Fiat Multipla 1.6 16v ELX (1999)

autoreview

Fiat Multipla 1.6 16v ELX (1999)

Signalement

UitvoeringMultipla 1.6 16v ELX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fiat Multipla 1.6 ELX

  • 160.000 km

Sinds deze week in bezit van de auto die uitgeroepen is tot "lelijkste" auto ooit gemaakt: de Fiat Multipla.

Toegegeven: hij is niet echt mooi. Misschien ga ik dat anders zien als ik er een tijdje in rijdt

Had een andere auto nodig: Veel geld vergooid aan onderhoud van mijn vorige auto, Opel Zafira 1.8. Als ik dat had uitgespaard, dus eerder de Zafira had weggedaan, had ik gekozen voor een Honda Stream. Nu was er helaas geen budget (meer) voor dus werd het een Multipla.

Gekocht met jaar APK, 160000 NAP

Wat ik er van vind ?

- Rijdt prima. Eventjes wennen, maar dat heb je bij iedere auto. De breedte is met name even wennen.
- Ruimte is enorm. Je kan ziet dat er heel goed is nagedacht bij het ontwerpen van deze auto. Klein van buiten, groot(s) van binnen
- Kwaliteit gebruikte materialen dashboard ondermaats. Asbak (die ik overigens niet gebruik) zit half los, plastic ziet er verweerd uit en dashboard is op sommige plaatsen plakkerig
- Passagiersdeur kraakt wat
- De door de vorige eigenaar ingebouwde cruise control doet het niet goed. Niet heel belangrijk, maar laat er wel even naar kijken

Eerste indruk is dus prima, al was de Multipla niet eerste keus. Paar honderd kilometer gereden dus heel veel valt er nog niet te vertellen. Voorlopige score alles op voldoende

10/9/2014

Wat meer gereden, dus valt er wat meer over de auto te zeggen nu

- weggedrag vind ik echt prima. Auto is koersvast en je kan, als het moet, behoorlijk hard de bochten door
- stuurbekrachtiging had voor mij wel iets minder gekund. Stuurt heel erg licht tov de Zafira. Misschien toch gewenning?
- Soms gaat lichtje van handrem even branden, en gaat kort daarna weer uit. Remvloeistof of remschijven ? Remschijven zouden nog voldoende moeten zijn ivm APK die net week oud is.
- Lampje airbag bestuurder brandt regelmatig

Auto wordt binnenkort nog even nagekeken, ook omdat deur passagierskant nog al kraakt. Verder bevalt de Multipla goed en het uiterlijk ga ik al wat meer waarderen.

Update 15-09-2014

Remvloeistof bleek bijna op te zijn. Bijgevuld via Kwikfit. Die boden ook een remcheck aan. Binnenkort ook even doen. Het waarschuwingslampje blijft nu achterwege. Wel opletten of er niet ergens lekkage zit
Volgende stap wordt cruise control aanpakken. Deze reageert niet (lampje brandt wel) Soms als ik op RES drukt, wordt er in 1x wat gas bijgegeven om vervolgens weer "los te laten" Knop SET reageert nergens op. Is een cruise control van Waeco. Eens kijken of dit te fixen is. Iemand tips ?

Verbruik schat ik op dit moment zo rond de 1 op 11

Tip die ik kreeg voor betreft airbaglampje zal ik binnenkort nog even checken

19-09-2014 Pindakaas!

...nee niet helaas, maar gewoon "pindakaas" Het plastic binnen en rondom de auto was aardig verweerd. Had ergens tip gelezen dat je dit met pindakaas weer stuk beter kon krijgen. Geprobeerd en ja, het werkt ook nog. De grijze bumpers hebben weer een vollere kleur gekregen. Eens kijken hoe lang dat blijft zo. Verder geen nieuws te melden

25/09/2014

Huh? Bij het afremmen / gas los raar schurend geluid. Vooral bij snelheden onder de 30 km/uur. Bleek een kunststof geval bij de wielkast rechtsachter wat los te zitten. Lijkt erop dat deze propbleempje veroorzaakte. Wat vastgedrukt en geluid is (voorlopig) weg. Verder nog wat met cockpitspray van de Action bezig geweest. Dashboard plakt nu wel wat minder. Wel valt me steeds meer op dat de kwaliteit van het interieur minder is dan bij mijn vorige autos. Knopjes laten snel los, meer rammeltjes en dergelijke dan bij bijvoorbeeld mijn Zafira, Sierra en Astra

Het rijden zelf bevalt me echter wel steeds beter :o)

Update 14-10-2014

Afgelopen weekend zo'n 500km gereden. Dit ging uitstekend. Veel file rijden maar ook veel 120-130 km per uur. Nog een paar kleine dingetjes die nog niet vermeld waren:

- achterwisser doet het niet. Waarschijnlijk al vanaf moment aanschaf

- Op voorkant dak zitten, vlak boven raam, wat bubbels in de lak. Was me nog niet opgevallen omdat er bij aanschaf nogal wat condens op de auto zat en de bubbels ook op een plek zitten waar het niet direkt op valt. Dus toch nog wat roestvorming kunnen ontdekken.

- Voor dit weekend helemaal afgetankt met "duurdere" brandstof (dus geen witte pomp) Nu, na zo'n 500km rijden, geeft hij nog bijna half volle tank aan. Lijkt me erg optimistisch op tank van zo'n 63 liter

- Na een lange rit merkte iemand op dat mijn achteruit-rijdlampje continu brandt. Dit ter plaatste gecontroleerd en inderdaad: deze brandde continu. De volgende dag was dit probleem echter weer verdwenen. Maar even in de gaten houden.

- Binnenverlichting is niet zo in te stellen dat deze automatisch aan gaat bij openen deur en weer dimt na sluiten. Ging een paar keer wel goed, maar bleef ook paar keer na sluiten auto gewoon branden. Niet goed ivm risico lege accu. Is dus alleen handmatig aan- en uit te zetten.

Verder nog steeds te spreken over deze auto. De probleempjes die er zijn, zijn niet groot en mag je ook wel verwachten bij een auto op deze leeftijd.

Update 04-11-2014 Starten ho maar...

Terwijl starten normaal gesprokken prima gaat, wilde de auto dit weekend niet aanslaan. Startmotor deed zn best, maar nul komma noppes. Leek of er geen brandstof werd toegevoerd. Toen schoot me te binnen dat bij het tanken bij het losdraaien van de dop het vaak een gesis van jewelste is. Boel vacuum getrokken? Dus de dop er maar eens af...Gesis... Starten, en ja hoor daar ging hij weer. Ontluchting ergens verstopt? Hoe zit dat bij de Multipla: via de dop of een apart ontluchtingssysteem?

9/11/2014 Houston....

...we have a problem. De Multipla viel uit, was eerst weer te starten maar na 5 minuten rijden viel hij weer stil en was niet meer aan de gang te krijgen. Wegenwacht er bij (eerst 1, daarna 2e wagen) Konden het probleem niet echt vinden. Ze vermoedden relais of brandstofpomp. Weggesleept.... Balen. De chauffeur van de autoambulance liet nog even weten dat hij de Multipla de lelijkste auto ooit vond. Tsja... Uiterlijk van de auto maakt me niet veel uit, maar het moet wel blijven rijden. Hopelijk gaat hier niet de bekende afkorting Fiasco In Auto Techniek gelden. Morgen wordt auto nagekeken. Kijken wat daar uit gaat komen.

11/11/2014 Garage bevestigd dat de brandstofpomp is overleden. Deze is vervangen en auto loopt weer zoals het zou moeten. Hopelijk blijft de auto nu eerst lekker doortuffen.

16/12/2014

Maandje verder en verder geen problemen, al lijkt de pla soms in te houden bij wegrijden met koude motor. Ook is hij paar keer afgeslagen bij lage snelheid, maar startte daarna wel direkt weer. Wat wel meer begint op te vallen is toch echt de mindere bouwkwaliteit tov mijn eerdere autos
Natuurlijk: het is een oude auto, maar mijn wederhelft rijdt in Fiesta van 1999 en die steekt toch echt beter in elkaar. Na een jaar rijden waren de enige kosten nieuwe banden, stuk uitlaat en wat olie. Dat terwijl die Fiesta ruim 40000 meer op de teller heeft staan dan de Multipla

Dingen waar ik op doel:

- rubbers bij deuren laten los
- asbak dicht moeten schroeven: viel telkens open
- achterwisser overleden
- Electrische ramen gaan met kouder weer moeizaam open. Vrees dat ze een keer niet meer dicht willen.
- dashboardknoppen en schakelaars voelen niet (meer) deglijk aan (Al eens een knopje afgevallen)
- Gordels voor rollen niet goed op. Komen hierdoor regelmatig tussen de deur. Gordel bestuurder klikt, waarschijnlijk daardoor, ook niet direkt vast.

Fiat lijkt toch op degelijkheid te hebben bezuinigd (of ze hadden het destijds niet in de vingers)

De auto doet verder wat hij moet doen, is nog steeds praktisch en ik vind hem nog steeds niet echt mooi :o)


24-12-2014 Nee

Auto gaat weer moeilijk doen: slaat nu af/dreigt af te slaan met name na verkeerdrempel, bocht of kuil in de weg. Slaat soms af om vervolgens direkt weer aan te slaan. Soms slaat de motor uit en merk je dat eigenlijk pas omdat de stuurbekrachtiging het niet meer doet (dashboard verlichting blijft branden, muziek speelt gewoon door) Begin nu echt te vrezen dat er veel meer mis is dan alleen de brandstofpomp (deze is nu net vervangen, dus kan op dit moment probleem niet zijn) Verlang zo'n beetje terug naar de Zafira hoe die zich de eerste paar jaar hield...

5/1/2015

Flesje speciaal reinigingsmiddel in de tank gedaan. Gekocht bij Praxis. Las er wel goede verhalen over, maar verwachtte geen wonderen. Die gebeuren dan ook niet. Auto loopt wat beter, maar kan nog steeds zo afslaan bij drempel of kuil in de weg. Als testje wat snel over behoorlijke drempel gereden. Pla slaat af, maar start vrijwel direkt weer. En nee, dit gebeurt niet alleen bij snel genomen drempels. Ook bij lagere snelheden komt dit nog nu en dan voor.

30/1/2015

...En het is weer helemaal mis. Voorbode was paar keer afslaan vlak voor / na bocht (terwijl de koppeling ingetrapt was) Daarna, bij wegrijden van parkeerterein, sloeg de motor af toen ik over slecht stukje wegdek reed (reed rustig) Auto was daarna niet meer aan te krijgen. Voor de 2e keer in 3 maanden auto laten wegslepen. Balen balen en nog eens balen. Monteur vermoedt dat bij starten de brandstofpomp geen "trigger" krijgt en daardoor niets doet. Zou graag positief verhaal over deze eigenzinnige auto willen vertellen. Concept is echt geweldg, als het rijdt, rijdt het ook heel goed. Maar technisch gezien de slechtste auto die ik tot nu toe heb gehad.

Maart 2015 - Afscheid 167000 km

Auto weer rijdend weten te krijgen maar besloten hem toch maar weg te doen. Komt te veel acherweg en denk dat hij de APK later dit jaar niet goed zal doorkomen met nog meer kosten tot gevolg.

Conclusie: De Multipla is een pracht concept met een gewaagd uiterlijk. Met een meer alledaags uiterlijk was deze auto een veel groter succes geweest. Bouwkwaliteit is wel minder dan ik gewend ben. De betrouwbaarheid van dit exemplaar was onvoldoende. Misschien te snel geweest met de aanschaf? Aan de andere kant: een brandstof pomp die aan het eind van zn latijn is, merkt je nu niet op bij een proefrit. Dus helaas, dit lelijke eendje werd geen prachtige zwaan. Weer een andere auto zoeken dus...

Maart 2015 De opvolger wordt (weer) een Zafira, deze keer eentje uit oktober 2004. Review volgt nog.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.