Fiat Multipla 1.6 16v ELX (2000)

autoreview

Fiat Multipla

Signalement

UitvoeringMultipla 1.6 16v ELX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf135.000 km
KM-stand laatst156.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mixed feelings

  • 156.000 km

De Multipla was niet mijn eerste keuze, maar eenmaal in de Multipla verdiept en het zoeken naar een juist exemplaar was ik toch om. Vrouw en kinderen vonden dit direkt al een leuk goedkoop alternatief voor bijv. een Scenic/Zafira achtige auto's. Bij een handelaar vonden we onze Multipla, lage aanschafprijs, goede uitvoering en vage onderhoudshistorie. Na een gedegen proefrit hebben we de auto gekocht, en zijn naar huis gereden om vervolgens van een ieder te horen dat het toch wel een bijzondere auto is, maar vooral niet mooi.

Je gaat nooit meer annoniem door het verkeer, dagelijks handgebaren, wijzende kinderen en zwaaiende mede bezitters van Multipla's (samen sta je sterk....). Je krijgt er wel veel voor terug, ruimte, luxe en comfort. Ideaal voor een lange vakantierit naar het zuiden met de vouwwagen, nog nooit zolang doorgereden zonder pijntjes.

Verbruik en onderhoud vallen tegen, de vorm zal wel een negatieve invloed hebben op het verbruik. Aangezien wij eentje gekocht hebben zonder al te duidelijke onderhoudshistorie waren wij het bokje afgelopen week: distributieriem (had twee jaar geleden al vervangen moeten worden), uitlaat, grote beurt, stuurkogel en diverse stabilisator stangen en verbindingsstangen. Wielophanging voor is nogal een zwak punt van deze auto's. Inclusief nieuwe banden hebben wij afgelopen jaar al zo'n € 3000 aan onderhoud gehad.

Maar de auto is nu goed en rijdt fantasties. Het is een beetje een dubbel gevoel met deze auto, aan een kant baal je van de gebruikte materialen in de auto. Alle kunstofdelen zijn zo beschadigd, hendels van de stoelverstelling breken af, afdekdopjes vallen eruit. Aan de andere kant ga je de auto wel waarderen en neem je bovenstaande zaken op de koop toe.

Wat wel irritant is is dat de achterklep van buiten alleen met de sleutel te openen is en dat als je de ruitensproeier gebruikt de ruitenwissers niet automatisch werken. Ook heeft onze uitvoering geen toerenteller, maar wel airco, elektr. inklapbare spiegels, lm-velgen, sproeiers koplampen, mistlampen, elektr.verstelb.bestuurdersstoel en centrale deurvergrendeling.

We hebben er nu 20.000 km mee gereden, en daar zijn we op de kosten na heel tevreden over.

Italiaanse auto's hebben een bepaalde charme en je gaat hem echt waarderen en de gebrekkige kwaliteit bedek je met de mantel der liefde. Het is alleen wel zo dat ik niet zo snel een italiaanse auto weer neem, maar misschien komt er over een paar jaar gewoon het laatste type Multipla voor de deur te staan.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.