Fiat Marea Weekend 1.6 16V ELX (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Marea Weekend 1.6 16V ELX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 70.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Omdat onze Daihatsu Charade te klein werd en de Daihatsu Applause te oud was, moest er een stationwagen komen. Hoewel we op zoek waren naar een Opel/VW/Toyota, bleek een Fiat veel meer waarde voor z’n geld te bieden. Ondanks eerdere ’ervaringen’ met verschillende Alfa’s, zag m’n vriendin een Fiat wel zitten. Tot op heden hebben we er geen spijt van. Lange ritten naar Frankrijk zijn geen enkel probleem. De auto heeft ons geen enkele keer in de steek gelaten. Het benzineverbruik houd ik niet bij. Ik probeer zuinig te rijden en benzine moet er toch in, of ik het verbruik nou bij houd of niet. De airco werkt fijn, alleen is het een beetje rommelen met de instellingen om de ruiten onbeslagen te houden.
Pluspunten
De Marea is een mooie, ruime en betrouwbare auto die lekker rijdt. De auto heeft geen rammels of piepjes. De bagageruimte is heel royaal en de wegligging is dik in orde. Ook op hogere snelheden voelt de auto heel stabiel. De radio doet wat ik van een radio verwacht.
Minpunten
Echte minpunten heeft onze Marea niet. Wel zijn de ruitstrips op de achterportieren slecht aangebracht waardoor de voorportieren de strips raken bij het openen. Daarnaast raakt het slot van de achterklep bij slecht weer snel vuil/geblokkeerd, wat met slotspray vrij snel op te lossen is.
Update 26 maart 2007
Tot op heden zijn we uiterst tevreden over de auto. Het olieverbruik is verwaarloosbaar gering: tussen de beurten heeft de auto geen extra olie nodig. Koelvloeistof idem. Op een halogeen koplamt na is er is niets kapot gegaan. Ook is de ruitenwisser achter vervangen. Wel hebben we de auto naar Fiat-dealer HDMG/Auto Nova in Helmond gebracht voor een 120.000km-beurt. Dat had een grote beurt moeten worden, het werd echter een kleine beurt door een fout van de dealer. Ik wist toevallig dat de distributieriem na 60.000km of 3 jaar vervangen moest worden, maar dat is niet gebeurd. ’Komt u maar terug voordat u op vakantie gaat’ was de laconieke reactie. Ik heb maar gelijk bij een andere garage de distributieriem laten vervangen en ik laat de HDMG-groep/Auto Nova in Helmond voortaan links liggen. Ik heb geen zin om een garage te vertellen welke normale onderhoudswerkzaamheden ze moeten uitvoeren. Als ik rammeltjes, piepjes, kraakjes en/of andere gebreken constateer, meld ik dat. Duidelijk GEEN geval van de dealer erin laten stinken, maar de gerechtsvaardigde verwachting dat een merkdealer weet welk onderhoud nodig is. De auto is nou trouwens tot volledige tevredenheid bij automobielbedrijf Henk Jongen in onderhoud.
Update 26 november 2007
De auto heeft na ca. 140.000 km een beurt gehad. De wieldraagarm rechtsvoor is vervangen. Verder geen bijzonderheden.
PROBLEMEN
- losse binnenspiegel (na 106.000 niet meer losgeraakt)
- lampje van de binnenverlichting kapot (voor 106.000km)
- halogeen lampje koplamp kapot
- vocht in achterlichteenheid (nog altijd)
- uitlaat (vervangen onder garantie)
- slot achterklep snel vuil/geblokkeerd (inmiddels vervangen)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren