Fiat Croma 2.0 Turbo D.i.d. (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Croma 2.0 Turbo D.i.d. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 1997 |
KM-stand bij aanschaf | 197.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Omdat ik voor mijn werk toch een redelijke hoeveelheid kilometers moest maken, werd het tijd om de bejaarde BX in te ruilen voor deze Fiat. Ik heb hem toentertijd gekocht van een handelaar en hij zag er niet al te best uit. Rondom deuken en krassen, de bekleding was niet schoon maar wat een comfort! De trekkracht voor een diesel was toen fenomenaal (200 Nm) en toch stil.
Na aankoop bleek dat de auto bijzonder slecht remde en de handelaar heeft, na enige discussie, de hele remmerij vervangen.
Na een schoonmaakbeurt zag de auto er vanbinnen weer als nieuw uit en is het kilometervreten begonnen. De auto was zeer comfortabel en de goede stoelen zorgden ervoor dat je in één ruk naar Zuid Frankrijk ronkte. Mijn vrouw heeft het nog regelmatig over deze stoelen, ze kon er perfect in slapen bij lange ritten. Verder zag het dashboard er leuk uit, vooral ´s nachts wanneer alle lampjes branden, en er zaten er veel in.
Zoals gezegd, de auto zat vol met deuken en krassen, dit bleek erg practisch te zijn, je hoefde nergens op te letten en dat was toch ideaal in een buurt met zeer krappe parkeerplaatsen en veel betonnen paaltjes. Je hoefde ook niet bang te zijn voor roest doordat de carrosserie verzinkt was.
De Croma weas vooral ruim en luxe, zoals gezegd joekels van stoelen, veel ruimte op de achterbank en een kanjer van een kofferruimte. Verder alles electrisch, incl. schuifdak en een soort climate control, echter geen airco.
Het afscheid kwam nogal abrupt toen de auto in mei 1998 uit een parkeergarage in Brussel gestolen is. Waarschijnlijk omdat de centrale vergrendeling niet werkte en de auto daardoor niet op slot zat. Ik heb nog wel een dineetje overgehouden aan de aangifte op het politiebureau. De dienstdoende agent geloofde simpelweg niet dat een 6 jaar oude Croma met rondom schade en 3 ton op de teller gestolen zou worden. Toen na inspectie van de parkeergarage door 2 agenten bleek dat de auto er niet stond, had de agent de weddenschap verloren.
PROBLEMEN
Ja, problemen heb je wel met Italianen.
Electronica:
Regelmatig werkten de lampjes in het dash niet, of alles ging ineens spontaan branden na het starten. Centrale vergrendeling had kuren, ´s ochtends kwam je nogaleens bij de auto en zag je dat de auto niet op slot zat, terwijl je hem toch echt op slot gedaan had. De regelunit voor de climate control gaf de geest en stond alleen nog op ’heet’ en ’hard blazen’
Motorisch:
Lekke radiateur en een nieuwe accu, verder niets, hij heeft nooit een beurt gehad, alleen APK. Daar de auto nogal olie consumeerde had ik besloten dat olie verversen niet nodig was.
Chassis:
Nieuwe schokbrekers, in de strenge winter van ´97 zijn er 2 bevroren en heb ik ze vervangen. ook zijn tegelijkertijd de draagarmen vervangen door exemplaren van de sloop, bekende zwakke plek van dit model. Na verloop van tijd begonnen ze vreselijk lawaai te maken als je over een hobbel reed.
Verder heeft de auto mij nooit laten staan en denk ik nog vaak aan hem terug, een beest met karakter.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.