Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual (2010)

autoreview

Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual (2010)

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf74.729 km
KM-stand laatst159.256 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf 15-09-2017

  • 74.729 km

Mijn eerste auto was een Citoën AX 1.1. Een prima auto om mee te beginnen, maar ik wilde graag 'meer' auto. Na een aantal jaar heb ik een Volvo S40 1.8 uit 1996 gekocht. Hier heb ik twee jaar met plezier in gereden, maar het verbruik ging tegenstaan. Gemiddeld reed ik 1 op 11, 1 op 12 met de Volvo. Met de benzineprijzen van €1.70 per liter is dat geen pretje. Het moest dus een zuinige auto worden. Het werd een Citroën C1 uit 2012. Dit viel echter zo tegen in vergelijking met de oude Volvo, dat ik deze na een paar maanden weer verkocht. Het wind- en bandengeruis van een C1 is dermate hard dat ik er gek van werd op de snelweg. De auto is ook erg klein van binnen als je met meerdere passagiers rijdt. De volgende auto moest dus een zuinige auto worden, die ook nog een beetje comfortabel is.

Een familielid had eerdere ervaringen met een Fiat Punto Evo 1.3 Multijet. Hij was erg positief over het verbruik, comfort en de betrouwbaarheid van de Fiat Punto. Ik ben gaan testrijden in een Punto en ik besloot dat het een Punto moest gaan worden. Ik heb ook nog gereden met een Opel Corsa en een Chevrolet Aveo, deze hadden ook dezelfde 1.3 dieselmotor, maar dan met 95 pk in plaats van 84 pk. Deze vond ik echter iets minder qua looks.

Uiteindelijk heb ik een Punto Evo 1.3 Multijet (diesel) 3 deurs uit 2010 gevonden voor een mooie prijs. Het was wel een discutabele autozaak, maar uiteindelijk toch gekocht. Er bleken later wel een aantal gebreken aan de auto te zitten. Er was ook geen onderhoudshistorie bekend, dus het was een behoorlijke gok.

Het is de Dynamic uitvoering met de volgende opties:
- Climate control
- Airconditioning
- Cruise control
- Middenarmsteun
- Trekhaak
- City stuurbekrachtiging
- Start/stop systeem

Bij de aanschaf had ik al gezien dat de banden niet meer zo best waren. Later kwam ik er achter dat de brandplaatjes kapot waren (uitlaatgassen kwamen het interieur in) en dat de claxon niet werkte. De kilometerstand was 74.729 bij aanschaf.

Mijn eerste ervaring met de auto was dat hij redelijk comfortabel was op de snelweg. Hij had aanzienlijk minder last van rol- en windgeluiden als de C1. Ook de cruise control was een welkome optie, toch fijn op de snelweg. Het verbruik was ook meteen positief, gemiddeld zo 1 op 20 zonder echt op het verbruik te letten.

Gebreken laten repareren 25-09-2017

  • 75.288 km

Tien dagen na aanschaf van de auto maar meteen de brandplaatjes laten vervangen. Ik werd bij stationair draaien en bij filerijden misselijk van de uitlaatgassen in het interieur. Ook de airco werkte nauwelijks, dus deze maar meteen laten bijvullen. Ook de claxon werd gerepareerd, bleek een losse draad te zijn. De prijs hiervan viel tegen, €388,-

Tot nu toe bevalt de auto goed. Met de Punto heb je veel meer auto dan een C1. Het is geen grote luxe auto, maar het rijdt gewoon rustiger en fijner op de snelweg.

APK, grote beurt, nieuwe banden 27-11-2017

  • 80.195 km

Het was tijd voor een nieuwe APK. Ik wist dat de banden eraan zaten te komen, dus ik heb deze ook laten vervangen. Ik heb gekozen voor 4 nieuwe Vredestein Quatrac banden, omdat deze goed uit de test kwamen. Ik wilde ook graag vierseizoenen banden. Omdat er geen onderhoudshistorie bij de auto zat, heb ik een grote beurt laten uitvoeren. Kosten totaal: €873.

De auto is erg zuinig, ik hou een verbruiksmonitor bij op Autoweek. Gemiddeld verbruikt de Punto 1 liter op 21 kilometer. Ik rij ook vaak 130 km/h op de snelweg, dus dit vind ik een acceptabel verbruik.

Wat me wel opvalt aan de auto is dat de stoelen weinig steun in mijn rug geven. Ook de zittingen zijn aan de korte kant. De stoelen uit mijn oude S40 zaten vele malen beter. 5 deurs had ook wel fijn geweest, maar ik heb helaas gekozen voor de 3 deurs variant. Verder heb ik tot nu toe niks te klagen.

Met pech langs de weg 16-12-2017

  • 81.000 km

Onderweg naar een weekendje in Limburg, haalden we iets te eten bij de McDonalds. Toen we in de McDrive stonden, rook ik ineens diesel. Toen ik achter me keek, zag ik een nat spoor diesel. Ik zette de auto meteen stil en belde de ANWB. Het brandstoffilter was vervangen bij de grote beurt, maar schijnbaar was de sensor op het filter dolgedraaid, waardoor deze is gaan lekken. De ANWB heeft het provisorisch opgelost door de sensor met loctite vast te zetten.

De garage heeft toen een nieuw dieselfilter en nieuwe sensor geplaatst. Echter bleef ik in de dagen hierna een foutmelding krijgen op mijn dashboard ´laat brandstoffilter controleren´. Ook brandde het oranje lampje van het filter continu. Weer teruggegaan naar de garage, bleek dat ze een imitatie sensor hadden geplaatst... Op kosten van de garage is er wéér een nieuw filter en dit keer een originele sensor geplaatst, eindelijk was het probleem opgelost.

Een aantal weken later waaide er op de snelweg een plaat van de motorkap vanaf. Dit is de plaat waar de ruitensproeiers in zitten. Bij de sloop voor €5 een nieuwe kap gehaald en gemonteerd.

APK, kleine beurt 28-12-2018

  • 110.991 km

We zijn inmiddels ruim een jaar verder. Het is weer tijd voor een kleine beurt en een nieuwe APK. Aangezien het vertrouwen in de garage een lichte knauw had gehad, overgestapt naar een andere garage.

Tijdens de keuring bleek dat de remschijven en blokken versleten waren, ook waren de remklauwen flink geroest en moesten deze weer gangbaar gemaakt worden.

Kosten voor de beurt, APK en de remmen: €544.

De monteur had proefrit gemaakt en vroeg of de auto gechipt was, hij vond hem best rap. Voor zover ik weet is de auto niet gechipt, ik heb een aantal keer de 0-100 sprint geprobeerd en ik kom niet onder de 13 seconden uit. Ik denk dat de auto dus gewoon origineel is. Ik heb chiptuning wel eens overwogen, maar dit toch maar niet gedaan. De distributiekettingen van dit model zijn al niet zo best, dus ik denk dat origineel houden misschien de beste optie is.

Weer de brandplaatjes 26-04-2019

  • 120.498 km

Ik dacht een aantal weken eerder al af en toe uitlaatgassen te ruiken in de auto. Ik begon het steeds vaker en sterker te ruiken, dus ik had het vermoeden dat de brandplaatjes weer verbrand waren.

Toen ik bij de garage kwam, had de monteur 3 seconden nodig om te ontdekken dat dit weer het geval is... Als je de motor laat draaien en de motorkap open doet, ruik je het heel goed. Dit begint langzaamaan wel een kwaal te worden van deze auto, 45k geleden waren de brandplaatjes nog vervangen.

Een aantal dagen voor het bezoek aan de garage een klein paaltje geraakt met de linkerachterkant. Een klein deukje en los mistachterlicht tot gevolg. De mistlamp is meteen door de monteur vastgezet.

Deze keer kostte het heel wat minder geld, ik weet niet waar het aan ligt, maar deze keer waren de kosten €99. Hopen dat het nu niet meer terugkomt.

Op vakantie met de auto!

  • 127.837 km

We zijn voor het eerst met de auto op vakantie geweest. We hebben een rondreis gedaan door Kroatië met de Fiat. In totaal hebben we deze vakantie 3700km in twee weken gereden. Tijdens zo'n lange reis merk je de plus- en minpunten van de auto goed.

Tijdens de reis merkten we dat de stoelen niet geschikt zijn om zo lang in te zitten. De zittingen zijn kort en vlak en er is geen steun in je onderrug. Ook zijn de stoelen beperkt instelbaar. Alleen de hoogte van de stoel en de stand van de rugleuning kunnen aangepast worden.

Met het rol- en windgeruis ging het prima, zeker omdat we ook hele stukken maar 100 km/h mochten rijden. De Fiat was ook erg zuinig tijdens de reis, de zuinigste tank was 1 op 28,7!

Beurt 14-10-2019

  • 140.000 km

Om de kosten te drukken heb ik zelf de olie gewisseld en de filters vervangen. Ik was in totaal €65 kwijt hiervoor. De auto verbruikt geen druppel olie, ik heb nog nooit olie bij hoeven vullen tussen de beurten door. Het interieurfilter is een rotklus om te vervangen, deze moet je bijna al slopen om hem er normaal in te krijgen.

APK 21-11-2019

  • 142.062 km

Het was weer tijd voor de APK. Bij de keuring bleek dat alleen de banden aan de voorzijde binnenkort aan vervanging toe waren. De monteur heeft ook de service melding uit de boordcomputer gehaald, dit is bijna onmogelijk om zelf te doen. Kosten totaal €59.

2 nieuwe banden 01-04-2020

  • 153.697 km

2 nieuwe banden laten monteren bij de garage. Ik heb weer gekozen voor Vredestein Quatrac, deze banden zijn mij goed bevallen. Ik heb ze af en toe gewisseld van voor naar achter, en nu, pas na ongeveer 83.000 km zijn er 2 vervangen. Binnenkort zijn de andere 2 ook aan de beurt. Kosten in totaal: €180.

Soms zit ik rond te kijken naar een andere auto. Ik ben altijd al fan geweest van Volvo's, voornamelijk de oudere S40 en S60. Deze zijn toch wat comfortabeler dan de Fiat, maar wel duurder in gebruik. Als je veel kilometers maakt, ga je bijna geen goedkopere auto vinden dan de Fiat Punto 1.3 diesel.

Verkocht

  • 159.256 km

Toch voor iets meer auto gegaan en een Volvo S60 D5 uit 2006 gekocht!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.