Fiat Croma 2.2 16v Dynamic (2008)

autoreview

Fiat Croma
Fiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat Croma

Signalement

UitvoeringCroma 2.2 16v Dynamic
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst74.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 10.000 km

Afgelopen vrijdag was het zover de nieuwe Croma afhalen een 2.2 auto Dynamic in de kleur Epic Grey. In eerst instantie gingen we voor zwart maar daar rijden al zoveel auto’s van rond, en deze kleur vonden we uiteindelijk toch mooier, maar dat is een kwestie van smaak.
De auto heeft de volgende opties meegekregen om het leven te veraangenamen:
Regen en lichtsensor
Kantelbare voorstoelen
Parkeersensoren
Private glas
Bagageruimte met dubbele bodem
Hi Fi instalatie met subwoofer
18’ wielen
Stuk voor stuk handige opties waarbij opgemerkt wordt dat door de 18’ wielen het comfort een ietsje minder is met name op korte oneffenheden en de naden overdwars op de snelweg. Maar als je alfa gewend bent is het prima te doen.
Waarom de keuze voor Fiat en niet weer voor alfa of een ander merk. De Alfa is erg duur dit geld ook voor de nieuwe Laguna daar is vooral achterin de zit erg laag. De Mondeo is ruim maar sprak ons met name het dashboard niet aan. De Fiat rijd goed bied veel ruimte en waar voor zijn geld, en ziet er ook nog eens goed uit. En omdat er weinig van rondrijden is het ook nog eens exclusief rond toeren.
Omdat er nog weinig mee is gereden zal ik me beperken tot een eerste indruk, De auto is heerlijk stil, (bij 120 slechts 2.500 toeren) je hoort de motor haast niet,de wegligging is super, je kan vrij hard door de bocht, dit kom mede door de 235/40/18 banden. De automaat schakelt zijdezacht naar de volgende versnelling, terugschakelen vraagt even wat tijd, maar goed dit is een auto om mee te toeren en niet om mee te scheuren zoals in de Alfa, deze had touwens ook een wat direktere besturing als ware het een kart. Het branstof verbruik zal mede door het hoge gewicht (1505 kg) en de automaat net echt laag zijn, maar de Alfa haalde ook maar net 1 op 10. Hier heb ik trouwens 3 jaar lang zonder problemen mee gereden, 2 keer een beurt 4 nieuwe banden en verder helemaal niks. Kijken of de Fiat dat gaat evenaren, er zit wel 5 jaar garantie op maar niks zo irritant als elke keer naar de garage. Als er meer km mee gereden zijn volgt een uitgebreid verslag. Foto’s volgen na verkleinen bestanden.
Update 13 november 2008 10.000 km
Helaas nog geen foto's het is me nog niet gelukt ze er op te zetten krijg steeds foutmelding. Wordt wel vervolgt.
Na 10.000 km weer wat ervaringen rijker en ik kan niet anders zeggen dan top. De auto rijdt geweldig wel is het zaak om op de snelweg als je de bak wilt laten terugschakelen niet te veel gas te geven anders gaat ie direkt 2 tandjes terug met veel toeren tot gevolg. En terug schakelen om op te schieten is wel noodzaak mede door het lage toerental bij b.v. 100 km/u zelfs bij 120 km/u is er in zijn 5 weinig trekkacht. Een 2.5 liter zou hier niet misstaan. Ik heb ook in een 150 pk diesel gereden en die doet het beter maar ja die heeft ook veel meer koppel bij lage toeren. Gezien mijn km per jaar ca 15.000 is diesel geen optie. En dan het benzine verbruik ik rij eigenlijk alleen maar snelweg en dan haal ik geen 1 op 10, maar dat zal deels met mijn rijstijl te maken hebben en in het drukke verkeer van tegenwoordig kun je niet echt constant rijden en je zit ongemerkt zo op 130 km/u.
Prive rijden we in een Bmw 316 en die haalt gemiddeld ook maar 1 op 11, hoewel als je met de Fiat door de stad rijd haalt ie amper 1 op 8.

Wat bevalt goed:
-rijeigenschappen
-comfort met 17" wielen nog beter
-automaat
-stoelen (mag wel meer zijdelinkse steun)
-Hi-Fi installatie
-Exclusief bij mij in de omgeving rijd er niet nog 1 rond

Wat is minder
-weinig trekkracht bij lage toeren
-brandstofverbruik

PROBLEMEN

  • 10.000 km

Na 10.000 km nog helemaal niks.

28.000 km verder

  • 28.000 km

Zo eindelijk weer eens een update:
Na 28.000 km kan ik weer meer vertellen over de auto.
Ik niet anders zeggen wat een heerlijke reisauto ik rij voornamelijk snelwegkilometers en dat gaat voortreffelijk en in alle rust. Zeker in het hedendaagse fileverkeer is een automaat heerlijk rijden ik zou niet anders meer willen. De kosten tot op heden zijn ook relatief laag na een jaar 1 beurt uitgevoerd koste wel 315 euro dat is voor een kleine beurt eigenlijk best veel geld. Verder helemaal niets zefs met de 18" wielen en platte banden nog geen rammeltjes o.i.d terwijl de bandenspanning op 2.7 bar staat. Wel voel je de richeltjes goed op de snelweg.
Dan het benzine verbruik dat blijft hoog (ik had niet anders verwacht) gemiddeld 1 op 9 en dat met 98% snelweg verkeer daarbij teken ik aan dat ik ook vaak buiten de spits rij en dat zit de Croma zo maar op 150 en dan rijd ie heerlijk relaxt.
En nog steeds rijd er in de buurt niet nog een rond wat een exclusiviteit, maar ja wat wil je als er dit jaar 100 verkocht zijn is het veel.
Wordt weer vervolgd

Ruim 4 jaar later

  • 70.000 km

Eindelijk weer een verslag het heeft lang geduurd maar ik rij ook niet heel veel kilometers.

Wat is er in de afgelopen 3 jaar allemaal de revue gepasseerd, eigenlijk niet heel veel bijzonders:

Elk jaar een onderhoudsbeurt, die bij de officiële dealer wel erg duur is. 400 Euro voor een kleine beurt.

Lekkage bij de achterdeur waardoor de hele achterkant blank stond dit heeft wel even geduurd voordat dat droog was.

Bobine plotsklap kapot, dit gebeurde gelukkig voor de deur en kon de auto naar de garage gesleept worden. Kosten van de reparatie ruim 300 euro. Gelukkig heeft de auto 5 jaar gerantie en kostte het uiteindelijk alleen het vervangend vervoer.

Kapot spiegelglas (verwarming daarvan) ook onder garantie vervangen.

Verder 4 nieuwe banden en dat is het.

En dan het benzine verbruik dat is niet meer van deze tijd gemiddeld 1 op 9 en in de winter met koud weer 1 op 8. De verdeling van de kilometers ongeveer 80% snelweg en 20% stadsverkeer. Ik heb wel eens een snelweg rit (buiten de spits) rustig gereden (110/120) en dan is 1 op 12/13 goed te doen. Maar vooral veel wisselende snelheden in de spits remmen naar 50 km optrekken naar 140 etc. kost veel brandstof en dat is door de stad niet anders. Dan valt 1 op 9 nog wel mee een auto met automaat die 1.500 kg weegt.

De auto is al 2 jaar niet meer leverbaar en dat is voor de restwaarde niet bevoordelijk. Nu was die op voorhand niet hoog maar na 4 jaar krijg ik er minimaal nog 9.000 en maximaal 11.000 euro voor terug. Dus 25.000 euro afschrijven in 4 jaar tijd. Dat wordt nog een jaar doorrijden dus.

Na ruim 4 jaar kan ik zeggen een prima auto, betrouwbaar, ruim, comfortabel en op een paar kleine punten na betrouwbaar gebleken.

Op naar de 5 jaar.

Op zijn laatste benen

  • 74.000 km

Zijn langste tijd zit er inmiddels op de Croma gaat het veld ruimen ten gunste van een auto met een lagere catalogus prijs,

De Croma is inmiddels ingeruild ruim 4,50 jaar probleemloos, en met veel plezier zijn de km. gemaakt. De kleur bruin die ik toen heb gekozen, was zijn tijd ver vooruit, nu zie je in toenemende mate de kleur bruin weer terug, wel in andere tinten maar toch.
Begin januari 2013 wordt de Croma afgelost door een Ford Focus Station 1.0 125 pk lease Titanium.

Waarom gaat de auto weg:

Omdat de fiscale regels gaan veranderen, nu rij ik alleen zakelijk en heb geen bijtelling, straks als alles doorgaat mag je als je niet privé rijd toch 25% van 25% bijtellen, zoder dat er wat tegenover staat.

Dus gekozen voor een auto met 20% bijtelling en een lagere fiscale waarde.
In deze economisch mindere tijden gunstig voor de baas.

Het hoge brandstofverbruik ook al een reden om hem weg te doen, nu 1 op 9 en straks moet 1 op 15 wel haalbaar zijn.

En dan de laatse domper slechts euro 6.800 wordt door de Ford dealer (handel) geboden.
De hoogste prijs was euro 7.500, maar op een auto met een aanschafprijs die 9.000 euro hoger lag. Maar goed wel heel veel plezier aan gehad,

Als de nieuwe auto is afgeleverd start ik en nieuwe revieuw.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.