Fiat Cinquecento (1993) #4

autoreview

Fiat Cinquecento (1993)

Signalement

UitvoeringCinquecento
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf76.000 km
KM-stand laatst76.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een trouw racemonstertje voor Lange Mensen!

  • 76.000 km

Onze Cinq gekocht als tweede auto naast onze Skoda Fabia Combi. Om te gebruiken voor woon-werk-verkeer. Ondanks zijn leeftijd (1993) zag Cinq er piekfijn uit! Er rijden ook niet veel zilveren Cinqs rond dus het was een speciaal autotje om te zien op de weg.
Na plusminus 2000 km eerste probleem: geen 5e versnelling meer en ook geen achteruit. Probleem van deze Cinq is de schakelkabels, die gaan na verloop van tijd wat "hangen". Nieuwere modellen zoals de sporting hebben schakelstangen. Nieuw setje kabels gekocht bij Alfa/Fiat dealer voor 275 euro. Bevriende monteur heeft ze er binnen twee uur opgezet en: probleem geheel verholpen.
Ander klein minpuntje: piepend en krakend koppelingspedaal... wat WD40/siliconenspray langs de kabel (achter het pedaal) spuiten doet wonderen. Koppelt dan net als een auto van nu. Dit zijn kleine dingen die gewoon horen bij zo'n klein autotje. Net als het inspuiten van deurrubbers en sloten met hetzelfde middeltje als het vriest... want anders kom je te laat op je werk omdat je auto absoluut niet open gaat.

Onze Cinq hield zich erg goed maar moest in 2010 toch de nodige onderdelen vervangen hebben. Waaronder schokbrekers achter, nieuwe accu en helaas vorige maand een nieuw stuurhuis. Vrij dure uitgaven voor zo'n oud racemonstertje (je laat iedereen achter je bij een stoplicht in de ochtendspits...). Onze Cinq had een goede eigenschap: Starten. Dat deed 'ie altijd!
Had geen stuurbekrachtiging, maar ondanks dat gemis kon je hem wel lekker een bocht ingooien... met de modernere auto van nu kan dat vaak niet meer omdat dan allerlei snufjes ingrijpen...

Nog een aankoop-argument zijn de perfecte stoelen en het lage verbruik (1 op 20). Zelfs bij lange(re) ritten zit je heerlijk. Ik meet zelf 2 meter 6 (met erg lange bovenbenen... waardoor auto's met dashboard dat naar je toe komt direct afvallen... ik pas dan immers niet...) en heb nooit een centje pijn in benen of rug gehad.
Ook kun je met een Cinq overal parkeren!! Hulde voor deze kleine auto!

Vorige week ingeruild voor een grotere Fiat (Brava 1.6 SX 16 V) omdat ik langere ritten ga rijden naast het gewone woon-werk-verkeer en wellicht iets achter de Fiat aan wil gaan trekken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.