Fiat Doblò 1.6 16v Malibu (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Doblò 1.6 16v Malibu |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 117.000 km |
KM-stand laatst | 143.245 km |
Ruime bak, moeizaam begin
- 124.248 km
Voor de duidelijkheid, dit is een Dobló Carioca 1.6 16v, dus geen Malibu. In het recensieformulier kan ik geen Carioca selecteren
Ik heb in september deze Dobló op LPG gekocht. Laat ik maar meteen beginnen met alle zaken die vervangen zijn onder garantie. De auto heeft van januari tot september 2011 stil gestaan en dat is niet best voor een auto:
Ruitenwissermechanisme vóór en achter
Deurvangers van de schuifdeuren
Uitlaatpijp net onder de motor vastgelast
Hitteschild uitlaat opnieuw vastgezet
Ventilator motorkoeling gerepareerd, stand 1 werkte niet.
Alle electronica van de LPG installatie, vulventiel en het filter
Bevestigingspunt antenne
Ik heb nu wel het idee dat deze Dobló nu een tijdje mee kan zonder problemen, de tijd zal het leren. Ik ga er 30.000 kilometer per jaar mee rijden.
Comfort: This is Sparta! In vergelijking met de BMW 116i High exec en de Alfa Romeo 147 Distinctive die ik hiervoor had, is dit wel een flinke stap terug:
Handbediende airco
Aftermarket radio met MP3 en AUX aansluiting
Electrische ramen
Stuurwiel in hoogte verstelbaar
Privacy glass
En dat was het dan. Geen hoogteverstelling bestuurdersstoel, de intervalstand va de ruitenwissers is niet regelbaar, stuurwiel niet in diepte verstelbaar, en ook de spiegels stel je handmatig in.
Het donker getinte glas bij de passagiers en kofferbak is geen overbodige luxe. De airco moet zo'n 4 kubieke meter lucht koelen en dat is hard werken op een zomerse dag. Met normaal glas kan het erg warm worden vanwege de grote ramen.
Het onderstel is niet geweldig. Het is een busje, dus het rijdt als een busje.
En dan het verbruik: bij 100 tot 110 km/u is dit rond de 1 op 11, maar door de luchtweerstand kan dit bij 120 tot 130 km/u oplopen tot 1 op 8 als je flink tegenwind hebt. Het ding is nou eenmaal 1,85 meter hoog dus er is wel wat luchtweerstand. Gelukkig kost een volle tank LPG me slechts 28 euro...
Wat is er dan wel goed?
+ Versnellingsbak, koppeling en motorgedrag zijn erg goed.
+ Met 750 / 3500 liter bagageruimte is héél veel mogelijk. Ik kan de kinderwagen kwijt zonder hem in te vouwen, en dan passen de boodschappen voor de hele week er ook nog bij.
+ Tijdens het laden/lossen sta je droog onder de gigantische achterklep.
+ De schuifdeuren zijn geweldig praktisch in kleine parkeervakken.
+ Het uitzicht rondom is super en er komt veel licht binnen.
+ De zitpositie is goed voor lange ritten en de vering is best comfortabel. Prima geschikt om lekker mee te cruisen en genoeg trekkracht voor inhaalmaneuvres op de snelweg.
Als je een praktische auto zoekt en uitrusting en wegligging zijn van ondergeschikt belang, dan kan dit een goede keuze zijn. Maar mijn volgende auto zal toch iets comfortabeler zijn, waarschijnlijk een Alfa Romeo 159, Fiat Croma of een Lancia Delta.
Bij de beoordeling heb ik het gebruiksgmak meegenomen onder comfort, daardoor voldoende. Betrouwbaarheid: Ondanks problemen tot nu toe kon er wel altijd mee gereden worden, dus daarom nog maar net
onvoldoende, maar ik neig naar "slecht".
Gebruikskosten: De onderhoudsprijzen vallen mee, en LPG scheelt ontzettend veel.
Gezinsbus eruit, gezinstaxi erin
- 143.245 km
Het is mooi geweest met de Doblo. 6 maanden ellende, daarna 5 maanden probleemloos rijden en nu begint het gedonder weer. Deze auto is een bodemloze put van ellende waar alleen garagehouders blij mee kunnen zijn. Ik heb 'm ingeruild voor een Mercedes-Benz C180 Kombi Avantgarde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.