Fiat Doblò 1.4 8v Dynamic (2007)

autoreview

Fiat Doblò 1.4 8v Dynamic (2007)

Signalement

UitvoeringDoblò 1.4 8v Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 9 jaar in een Renault Kangoo te hebben gereden werd het gezien de oplopende kosten bij onderhoud tijd voor een nieuwe auto. Omdat de laatste uitvoering van de Fiat Doblo ons enorm aansprak (de totale look, maar met name de nieuwe neus en nieuwe ’kont’) en wij absoluut geen kleinere auto wilde hebben (2 kinderen, 2 honden) zijn we naar de Fiat dealer in Emmeloord gestapt voor een proefrit... en de keuze was snel gemaakt!

Wat een heerlijke auto en wat een vooruitgang van een ’spartaanse’ Kangoo naar een ’luxe’ Doblo! Eerlijk is eerlijk, in eerste aanleg speelde de aanschafprijs ook een belangerijke rol (een kale Kangoo vs. een complete Doblo voor de zelfde prijs) maar de afwerking, het rijgedrag, de comfort, in een woord geweldig! Daar waar de Kangoo het echte bestelauto gevoel opriep, stap je bij de Doblo in een personenauto.

De zit in de Doblo is opvallend hoger is dan in de Kangoo en is het zicht rondom ook veel beter (meer glas?). We hebben nu ook de luxe van een arco, hetgeen zowel in de zomer als in de winter (beslagen ramen) een uitkomst is. De Doblo is zelfs voorzien van een kleine ’boordcomputer’ waarop allerlei zaken als gem. gebruik, resterende km.’s voor de volgende tankstop etc. etc. met een druk op te vragen zijn. De ruimte? Gigantisch! In verhouding tot de Kangoo nog groter, waarschijnlijk ook doordat de achterkant echt rechthoekig is.

Dan de zetels. Perfect! In vergelijking tot de ’campingstoelen’ van de Kangoo zijn de stoelen in de Doblo zo veel beter; de bestuurderstoel is zelfs voorzien van een verstelbare ondersteuning voor de onderrug en een degelijke armleuning. Verder zijn de stoelen lekker stevig.

De rijeigenschappen zijn natuurlijk niet te vergelijken met een gemiddelde personenauto. Het blijft een formaat bestelauto. Zo is de vering gerust stevig te noemen, mede gelet op het feit dat je met een opgeklapte achterbank een forse lading moet kunnen vervoeren, maar het de Doblo laat zich soepel door het verkeer sturen. De stuurbekrachtiging werkt perfect, niet te licht en niet te zwaar.

Verder is deze uitvoering voorzien van ABS, radiogr.afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling, een follow-me home verlichting (je kunt de koplampen van de auto na eigen keuze na het afsluiten van de auto 30,60,90 of 120 sec. laten branden), auto.verstelb. en verwarmde buitenspiegels, hele stijlvolle mistlichten in de voorbumper en een extra 12 V aansluiting in het dashbord (koelbox, DVD-speler, etc.)

Het was mij nog nooit eerder opgevallen, maar bijna iedere auto is, in tegenstelling tot de Fiat Doblo, voorzien van horizontale buitenspiegels. Het verbaaste mij eigenlijk, maar de verticale spiegels bevallen veel beter! Voor je gevoel heb je meer zicht naar achteren.

Het motorgeluid en windgeruis vallen ook 100% mee, zeker ten opzichte van onze vorige Kangoo. Buiten het feit dat de motor iets ruimer is, is er door Fiat veel aan gedaan om het motorgeluid buiten te houden; het motorcompartiment is voorzien van een dikke isolatielaag hetgeen zijn werk goed doet.

Is er dan helemaal niets negatiefs te verzinnen? Tja, bijna niet in onze ogen, maar als we dan toch kritiek moeten geven; de middelste hoofdsteun van de achterbank is zo gigantisch groot dat je als bestuurder in je binnenspiegel absoluut niet meer kan zien wat er achter je rijdt. Gelukkig is dit eenvoudig op te lossen door de hoofdsteun te verwijderen, maar het zou slimmer zijn om de middelste hoofdsteun kleiner te maken... Verder viel het op dat de Doblo, dit in tegenstelling tot de Renault Kangoo, geen binnenverlichting heeft in de achterbak. Als laatste kritiekpuntje; de achterruitenwisser is niet voorzien van een intervalstand, waarschijnlijk omdat in Italie de zon altijd schijnt!

Als afsluiting nog even de audio. De Doblo is af fabriek geleverd met 6 speakers (4 voor en 2 achter), maar dan is het altijd weer afwachten hoe die klinken; ik kan zeggen dat het geluid prima is! We hebben een Sony MEX-1GP laten inbouwen (het front voorzien van 1 Gig. geheugen voor MP3) en het klinkt allemaal super.

Kortom; wij zijn heel blij met onze nieuwe Doblo en zullen binnenkort deze review aanvullen met de rijervaringen van de komende maanden.

Het enige wat ons een beetje verbaast is dat Fiat de Doblo in deze uitvoering niet meer levert in een 1.6 uitvoering. Wij zijn een Kangoo 1.2 gewend, dus blij met de 1.4 van nu, maar als er een 1.6 bezinemotor leverbaar was geweest hadden we absoluut daar voor gekozen. Ik hoor sommigen zeggen; er is toch een 1.6 uitvoering? Correct, maar dan alleen in combinatie met een dubbele aardgastank die de gehele laadvloer een halve meter omhoog haalt, dus geen optie voor ons.

Aanvulling dd 18-03-2007: Een beetje dom... maar gisterenavond ontdekte ik, in tegenstelling tot wat ik eerder schreef, dat de achterbak weldegelijk voorzien is van binnenverlichting! Weer een min-puntje minder, gaat goed zo!

Aanvulling dd 03-03-2008: We zijn nu een jaar en 14.500 km verder en nog steeds erg tevreden over onze Doblo. Wel is de auto twee keer naar de garage geweest voor twee kleine probleempjes. Bij snelheden boven de 120 km/u begon er een vervelende zoem te komen vanuit de dakbekleding, boven het voorruit... niet altijd maar kennelijk als wind uit een bepaalde hoek waaide. Na een kleine pitstop leek het probleem verholpen maar afgelopen week toch weer geluid vanaf het dak. Bij de eerst komende beurt toch maar weer even naar laten kijken wat het is niet gigantisch, maar wel irritant na verloop van tijd. Waarschijnlijk is de dakbedekking aan de voorzijde niet goed vastgelijmd, want als je er op drukt is het geluid weg.

Het tweede probleem was dat er een miniscule lakbeschadiging was ontstaan in de deurstijl van een van de schuifdeuren. Oorzaak? Een klein uitstekend stukje laspunt aan de binnenzijde van de deur schuurde bij het openen en sluiten tegen de deurstijl aan. Gelukkig kon deze beschadiging (zonder dat alles meteen moest worden overgespoten) onzichtbaar worden hersteld, werd de laspunt gevlakt en is de deur opnieuw gesteld.

Na een jaar rijden kunnen we concluderen dat de Fiat Doblo een echt ’value for money’ auto is. Met 5 man op stap? Geen enkel probleem! Iets te wild geweest met je inkopen bij IKEA? Bank plat en schuiven maar... alles kan mee!

PROBLEMEN

- Zoemgeluid vanuit het dak;
- Lichte lakbeschadiging door laspuntje in schuifdeur.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.