Fiat Doblò 1.4 8v Dynamic (2006)

autoreview

Fiat Doblò 1.4 8v Dynamic (2006)

Signalement

UitvoeringDoblò 1.4 8v Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst103.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De aanschaf
Na 8 jaar in een Renault Kangoo te hebben gereden werd het nu hard tijd voor een nieuwe auto. Aangezien we niet zo veel om auto’s geven moesten we dus noodgedwongen een dagje shoppen om eens te kijken wat er eigenlijk allemaal te koop is. We wisten best van het bestaan van de Berlingo en de Partner en ook de Dobló was ons natuurlijk al eens opgevallen. De Berlingo en de Partner lijken wel heel erg op een Kangoo en een nieuwe Renault valt na acht jaar gebruikservaring toch echt af… Daarnaast wilden we nu toch ook wel eens een keer in echte auto gaan rijden en niet ons hele leven met een Bassie en Adriaan auto door het land crossen. Zo keken we vooral rond naar een opel Zafira en kwamen zodoende terecht bij een Opel/Fiat dealer. Toen we uit nieuwsgierigheid even gingen kijken op de Fiat afdeling waren we eigenlijk meteen verkocht. De nieuwe Dobló is echt een totaal andere auto dan het oude model. Waar het oude model het op vele vlakken ‘net niet’ helemaal had is deze nieuwe versie helemaal top. De auto stond er in de zwarte Dynamic uitvoering en daar hadden wij helemaal niets meer aan toe te voegen. De auto ziet er een stuk stoerder uit en heeft een heel solide uitstraling. De nieuwe neus en een setje lichtmetalen velgen maakt het helemaal af.

Het gebruik
Waar we nog steeds tevreden over zijn is het comfort. Ten opzichte van onze oude Kangoo voelt dit echt als een upgrade. De auto is bijzonder stil van binnen, heeft echt een rijke standaarduitrusting (in de dynamic versie) en laat zich rijden als een echte middenklasser. Het bestelwagen gevoel dringt zich nergens op (hooguit bij de vering die wel wat stug is…). Een boordcomputer, airconditioning, getinte ruiten, mistlampen. De afwerking is van een hoog niveau. Speciale vermelding verdienen de stoelen, die zitten echt geweldig!

Niets om kritisch over te zijn dan? We waren niet echt aangenaam verrast over het motorvermogen. Onze oude Kangoo was ook geen sprinter en dat interesseert ons verder ook eigenlijk helemaal niets. Toch hadden we bij de testrit echt het gevoel dat een 1.4 benzinemotor aan de krappe kant is voor een auto van een dikke 1200 kilo. De dealer vertelde dat de auto na het inrijden beslist wat assertiever zou gaan aanvoelen en het moet gezegd: dat klopt. Nu de auto is ingereden met 34.000 kilometer op de teller voelt de motor soepeler aan maar als er een keuze was geweest voor een 1.6 benzinemotor dan hadden we dat zeker gedaan. Vreemd is overigens wel dat als we de auto volproppen met vakantiespullen en drie fietsen op de trekhaak zetten de auto precies even traag aanvoelt als wanneer deze leeg is. De auto raakt dus niet onder de indruk van belading maar is zonder die belading geen steek sneller.

Het verbruik
De auto is voorzien van een uitgebreide boordcomputer. Hiermee kunnen we ook goed controleren hoe het verbruik is. Het verbruik meten we grofweg over 2000 kilometer met afwisselend gebruik. In het begin verbruikte de auto 8,6 l/100km. Dat was na een jaar gedaald tot 8,2 l/100km en is nu na bijna twee jaar gezakt tot 7,8 l/km. De rek is er nu wel uit dus dat zal niet meer dalen. Daarmee is het dus geen goedkope auto in het verbruik.

Betrouwbaarheid
De auto maakt een zeer degelijke indruk. De gebruikte materialen geven de auto een uitstraling van een middenklasser in plaats van een opgeleukte bestelauto. We hebben wel een kunststof dorpel laten vervangen waar een scheur in zat maar die scheur zat onder de stoel en heeft er waarschijnlijk vanaf het begin ingezeten. We hebben wel één keer motorische problemen gehad. De auto wilde amper nog starten en kwam niet meer boven de 40Km/h uit. Er bleek een sensor defect. Dit is prima opgelost door onze garage (Falco Alkmaar) die op zaterdag direct een vervangende auto uit de voorraad haalde en onder garantie de sensor hebben vervangen. Voor de rest hebben we nog geen problemen gehad maar dat hoort ook niet bij een auto van nog geen twee jaar oud.

Plussen en Minnen
+ Gebruiksgemak, auto is echt heerlijk ruim. (als voorbeeld: één stoel inklappen, twee fietsen rechtop achterin en twee personen op de achterbank)
+ Het comfort, de auto voelt niet aan als opgeleukte bestelauto maar als groot uitgevallen middenklasser. De stoelen zijn geweldig.
+ Ontzettend veel auto voor je geld, een vergelijkbare auto kost bij Renault, Ford, Peugeot/Citroën en zeker Volkswagen veel meer.

- Het motorvermogen van de 1.4 benzine motor is echt aan de krappe kant. Er had gewoon een 1.6 benzine motor in het programma moeten zitten.
- De vering is als je op de achterbank zit nogal stug, springerig zelfs.
- De achterruitenwisser heeft geen intervalstand, da’s gewoon onhandig.
- 7,8l/100Km is volgens mij niet heel zuinig, maar goed, de aerodynamica straalt er ook niet vanaf.

Updates:
Review herschreven bij 34.000 kilometer en auto ruim anderhalf jaar in bezit. Nu al voor de tweede keer een groot stuk review kwijtgeraakt bij een update…Over de auto zijn we nog steeds erg tevreden.

Oktober 2009 (65000 kilomter)
Er valt niet heel veel meer te melden dan dat de auto tot nu toe geheel probleemloos is blijven draaien. (maar dat is op zich ook best een vermelding waard) Het verbruik haalt nu regelmatig 7,3 liter/100 Kilometer maar dat zal met het kouder worden wellicht weer iets toenemen.

PROBLEMEN

8000 KM. Een scheur in de kunststof dorpel naast de bestuurdersstoel. De dorpel is vervangen onder garantie.

21000 KM. Sensor vervangen, Auto startte bijna niet meer.

34000 KM Uitlaat leek lek maar er bleek niet aan de hand. Airco is wel even schoongespoten.

65000 KM Geen enkel probleem met deze auto tot nu toe. Wat een verschil met onze kangoo. Die had met deze kilometerstand al heel wat keertjes in de garage gestaan.

Deze gaan we houden!

  • 83.000 km

Deze auto heeft op de sensor na nog steeds niets gehad. Alleen een beurt en nieuwe banden. Omdat de auto een auto van de (onze) zaak is moeten we bedenken wat er gaat gebeuren met deze auto als hij vijf jaar oud is. We gaan hem overschrijven naar privé en blijven erin rijden. Hij is gewoon te handig en enorm betrouwbaar. Deze doen we niet meer weg!

Betrouwbaarheid nu aangepast naar uitmuntend. Dat heeft deze kar wel verdiend.

De ton voorbij

  • 103.000 km

De auto is nu net de ton voorbij. Sinds we een andere zakelijke auto rijden en deze naar privé is overgeheveld gaan de kilometers er niet meer zo snel bij. Was wel enigszins benieuwd wat er boven zou komen bij de 100.000 km beurt. Nou, een setje nieuwe ruitenwissers, twee nieuwe banden en twee versleten remmen voor. Dat was het verder wel. Wij zijn tevreden. Auto is nu ruim 5 jaar in ons bezit en hij blijft het probleemloos doen. Nog nooit zo'n goede auto gehad.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.