Fiat Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
ERVARINGEN
Na wat slechtere ervaring van voorgaande Fiats (Fiat Tipo, Stilo Abarth)… is mijn moeder na veel wikken en wegen toch gezwicht voor de nieuwe Grande Punto. Haar Ford Focus C-Max was een prima auto en reed geweldig maar zij wilde toch graag wat mooiers en sportiever.
4 oktober was het eindelijk zover. Na een kleine week vertraging bij de dealer (een aantal opties die wij misten) …. konden wij hem dan eindelijk ophalen.
Het motor gedeelte:
Het leuke van deze auto is dat als je rustig rijd… hij ook gewoon rustig blijft. Geen zenuwachtig gedoe. Met deze auto kan je lekker cruisen. Als je rustig rijd merk je ook geen verschil met een de wat lichtere (vermogen) modellen van de GP. Maar als je zo voorbij de 2500 komt….dan… gebeurt er wat leuks. Je krijgt een soort van kick in je rug. Dan komen het koppel en de pk’s om de hoek kijken en merk je dat je lekker kan doortrekken. Echter staan er nog erg weinig kilometers op de teller… dus ver doortrekken is niet echt verstandig. Hij laat zich in iedergeval lekker verplaatsen zonder enig vermoeid gedrag. Een echt lekker motortje!
(toevoeging 1000 kilometer verder)
De motor voelt nu al een stuk lekkerder aan. Alles lijkt soepeler en sneller. Krijg echt een lach op mijn gezicht met deze auto. De tussenacceleratie op de snelweg is echt geweldig. Als d’r een auto iets te dicht op je bumper zit kan je twee dingen doen:
1. Je geeft gas en kijkt waar de auto achter je is gebleven
2. Je schuift een baan op laat je auto passeren en je kleeft aan.
Of je nu rustig wilt rijden of lekker sportief….het kan allebei.
De motor van de GP is lekker stil. Als je stil staat voor het stoplicht dan moet ik toch even goed luisteren of hij nog draait. Als je wat toeren maakt dan is de lekkere sportieve roffel van de GP aanwezig.
Onderstel, sturen, schakelen:
De stuurbekrachting kan met een druk op de knop van licht naar nog lichter gezet worden. Fiat noemt dit de zogenaamde DualDrive. Het inparkeren is echt heel gemakkelijk. Persoonlijk zou ik willen dat de stuurbekrachtiging bij het rijden zwaarder is. Dat komt de sportieve inborst ten goede en rijd gewoon lekkerder (maar is uiteraard persoonlijk).Wat ik wel nog even wil melden is dat het lederen stuur van de GP lekker in de hand ligt en prettig aanvoelt.
(toevoeging 1000 kilometer verder)
Ik kom er nogmaals op terug. De stuurbekrachting moet echt wat zwaarder. Merkte op de snelweg dat ik soms wat aan het zwalken was... en nee ik was niet aan het bellen, eten... of met andere zaken bezig.
De auto laat zich lekker door de bochten heen sturen. Het onderstel geeft eigenlijk geen krimp. Nu hebben we natuurlijk niet de grenzen van de auto opgezocht maar de B-wegen die we vandaag hebben bereden zouden door de Ford Focus toch niet zo goed zijn verwerkt.
De versnellingspook voelt niet zo nauwkeurig aan als ik had gehoopt (hij haakt af en toe) maar dat hadden we kunnen verwachten uit onze ervaring met eerder Fiats.
Interieur:
De GP is netjes afgewerkt. Het lederen stuur, de versnellingspook, de stoelen zijn van mooie materialen gemaakt. Zien en voelen goed aan. Het glazen dak ik ook geweldig. Een klein puntje van kritiek zijn de materialen van de kunststof delen op het dashboard, deuren, etc. Ik vind dat deze nogal krasgevoelig zijn.
Verder zitten de stoelen erg lekker en zijn ze goed in te stellen. Ze bieden goede zijwaartse steun. De bedieningsknoppen, schakelaars, etc… zijn ergonomisch en intuïtief geplaatst.
(toevoeging 1000 kilometer verder)
De driedeurs uitvoering heeft een grote beperking bij het instappen van de achterpassagiers. De bijrijderstoel gaat gewoonweg niet ver genoeg naar voren. Je moet je er echt tussen wurmen om fatsoenlijk achterin te kunnen komen. Als je eenmaal achterin zit dan zit je ook prima. Dus een tip voor mensen met kinderen of die vaak mensen achterin meenemen.... koop de 5 deurs!
Wat ook niet echt lekker gaat is het pakken van de autogordel. Je moet nogal ver naar achteren graaien om de gordel te kunnen pakken.
Interieur:
Blue & Me:
Wij waren eigenlijk vrij snel klaar met het instellen en uitzoeken van de functies van Blue & Me (uiteraard wel met een handleiding). De spraakherkenning van de diverse spraakfuncties werkt prima en bijna foutloos. Dat is nog eens wat anders dan het spraaksysteem in de Stilo Abarth uit 2002. Na elk commando bood het systeem zijn excuus aan… Sorry?
Het standaard audio systeem van de GP sport is echt geweldig te noemen. De radio, speakers en de sub doen prima werk.
Conclusie:
Ik kan alleen maar zeggen “Fantastico”. Fiat heeft echt weer een geweldig apparaat op de markt gebracht. Hij rijdt erg lekker, is stil, comfortabel en toch ook sportief. Goed zittende stoelen, strakke vering.
En dan natuurlijk het uiterlijk. Ik heb nog niemand gehoord, zowel om mij heen als de pers die ook maar iets aan te merken heeft op het uiterlijk. Weet je wel hoe weinig dat voorkomt? Meestal betekent dat de auto er nietszeggend uitziet… of dat je in een zeer exclusieve auto zit.
Natuurlijk zijn er altijd wat minpunten op te noemen… zoals je deze ook kan lezen maar deze wegen niet op voor dat alles wat je krijgt in deze GP. In zijn klasse (prijs / kwaliteit) zijn er maar weinig echte directe concurrenten.
**UPDATE 16/01/2007 **
Wat wel vermeld dient te worden is dat hij ondanks zijn 1.4 motor nog niet echt zuinig is. Dit valt tot op heden wat tegen.
**UPDATE 14/07/2008 **
Net terug van vakantie en nu met rond de 11000 kilometer op de teller.
Verbruik is nog steeds aan de hoge kant. 1:12 (stad en snelweg) vind ik nu niet echt heel zuinig en vind ik gezien een 1.4 motor toch te hoog.
Ondanks het verbruik... rijdt de GP fantastisch. Het hoge koppel komt de bergen goed van pas en je kant alles lekker lui rijden. Terug schakelen van 5 naar 4 komt zelden voor. Dit komt uiteraard door de turbo en als je een beetje weet hoe je met een geblazen motor rijdt, rijd dit velen malen lekker dan een zwaardere ongeblazen motor maar dat is uiteraard persoonlijk. Maximaal koppel tussen de 1900 en 4200 toeren. Daarna houdt het snel op... dus geen toerenmotor. Snel doorschakelen dus.
Bij een snelheid van rond de 140 km/u rijdt hij lekker door. De motor is niet al te veel aanwezig qau geluid dan. Al met al... een lekkere comfortabele auto.
Update
- 15.000 km
**UPDATE 21/01/2008 **
Klein probleempje gehad.. (heel klein)
Tijdens de herfst zijn er bladeren ergens via het rooster bij het raam in het ventilatie systeem terecht gekomen. Bladeren voor de ventilator. Als je de ventilator/luchtverfrissing aan deed klonk een hele donkere brom. Bekend probleempje bij de GP... en ook zo weer verholpen door de dealer. Je kan het ook zelf vrij makkelijk oplossen door wat gaas voor de ventilator te plaatsen.
Verder valt eigenlijk weinig nieuws te melden. Nog steeds geen problemen. Alles werkt naar behoren. Wel nog steeds hoog in zijn verbruik. Jammer genoeg twee keer vlak achterelkaar iemand tegen de GP gereden.. de dader ligt op het kerkhof. Uiteraard laten repareren.
Onlangs naar Duitsland geweest om eens te kijken hoe hij het op de Duitse Autobahn doet. Nou geweldig..... Echt een topmotortje... Even de 210 aangetikt (op de teller dan)... Hij geeft geen krimp. Wat opvallend was, is dat de GP er vrij snel en gemakkelijk deze snelheid bereikt. Echt verbazend...
De prestatie beoordeling toch even aanpassen en verhogen. De GP blijft mij verrassen. Als men deze Fiat koopt dan koop je echt een top auto. Kwaliteit prijs verhouden is zeer ok.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.