee naar huis om ze de volgende dag fris en schoon weer af te leveren. Een collega was één van de eersten die een Panda kocht en zodoende reed ik al vrij snel in een witte Panda 45.
Ik zal het nooit vergeten. de HR-14-SK.
Geheel tegen mijn verwachting in bleek die dreumes gewoon een feest om in te rijden en kwalitatief leek het allemaal veel beter dan verwacht.

Toen ik vijf jaar later in de gelegenheid was een nieuwe te kopen was de keus niet moeilijk. Het werd een Panda 34 "Shopping". Afgeleverd op 6 juni 1986. Een aanbieding van 11.500 gulden rijklaar omdat de "serie 2" zijn opwachting maakte.
Met deze Panda heb ik in anderhalf jaar ruim 50.000 kilometer afgelegd. Hele goede herinneringen. In mijn diensttijd heeft de Panda een zeer strenge winter geweldig doorstaan en zelfs vele dienstmaten op weg geholpen met jump-starten en aantrekken.
Een ieder die destijds de Panda leende (doe ik niet moeilijk over) was verbaasd over hoe fijn dit autootje is. Toen ik in 1988 een huis kon kopen moest de Panda weg en een vriend van mij heeft de Panda letterlijk opgereden. In 1998 hebben we hem naar de sloop gebracht. Helemaal óp met bijna 300.000 op de teller.

Van 1993 tot 1996 heb ik nog een zwarte 750CL gehad en ook met deze Panda heb ik veel plezier beleefd en nooit een probleem gehad.
Vooral de 750cc FIRE motor beschouw ik nog steeds als een juweel van een motor Iedereen heeft een warm plekje voor een bepaalde auto en in mijn geval is dat dus deze eigenzinnige kleine Italiaan.

Toen ik in mei 2014 voor de gein aan het struinen was op Ebay kwam ik in de buurt van Frankfurt, Duitsland deze Panda tegen. Een 750L uit 1991 met 30.000 op de klok, écht één vorige eigenaresse, sluitende historie, alle bonnen erbij en puntgaaf! Het kostte mij geen enkele moeite om toe te geven aan een grenzeloze hebberigheid en dus is de Panda door mij gekocht.
In de komende review en de updates houd ik jullie op de hoogte van de belevenissen met deze toekomstige klassieker. De RdW importkeuring staat gepland op 22 augustus. Na aankomst in Nederland heb ik driepunts rolgordels achterin en een rechter-buitenspiegel gemonteerd, zijn de velgen gespoten en voorzien van nieuwe Vredesteins en binnenkort volgen een trekhaakje en een originele klok in het dashboard. In Oktober gaat ze naar Gosliga in Leeuwarden voor een uitgebreide Dinitrol- behandeling en dan volgt een leven als hobby-auto. Ze zal onder dak komen te staan en alleen bij mooi weer of speclale gelegenheden van stal worden gehaald. Ik heb al een klein stukje gereden en wat is het toch heerlijk basic transport! De 750cc Fire Motor is nog steeds een machtig fijn machientje. Eind september staat een Youngtimerrallye op het programma in de buurt van Winterswijk.

RdW en APK: Ingeburgerd!

  • 30.600 km

Op 22 augustus heeft de Import- en APK keuring plaatsgevonden. Uistlag: Geslaagd! De keurmeester in Zwolle was geloof ik aardig onder de indruk van de kwaliteit en originaliteit. Alle metingen glansrijk doorstaan. Bij meting van de speling op de voorwielophanging bleek dat er een ashoes aan de kant van de versnellingsbak vervangen moet worden om toekomstige lekkage te voorkomen.Nu wachten op het definitieve kenteken en dan gaat de Panda een leven als hobby-auto tegemoet. Het gaat nog wel even duren voor ze de 50.000 grens doorbreekt.
De rit van Zeewolde naar Zwolle was een genot, ook in de stromende regen. De geplande aanvullingen zijn een 12V aansluiting in het dashboard, trekhaak(je), een regelbare interval op de achterruitenwisser en een mooi origineel dakrek.

Ze is er klaar voor!

  • 30.700 km

Op donderdag lag de enveloppe van de RdW met het kentekenpasje op de mat . Ze is klaar voor de Nederlandse wegen! Gelijk zijn de platen besteld en opgehaald en is de verzekering gebeld. Inmiddels is de beginnende lekkage aan de versnellingsbakzijde opgelost. Omdat de lak ondanks intensief waxwerk nog steeds in de basis doffig was heb ik het geheel met de polijstmachine en Farecla G10 polish flink opgefrist. Bij het polijsten heb ik tot mijn grote schrik twee kleine beginnende roestpitjes onder de lak aan het rechterportier ontdekt. Geen zorg, ze zijn hooguit 2 mm in het vierkant, maar wel een aandachtspunt voordat ze naar de Dinitrol gaat. Al rijdend is het genieten van het kenmerkende zoemende geluid van de 750cc FIRE vierpitter, de gekke stoeltjes, het enorme overzicht en de Blaupunkt- radio met cassettespeler.
De Panda is een tijdmachientje en maakt me bij het instappen weer gelijk 25 jaar jonger!

Bijna zonde

  • 32.000 km

De rode is al bijna een jaar in ons bezit en eigenlijk valt er weinig bijzonders te melden.
Behalve dan dat het zó leuk is om mee te rijden dat de kilometers er wel heel rap opvlogen. Inmiddels is het duidelijk dat de Panda heel veel sympathie opwekt bij alle lagen van de bevolking. Mensen kijken ons na en soms worden we er op aangesproken. Velen geloven gewoon niet dat deze nog maar 32.000 op de klok heeft staan, maar als ze goed kijken naar de nieuwstaat dan vind men het heel bijzonder.

Ik wil zo lang mogelijk onder de 40.000 km blijven. Daarom hebben we -heel maf eigenlijk- er nog één bij gekocht.
Het is een Blauw-metallic 1100 "young" uit 2001. De 1100 is een heerlijk scheurijzer en met een beetje extra isolatie zeer stil tot 100km/u.
De dorpels waren helemaal rot, maar dat is vakkundig verholpen. Maffe situatie: een tijdje geleden kom ik hier in de buurt al rijdend in de rode een kennis tegen, groet haar en drie minuten later gebeurt hetzelfde in de blauwe! Van verbazing nog nét niet omgevallen.
Tip voor autoliefhebbers: Als je heel veel pret voor weinig Euro's wil hebben: Koop een Panda! (of twee ;-)

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.