Fiat Grande Punto 1.4 16v Sport (2006)

autoreview

Fiat Grande Punto 1.4 16v Sport (2006)

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.4 16v Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf77.000 km
KM-stand laatst93.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Grande Punto 1.4 16v Sport

  • 93.000 km

Keuze
Na ruim een jaar en 15.000km met veel plezier in mijn Grande Punto te hebben gereden vind ik nu tijd voor mijn eerste review. Onze tweede auto een VW Golf 3 diesel die ik voornamelijk voor woon-werk verkeer gebruikte was echt op en moest vervangen worden. Omdat diesel rijden door prijsstijgingen niet echt meer rendabel was voor mij moest het een redelijk zuinige benzine auto worden. Het gewicht mocht niet hoger zijn dan 1100kg i.v.m. de wegenbelasting en omdat ik veel snelweg kilometers maak vind ik het wat waard dat een auto veilig en comfortabel is. Binnen deze eisen en mijn budget paste aan aantal auto’s die ik leuk vond. Dit waren oa de: Mini Cooper 1, de Suzuki Swift van na 2005 en de Fiat Grande Punto van voor de facelift. Na een aantal proefritten was ik erachter dat het een GP Sport moest worden omdat ik de GP zonder sport onderstel erg vind zwabberen in bochten. De sport heeft daar in mijn mening minder last van. Uiteindelijk is de keus gevallen om een zwarte uit april 2006, het tweede bouwjaar met nog het blauwe Fiat logo. De auto is aangeschaft in februari 2013 met 78.000km op de teller.

Rijden
Zoals ik al zij; de sport versie dus, met hard onderstel en ongeblazen 1.4 met 95pk en 125Nm koppel. Geen strepen trekker, maar voldoende om vlot mee te kunnen rijden. Het onderstel is hard en zorgt voor gerammel als je over een klinkerwegen rijd, maar op strak asfalt voel je gewoon goed wat er op de weg gebeurd. Het vermogen van de motor voelt echter meer als 70pk. Er zit wel meer pit in, maar alleen als je echt doortrekt naar 5 á 6 duizend toeren. En omdat je niet constant zoveel toeren wil maken doe je het dus met minder. Maar ja zuinig en krachtig is een moeilijke combinatie. De auto is voorzien van een handmatige versnellingsbak met 6 verzetten en dat is heerlijk op de snelweg, hij is muisstil bij kruissnelheid (120km/u 3000toeren/min) en het maakt hem natuurlijk ook zuiniger. Maar daarover later meer. Voordeel was dat de sport gelijk een lekker rijk uitgeruste wagen is, die er mijns inziens gewoon erg goed uitziet op de 15 spaaks 17inch wielen. Die velgen zijn voorzien van ECSTA SPT 205/45ZR17 banden van Kumho die mij prima bevallen, goede grip en lekker stil. Aan de buitenzijde heeft ie verder getint glas, Gugiaro badges, spoiler, subtiele skirts, mistlampen voor en een verchroomde uitlaatmond.

Verbruik
Mijn benzine verbruik houd ik bij met een app van de ANWB en over het de eerste 15.000 kilometer scoorde ik gemiddeld 1:12,7. Dit is nog slechter dan de travelcard info van TNO die 1:13,5 aangeeft en natuurlijk veel minder zuinig dan de fabrieksopgaaf van 1:16,9. Het kan zijn dat dit te wijten is aan de banden, die niet als zuinig te boek staan, ik rij ook veel file en heb niet altijd een even subtiele rechtervoet. Bijkomend nadeel is dat je actieradius niet zo groot is, gemiddeld tank ik om de 550km. Ik heb 4 of 5 maal blueone95 getankt omdat dit volgens de folder zuiniger, milieuvriendelijker en goedkoper zou zijn. Ik heb geen verschil gemerkt in verbruik maar merkte dat de motor bij stationair toerental af ging slaan. Dit merkte ik vooral bij stoplichten en omdat de motor zo stil is zie je alleen aan een rood lampje op het dashboard dat er iets mis is. Daarna weer overgestapt op normale benzine en het euvel heeft zich niet meer voorgedaan. Of de blueone 95 ook daadwerkelijk de boosdoener was weet ik niet maar ik laat het hierbij.

Interieur
Het interieur is mooi en ruim, de sport is voorzien van witte wijzerplaten en speciale bekleding met oranje stippen op het zitvlak en de rugleuning, moet je van houden maar je merkt er met zitten niets van. De zit is goed in de sportstoelen met flink wat zijdelingse steun en je kunt het stuur fijn naar je toe halen. Vooral de elektrische opblaasbare lende steun in de bestuurdersstoel is erg prettig. Je stapt ook na een lange rit gewoon ontspannen uit omdat je de zithouding een beetje kan veranderen. Het bedieningsknopje van de lende steun zit echter op een onhandige plek, namelijk onder de armsteun. De in twee zones gescheiden climate controle werkt super en heeft de auto erg snel koud of warm, en houd daarna de temperatuur mooi constant. De stuurbekrachtiging is met een City knop te versterken bij lage snelheden maar is in de normale stand al vrij krachtig.
Dan zijn er nog aan paar kleine minpunten. De elektrische verstelbare spiegels kunnen voor mij net niet ver genoeg, de ramen achter kunnen niet open, de achterbank is niet in delen neer te klappen en vormt geen platte laadvloer.

Veiligheid
Ook op het gebied van veiligheid is auto bovengemiddeld uitgerust, met oa verwarmde spiegels, rem assistent en gordijnairbags.
Heel verwarrend heet de stabiliteit regeling ESC/ESP bij fiat ASR en is wel uitschakelaar met een toets op het dashboard.
Erg prettig vind ik de auto close waarbij de deuren automatische op slot springen als je de auto in beweging zet.
Als je een zelf in te stellen snelheid overtreed klinkt er een geluidssignaal, gelukkig kan dit ook geheel uit maar het luchtalarm dat afgaat zodra je maar een meter rijd zonder je gordel te dragen is helaas niet uit of zachter te zetten.
Wat ik erg prettig vind is dat de verlichting aangaat zodra je start en als je het contact uitzet weer uitgaat. Mocht je in het uitzonderlijke geval de verlichting aan willen doen zonder het contact in te schakelen dan kan dit door aan de knop te draaien. Ik snap eerlijk niet waarom dit niet de standaard is in alle auto’s! Een misser is de Coming Home functie waarbij de koplampen van de auto 30sec aanblijven nadat je bent uitgestapt. Dit moet iedere keer handmatig geactiveerd voordat je uitstapt door aan de verlichting hendel te trekken. Helaas ontbreekt ook een reservewiel maar er is wel een z’n spoed reparatie aset aanwezig.

Boordcomputer, audio en bluetooth
In het kleine scherm tussen de toerenteller en kilometerteller vind je: Totale kilometerstand, actuele tijd, buitentemperatuur en de stand van de koplampen. Helaas is er daarnaast nog maar één regel voor de boordcomputer. Die geeft na het starten info over radio/cd of de datum. Met een druk op de knop op de ruitenwisser pook krijg je pas de trip gegevens te zien. Er zijn gegevens van trip A en B maar helaas reset er niet automatische een na elke rit.
Het Interscope Hifi systeem met standaard een (kleine) subwoofer in de kofferbak klinkt erg goed. Audio bediening op het met leder bekleed stuurwiel is fijn maar de knoppen moeten hard ingedrukt worden. Verder vind ik dat het in drie standen in te stellen speed volume niet krachtig genoeg reageert waardoor je dus nog met de hand het volume moet bijstellen als je bijvoorbeeld van de snelweg afdraait en er minder lawaai is.
Ik wilde graag via bluetooth muziek afspelen en kunnen bellen maar mijn GP had geen blue&me optie. Via de dealer geïnformeerd of dit achteraf is in te bouwen maar dit blijkt erg kostbaar omdat men niet alleen het stuur maar ook het schermpje tussen de tellers moet vervagen. Ik heb de auto toen zelf voorzien van een Parret met bluetooth audio functionaliteit waardoor ik een perfect werkende carkit heb en muziek kan streamen.

Betrouwbaarheid
De GP heeft geen noemenswaardig olieverbruik en is tot nu toe erg betrouwbaar gebleken. Natuurlijk zal ik deze review blijven updaten over het onderhoud.

Statistieken
Gem. verbuik 1:12,7
Onderhoud per maand = 17euro

Onderhoud:
77.000km Feb 2013
Aanschaf met APK & 6 maanden bovag garantie
Kleine beurt, oa olie vervangen

81.000km Mei 2013
Voorruit vervangen, ivm doorgescheurd sterretje

89.000km Jan 2014
Wisserbladen voor vervangen

91.000km Feb 2014
APK + Kleine beurt, oa olie vervangen
Geen bijzonderheden

93.000km Mei 2014
Accu vervangen

Resume:
+ Uiterlijk
+ Rijke uitrusting
+ Stille motor
-Weinig pit bij lage toeren
-Niet zo zuinig
-Hard onderstel

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.