Fiat Croma 2.5 i.e. V6 (1995)

autoreview

Fiat Croma

Signalement

UitvoeringCroma 2.5 i.e. V6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf101.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een vergelijkingstest? Dit is mijn derde Croma, een bewuste keus. Na de eerste Croma, een 2.0 ie waarin ik 7 jaren heb gereden werd hij ongewisseld voor de 2.0TDiD in verband met woon-werkverkeer. Het reizen ging naderhand per spoor dus werd de sterke dieselbeer omgewisseld voor het topmodel de Croma 2.5-V6. Na achttien jaar Cromarijden met weinig problemen redelijk veel ervaring opgedaan met Fiat. De Croma is een betrouwbare ondergewaardeerde auto. Alle Croma"s hebben voorin voldoende ruimte, achterin een zee van ruimte en de kofferbak krijg je in principe niet vol. De hoofdruimte achterin de V6 laat te wensen over maar dan zit je wel op een dikke zachte leren bank. Op klinkerwegen zijn ze wel wat rumoerig met hier en daar een kraakje in het dashbord maar daar staat tegenover een prachtig stille auto op de lange baan. De twee liter benzine is zuinig, de diesel, de allereerste direct ingespoten diesel berezuinig. Daar kunnen veel modernere diesels nauwelijk tegenaan, 1 op 18 !. De V6 lust wel wat maar is eigenlijk ook een beetje een hobby. De Croma V6 is een ruime en echt zeer snelle reisauto, van alle gemakken voorzien.

Hoewel de Croma destijds beslist in de hogere middenklasse thuishoorde is hij in aanschaf goedkoop en in onderhoud betaalbaar. Nog even doorrijden want binnenkort kan de overstap worden gemaakt naar de vierde want na 10 jaar komt er weer een nieuwe Croma aan.

PROBLEMEN

De raamachterspijltjes van alle drie Croma"s zijn vervangen vanwege roest. Dat is overigens ook de enige plek waar Croma"s roesten. De eerste Croma heeft naast regulier onderhoud geen bijzonderheden gehad. Bij de diesel zijn de achterdraagarmen vervangen. Bij de V6 zijn de ophangrubbers bij de draagarmen alsmede de koppelingsplaat vervangen. Mogelijk hebben deze bijzonderheden iets te maken met trekken van de caravan. De schakelaars van de elektrische stoelen zijn schoongemaakt en de lampjes in deze schakelaars laten het wel eens afweten maar zijn redelijk eenvoudig te vervangen. Verder probleemloze auto"s.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.