Fiat Doblò 1.9 Multijet 8v 120pk Family Plus (2006)

autoreview

Fiat Doblò 1.9 Multijet 8v 120pk Family Plus (2006)

Signalement

UitvoeringDoblò 1.9 Multijet 8v 120pk Family Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf34.125 km
KM-stand laatst116.000 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 116.000 km

Sinds twee maanden rijden wij nu rond in onze Doblò. Het is een leuke auto die vooral brengt waarvoor we hem gekocht hebben: heel veel ruimte. Als extra’s ten opzichte van de standaarduitrusting zaten er een Fiat radio-CD, een Nokia carkit, een afneembare trekhaak en donkere achterruiten bij.

Motor/versnellingsbak
We hebben een tijd lang overwogen om een nieuwe te kopen. In dat geval zou het waarschijnlijk een 1.3 diesel geworden zijn. Totdat we echter deze 1.9 via internet vonden. De 1.9Multijet is een fijne motor die de auto prima vooruit krijgt. Dezelfde motor in de Fiat Croma heeft 290Nm koppel, tegen 200Nm in deze auto. En dat is evenveel als de 1.3 diesel. Waarschijnlijk heeft Fiat hem geknepen omdat hij anders met deze relatief smalle banden voortdurend staat te spinnen bij het optrekken. Het meerdere vermogen zullen we waarschijnlijk vooral merken in de buitenlandse bergen. Maar dat is nog niet voorgekomen.

Het verbruik is 7 à 7,5 liter per 100 kilometer. Zoals ook andere reviews opmerken, is dat aanzienlijk meer dan de fabrieksopgave.

Voor degenen die een nieuwe diesel overwegen: richt je op de 1.3. Deze is zuiniger, goedkoper in aanschaf, goedkoper in onderhoud (hij heeft een distributieketting heeft in plaats van een distributieriem). Maar maak wel een proefrit of je tevreden bent met het mindere vermogen.

De versnellingspook zit, met de armsteun, precies op de goede plek. Hij schakelt heel soepel.

Wegligging
Het is een totaal ander soort auto dan wij hiervoor hadden, dat kleurt de beoordeling wel. De hoge koets hangt in de bochten tamelijk ver over. En met de beperkte zijdelingse steun van de stoelen, zeilt iedereen mee. Vooral bij kleine correcties op de snelweg merk je dat de carrosserie zijn invloed laat gelden: na het insturen zwiept hij als het ware na. Maar in bochten is de auto altijd vriendelijk en vergevingsgezind. Hij vertoont geen onverwachte kuren. Daarom is het totaalbeeld een prettig rijdende en sturende auto, waarmee je vlot door het verkeer kunt bewegen.

Recent heb ik TOYO winterbanden laten monteren. Daarna bleek dat alle geluid vanuit de wielen was verdwenen. De originele Pirelli’s zijn blijkbaar tamelijk lawaaiig.

Uitrusting
Een enorm pluspunt van de auto is zijn rijke uitrusting. Standaard beschikt deze auto over vandaag de dag gangbare zaken als elektrische raambediening, centrale vergrendeling met afstandbediening en airconditioning. De standaard parkeerhulp achter is, gezien de hoge achterkant, geen overbodige luxe. Het enige dat ik mis, is cruise control.

Ook is in deze uitvoering de derde bank in de prijs inbegrepen, evenals uitklapraampjes op de derde zitrij. Een derde bank waar je prima op kunt zitten. De beenruimte is iets minder dan op een normale plek, maar hoofdruimte en zijdelingse ruimte zijn riant. Het is in ieder geval veel beter dan de achterste stoelen in onze vorige Peugeot 307SW. De derde bank is naar voren te klappen, waarna je een redelijke bagageruimte hebt (zie foto). Uiteraard kan hij er ook uit, waarna je een enorme bagageruimte hebt! Maar hij kan er eigenlijk alleen met z’n tweeën uitgetild worden.

De bestuurdersstoel verraadt zijn afkomst als bedrijfsauto. Deze is standaard op vijf manieren verstelbaar, zodat vrijwel iedereen er zijn plekje kan vinden. Alleen mensen met korte benen moeten even goed proefzitten.

Achterklep en deuren
Als occasionkoper hadden wij geen keuze: de auto heeft een achterklep. Maar we zijn er wel tevreden mee. In de praktijk hebben we nog nooit last met de grote klep gehad, wel gemak. Je kunt er bij slecht weer onder staan. Ten tweede wordt je zicht naar achteren belemmert door de balk in de achterdeuren.

De zijschuifdeuren zijn ideaal. We hebben een hele smalle oprit, en daarin blijkt iedere keer weer hoe handig instappen via deze deuren gaat.

Conclusie
Wij zijn heel tevreden met de auto. Wanneer we deze auto een keer mee op vakantie hebben genomen, zal ik die ervaringen ook nog eens aan toevoegen.

------------------------------------
Update bij 116000km

We zijn inmiddels vijf jaar onderweg met deze auto. In grote lijnen blijft de ervaring staan: een hele praktische auto waar je goed mee uit de voeten kunt.

Op vakantie blijkt hij prima in zijn element te zijn met volle belading. Het weggedrag wordt er eerder voorspelbaarder door. De bladveren achter kunnen leeg een wat springerig gedrag veroorzaken. Bij volle belading gaat hij rustiger over een hobbel.

Met deze motor is het ook prima te doen om met 160-170km/h door Duitsland te rijden. Wel moest hiervoor een 'aerodynamisch probleem' verholpen. Het bleek dat de auto vanaf ongeveer 130km/h een irritante fluittoon geeft. De dealer heeft dit uiteindelijk gratis verholpen met een update van Fiat. Er zijn enkele blokjes op een strategisch plekje geplaatst en sindsdien geen probleem meer.

De standaard gemonteerde Pirelli-banden zijn geen succes. Het zijn echte zomerbanden, die zelfs bij een regenbui al snel slippen. Ik heb Toyo winterbanden gekozen en die maken de auto veel stiller en comfortabeler. De Pirelli's moeten ook vaak gebalanceerd, inherent aan het merk. Voor de volgende zomerbanden ga ik iets anders proberen. Met de versterkte banden is er niet zoveel keus, maar wel voldoende.

Dan een opmerking over het bagagerek. Deze heb ik via Fiat gekocht, maar de montagehandleiding klopte niet. Via de standaard malletjes kwam het rek te laag in de auto. Waarschijnlijk omdat de gordelgaten in de Panorama (=Family) iets lager zitten. Dus: eerst meten met het rek voor montage.

Wel merk je dat de materiaalkeuze wat goedkoper is. Er ontstaan snel krassen in het kunststof en vertonen de stoelrails bijvoorbeeld roest.

PROBLEMEN

  • 116.000 km

Bij de eerste review waren er twee problemen op dit moment:
* De ABS werkt niet.
* De schuifdeuren botsen bij het sluiten bovenaan tegen de voorportieren, hetgeen hele kleine schaafplekjes oplevert.
Binnenkort zal de dealer dit onder garantie gaan verhelpen.

Wat betreft de ABS: deze melding doet de check-control na het starten. De oorzaak is dat bij koud weer het ABS-systeem niet op tijd opgestart is voor het controlesysteem. De ABS doet het prima: daar heb ik al echt voordeel van gehad. De melding is er dus nog steeds.

Bij ongeveer 40.000km ging de startmotor terug. Waarschijnlijk is hij bij het rijden blijven meedraaien. Onder garantie zijn de startmotor en preventief het contactslot vervangen.

Verder is het controlelampje van de kofferklep blijven hangen. Hiervoor moest het kofferbakslot vervangen worden. Dit is onder verlengde garantie gebeurd.

Tot slot is de beschermkap om de achterdemper kapot gegaan. Mogelijk dat hij iets tegengaan gekomen is dat op de weg lag. Vervangen voor €60, incl. montage.

Verder geen problemen: hij rijdt prima.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.