Fiat Croma 1.8 16v Corporate (2008)

autoreview

Fiat Croma
Fiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat Croma

Signalement

UitvoeringCroma 1.8 16v Corporate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst58.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onderschat

  • 39.000 km

Vorig jaar rond deze tijd werd de Epic Grey Croma afgeleverd. Na veel rondkijken en een enkele proefrit was de keuze voor de Croma eigenlijk makkelijk.
We zochten een auto met een hogere zit en redelijk veel bagageruimte. Na gereden te hebben in een C4 Picasso (slechte stoel voor mij, en beroerd schakelen) bleef de Croma over.
Gekozen voor de Corporate uitvoering, vanwege de vele extra's die er dan standaard opzitten. Vooral de USB aansluiting voor de Ipod viel goed in de smaak bij onze dochters. We hebben de volgende zaken er aan toegevoegd: Multiverstelbare stoelen, dubbele bodem in de bagageruimte, afneembare trekhaak en een hondenrek.

De eerste indrukken.
Een zalige reisauto, veel ruimte (ook achterin!). Omdat het geen echte stationcar is, is de bagageruimte enigszins beperkt, maar wel toereikend.
Na een jaar blijkt dat de Croma heel rustig is te berijden, als ware het een diesel. Opschakelen voordat de 2500 toeren zijn bereikt, is heel goed mogelijk. De auto is dan lekker stil. Verwacht dan niet dat de auto er desgewenst meteen als een speer vandoor gaat. Dan zijn meer toeren echt nodig. Maar trek je flink door, dan is de auto (onverwacht?) behoorlijk snel. De wegligging is van dien aard, dat je niet bang hoeft te zijn dat je de controle snel verliest.

Kosten tot nu toe:
Alleen de standaard 30.000 km beurt, geen bijkomende kosten

Positief:
Ruim, stil en comfortabel. Zelfs na lange ritten geen spierpijn, vermoeidheid of wat dan ook.
Verbruik 1:12,5 a 13 (ik heb de airco altijd aan).

Negatief:
Geen enkele klacht.

Update 58.000km

  • 58.000 km

We zijn weer een aantal maanden en vele kilometers verder. De dagelijkse ritten zijn wisselend geweest, varierend van 75 km (retour) tot 360 kilometer (met 1 uitzondering van 750 kilometer op 1 werkdag). Dan valt op hoe heerlijk comfortabel deze auto is.

Op de lange ritten (combinatie binnenweg+snelweg) is het verbruik heel keurig tussen de 1 op 13 en 1 op 14.

In deze periode viel ook de vakantie, een rit naar en in Italië. De Croma was volbeladen met 5 (bijna) volwassenen en een volle bagageruimte (tot het dak!) en een koffer op het dak. Op de snelweg gedroeg de auto zich voorbeeldig, geen vervelend gedrag in bochten of tijdens remmen etc. Lange stukken 150 km/u op de teller, verbruik dan 1 op 11,5. Viel niet tegen. Op de heenweg de toeristische route over de Alpen (Stelviopas en Gaviapas). Dan merk je dat een 1.8 aan de krappe kant is, hellingen tot 16% en hele krappe haarspeldbochten vergen veel van de volgeladen Croma. Terugschakelen naar de eerste versnelling was regelmatig nodig.

Op naar de volgende beurt (70.000 km), kijken wat er dan te melden valt. Ik verwacht geen gekke dingen.

Problemen:
Geen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.