Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 150 Dynamic (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Croma 1.9 Multijet 16v 150 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 94.985 km |
KM-stand laatst | 101.500 km |
Aanschaf
- 95.000 km
Na het veranderen van werkgever werden de kilometers ongeveer verdubbeld.
En gezien de respectabele kilometerstand van de 200.000 km in 12 jaar ras nader kwam zijn we op zoek gegaan naar een auto de een automatische versnellingsbak heeft en ook nog een 1500 kg mag trekken.
De eerste gedachte ging naar een nieuwe auto tot een maximum bedrag van € 30.000.- (ex inruil)
Helaas was ik er snel klaar mee, dit omdat dit een lage auto werd (Fiat Tipo 1.6 Multijet SW) en deze bleek te laag voor mijn echtgenote om in en uit te stappen.
En toen...
Speuren op Marktplaats en daar kwam ik deze auto tegen.
Enigszins terughoudend toch maar even kijken en in eerste instantie hebben we deze afgekeurd.
Na de boel een goed te hebben overdacht toch maar terug, een proefrit gemaakt, de kilometerstand nagetrokken middels het onderhoudsboekje en de stikker van het vervangen van de getande riem, en tot zaken gekomen.
O ja, de Croma is in werkelijk smetteloze staat. Zoals deze bij de Officiële Fiat dealer stond was deze nog niet eens aan de binnen en de buitenkant schoon gemaakt/gepoetst.
Deze Croma namelijk geïmporteerd is uit Duitsland en op dit moment inmiddels gekeurd en heeft een Nederlands kenteken welke bij mij bekend is.
Eerste indruk
Het starten van de 1.9 JTD 16 V 150 pk, klok na het tot leven komen helemaal bekend en vertrouwd. (zie ook mijn review van de Stilo 1.9 JTD)
Helaas staat de Croma nu nog op Barum winterbanden, welke de rijeigenschappen niet geheel ten goede komen.
Deze worden vervangen door de Michelin Primacy 3
Het is merkbaar dat de "dikke diesel" knap vast zit na 95.000 km in een kleine 9 jaar. Dus de eerste 1000 km na aflevering maar rustig aan doen.
En verder...
De Croma 1.9 JTD 16 V 150 PK wordt afgeleverd met een grote (lees 120.000 km beurt)) waarbij o.a. de getande riem en de versnellingsbakolie wordt vervangen.
We kunnen bijna niet wachten tot de aflevering.
O ja, het blijft erg jammer dat de Fiat Croma als auto, ongeacht de motorisering zo ondergewaardeerd is.
Hier kom ik een volgende keer op terug....
Update: 11-01-2018
Inmiddels op het web wezen zoeken en daar een nieuwe mattenset besteld. Deze waren aan vervanging toe in de vorige Croma.
Ook heb ik via EBay een spatlappenset gevonden. Eentje van het universele soort, maar ja ik denk dat de achterruit iets minder snel dicht zal slaan met rijden in de regen.
Binnenkort nog een set blinderingsgordijnen a la priveciglas.
Inmiddels ook een zeer fraaie en kwalitatief zeer mooie mattenset binnengekregen.
Wil graag vermelden dat ten tijde van het bestellen het niet meer mogelijk is om een originele bij de dealer te verkrijgen.
Deze heb ik besteld bij http://justcarpets.nl/. Heb gekozen voor de duurste uitvoering en met hakkenversterking. Voor de som van € 65,-
Update 31-01-2018
Vandaag de Italiaanse Schone opgehaald bij Dirk Kramer in Lopik.
Na de overdracht en nog wat uitleg naar het thuisfront gereden. De Croma ingepakt en samen met mijn echtgenote even een proefrit gemaakt.
Eerste indruk:
Comfort is echt heel anders dan in onze 2006 1.8, maar ja daar was inmiddels een kleine 200.000 km op de klok gezet.
Nog even zoeken hoe het "Bleu & Me" systeem werkt en dat gaat best gemakkelijk.
De 150 pk JTD power gaat als de brandweek en je hebt in zijn geheel niet in de gate dat de koets slecht 1500 kg weegt.
Tijdens de rit was een kleine 1 op 15.6 zichtbaar op de boordcomputer, dus ben benieuwd wat dit in de toekomst gaat worden.
Update:07-02-2018
Vandaag de garage bezocht voor 2 kleine dingetjes, te weten een lek flexibel stuk van de uitlaat en het pompje van de koplampsproeiers doet het niet.
Om met het flexibele stuk van de uitlaat te beginnen, het begint te stinken naar uitlaatgassen bij stationair draaien van de motor, wordt volgende week opgelost, onderdeel moet besteld worden.
Koplampsproeiers, hiervan is het pompje stuk, ook dit moet besteld worden en word komende week opgelost.
Even wat anders, bij xenonverlichting smelt het ijs niet wat op het lampglas zit in tegenstelling tot halogeen. Dit geeft heel veel strooilicht en schoonmaken is de remedie.
Dat is wel even opletten als je met vieze/bevroren verlichting gaat rijden.
Garagedoktersbezoek
- 96.900 km
Vandaag de Italiaanse schone gebracht voor wat kleine garantiezaken.
De koplampspoeiers bleek het pompje van kapot te zijn en is vervangen.
Het stuk uitlaat waar het flexibele stuk is zit is vervangen, jemig wat is de auto een stuk stiller geworden.
De automaat is voorzien van een litertje extra transmissieolie. Het is namelijk heel erg lastig om te controleren of er voldoende in is gegoten. Het nadeel van die liter minder olie is dat de transmissie erg fors overschakelt van 3 naar 4 en van 4 naar 5, of als je net gas loslaat voordat de bak eigenlijk wil doorschakelen.
De koplampafstelling is gecontroleerd.
Tevens is de computer uitgelezen en de EGR-klep gecontroleerd op werking. Tevens zijn de foutmeldingen door de lekke uitlaat verwijderd.
Zo voorlopig kunnen we weer doorrijden.
Brandstofverbruik zit rond de 1 op 13,5 / 14
Olieverbruik is niet meetbaar.
Update: 16-02-2018
Vandaag de eerste kilometers met een tank Shell V-Power diesel. Wat een verschil met "gewone"diesel. Zeker een stuk zuiniger, bij 120/130 op de teller in de 6e gang van de automaat melde de boordcomputer een verbruik van 1 op 17.5/18.
De motor loopt mooier rond.
O ja de automaat schakelt nu werkelijk boterzacht en ongemerkt.
Update: 19-02-2018
Na afgelopen weekeinde een tocht te hebben gemaakt waarbij het rijplezier naar een werkelijk dieptepunt daalde, dit omdat de Italiaanse Schone bij tijd en wijle spontaan afsloeg en tot 2 keer toe zeer vreemde geluiden uit het vooronder kwam. Dit was na het opnieuw starten weer over.
Tevens was er na het vervangen van de hogedrukpomp ten behoeven van de koplampsproeiers en irritante rammel te horen.
Dus maar weer naar de garage om de boel op te lossen.
Voor wat betreft de rammel, dit was snel opgelost volgens horen zeggen.
Maar wat betreft de motorstoring, hier kon men niks vinden.
Na het ophalen weer een lange rit gemaakt en hier kwam de storing welke ik eerder heb omschreven niet meer voor.
Even een kleine overdenking aangaande de storing, in eerste instantie dacht ik dat de accu in slechte staat was waardoor bij het in werking komen van de aircopomp de multiriem ging slippen op de dinamo. Hier konden de heren van de werkplaats geen schade op de multiriem vinden.
Men kon met het uitlezen van de boardcomputer geen foutmeldingen vinden.
Na een aantal proefritten door de garage kwam de storing niet meer boven water, dus maar afwachten.......
Update: 8-3-2018
Omdat er een rammel in het voorterrein van de Croma zit, maar weer eens garage waarts gegaan. Bleek er een stang tussen de stabilisatorstang en de schokbreker last van versleten kogels te hebben. Vervangen onder garantie. Helaas is hiermee het probleem van de rammel niet opgelost, dus.....wordt vervolgt.....
Koppelen van de Iphone met de Bleu&me is ook iets wat enig zoekwerk in het menu onder het telefoonhoorntje op het stuur. Maar voor mij was hulp nodig, want voor mij is dit echt onbegrijpelijk.
Afscheid
- 101.000 km
Na afgelopen dinsdag voor de zoveelste keer bij de Lopikse dealer te zijn geweest voor een rammel en andere garantie werk en het niet behalen van het gewenste resultaat heb ik heb ik heden mijn ongenoegen en mijn vertrouwen in de "dikke diesel" opgezegd.
Gelukkig stond onze zwarte benzine Croma daar nog en heb gemeld dat ik deze terug wilde hebben.
Na wat heen en weer gepraat de prijs afgesproken en komende donderdag is de omruiling daar.
Even voor de goede orde, de Lopikse dealer heeft tot op heden zijn uiterste best gedaan om mij tevreden te krijgen en de door mij opgegeven zaken te repareren.
Binnen kort komt het vervolg........
Einde van het Fiat Croma JTD tijdperk
- 101.500 km
Helaas is er een einde gekomen aan het Croma diesel rijden.
Na 2 maanden ongeveer wekelijks naar de dealer was het in storing gaan van de automatische transmissie werkelijk de druppel.
Gelukkig was de storing snel verholpen middels het opnieuw starten.
Helaas was het genoeg geweest.
Jammer van zo'n ondergewaardeerde auto met zeer goede rijeigenschappen, zeker als deze in orde is.
Gelukkig stond "onze zwarte Croma met benzine motor er nog dus voor mij was de keuze gemakkelijk.
Diesel inleveren, benzine retour en na goed overleg met de Lopikse dealer ook nog geld teruggekregen.
Eind goed al goed.
Opnieuw de kaarten schudden en bedenken wat we gaan doen.
Bij deze komt er een einde aan deze review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.