Fiat Croma 1.9 Multijet 8v 120 Dynamic (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Croma 1.9 Multijet 8v 120 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Hoewel slechts 10000 km gereden met de auto, heb ik aldoor wel zeer veel vergelijkingsmateriaal gereden en daarom toch maar alvast gedacht een review te moeten geven. Deze auto is na lang beraad gekozen uit een selectie van 5: (buiten de Croma): Audi A4 Avant, Passat st.w., V50 en Peugeot 407. Redenen die voor de Croma pleitten: goede (prijs/)kwaliteit; de fijne, stille motor, maar vooral dankzij het gevoel van rust: weinig decibels bij hoge snelheden: een heerlijke snelwegcruiser.
Om maar met de deur in huis te vallen: het is vooralsnog absoluut de juiste keuze geweest, wat ik me vooral gewaar werd nadat ik onlangs weer enkele malen in een A4 heb gereden; zowel 1.9tdi alswel 2.0tdi. Omdat ik de 5 genoemde wagens uitvoerig heb gereden vermeld ik hieronder nog eens de voor- en nadelen die ik heb ervaren.
Eerst enkele kosten/narigheden:
* Steenslag
* Brandstofverbruik: 1:14,3; dit lijkt me niet bepaald zuinig, hoewel de rijstijl tamelijk fors is, de auto toch 1500 kg is, en de auto de laatste 2000 kilometer wel zuiniger begint te worden dan de vermelde 1:14,3 (dit is gebaseerd op eerste 7000km.). Wel vreemd...
* Krakend geluidje in plastic van stuurhuis (enkele malen kortdurend toen het vroor en het interieur koud was).
Voor- en nadelen van 5 genoemde DIESELwagens t.o.v. Croma diesel:
A4 Avant voordelen t.o.v. Croma:
* representatiever uiterlijk
A4 Avant nadelen t.o.v. Croma:
* (te) overgewaardeerde auto
* rumoerig (ook 2.0tdi t.o.v. Croma)
* claustrofobisch interieur; minder ruimte
407 Break voordelen t.o.v. Croma:
* wat een luxe!!(bijv:regensensor,aut. inschakelen verlichting; allemaal standaard!)
* comfort (hoewel, soms ietwat onrustiger)
* iets mooier model (maar dat is persoonlijk)
407 Break nadelen t.o.v. Croma:
* krappe toegang laadruimte; eveneens minder efficient gebruik van de ruimte
* rommelig interieur
* ietwat gevoelloos rijgedrag
* minder kwaliteitsgevoel
V50 voordelen t.o.v. Croma:
* power (vooral 2.0diesel-136 pk versie)
* materiaalgebruik (vooral de leer-look-a-like bekleding is erg mooi)
V50 nadelen t.o.v. Croma:
* krap interieur en krappe toegang laadruimte
* evenals Croma, weinig weglegmogelijkheden
* lage zit
Passat 1.9 tdi t.o.v. Croma:
Voordelen:
* Ruimte (nog langere laadruimte dan Croma)
* Representatief (vooral Trend uitvoering met chroom gebruik)
Nadelen:
* Motorkarakteristiek; rauw en pakt niet goed op (alleen 1.9tdi gereden)
* Interieur; materiaalgebruik en vormgeving (rechter dashboardgedeelte: lomp)
* Duur, m.n. accessoires; de portemonnaie moet dan flink open.
Tot slot de Croma zelf:
Voordelen:
* motorgedrag; soepel en stil
(120pk is in de praktijk ruim voldoende: qua prestaties 4 sterren: de klinkers
kunnen echter niet uit het wegdek worden getrokken zoals bij 150pk)
* Alles voelt heel degelijk aan; alles is van duurzaam en stevig materiaal.
* Goede ruimte verdeling; ruime toegang bagageruimte
* Hoge zit.
Nadelen:
* Uiterlijk niet flitsend (oke,persoonlijke zaak, maar begin ’t toch te waarderen);
het model is wel origineel als cross-over tussen MPV en stationcar..
* Weinig weglegmogelijkheden in interieur
Update: brandstofverbruik van 1:16 is tweemaal gehaald; nog steeds niet naar tevredenheid, maar wordt wel steeds zuiniger (-ik houd het maar op inrijden-)
UPDATE 30.000 KM:
Brandstofverbruik nu ca. 1:15,7 (!!). Merk bovendien dat de auto nu pas goed ingereden is...
Krakend geluidje in stuurhuis doet zich nooit meer voor, echter ... (...) ...
Wel is de auto tot tweemaal toe aangetroffen met alle ramen open. De 1e maal heb ik een check uit laten voeren bij dealer (motormanagement?!) -heeft blijkbaar niet geholpen- --> nu 1 ster in waardering minder dus!
Voor het overige blijft de stelling dat het een verschrikkelijk betrouwbare en degelijke auto is.
Tot slot: peilstok olie is moeilijk af te lezen, heel lastig, maar wijt dit mede aan hoge viscociteit van de olie. Ook apart (maar aangenaam!): auto hoeft pas bij 30.000 kilometer naar de dealer -nu dus- (!?!) Kleine beurt tussendoor is dus niet nodig, maar heb tusentijds dus WEL eenmaal oie moeten bijvullen. Oppassen dus...
PROBLEMEN
Problemen nochtans: NIETS
Wel zou ik op een aantal zaken letten bij aanschaf:
* de carrosserie is niet helemaal (of helemaal niet..) te overzien; parkeersensoren zijn dus zeer gewenst...zit niet op de auto, maar had eigenlijk gewoon bij de standaarduitrusting moeten horen...; trouwens: i.t.t. wat dealer beweerde zijn deze sensoren wel te gebruiken bij vaste trekhaak.
* de extra bodem in de bagageruimte is een uitkomst (!!!); zeer stevig en sterk, bovendien kunnen vele zaken uit het zicht worden gehouden, en dat voor een meerprijs van 150 euro...; volgens het boekje bestand tegen 80kg, maar heeft al het dubbele moeten verstouwen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.