Fiat Bravo 1.2 16V Trofeo (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bravo 1.2 16V Trofeo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand laatst | 115.000 km |
ERVARINGEN
- 89.500 km
De Trofeo is een goed uitziende, voor zijn geld erg complete auto. Helemaal als je bedenkt dat er vrijwel altijd een automatische airco meegeleverd werd op deze uitvoering.
Hij heeft fijn zittende sportstoelen, helaas is die van de passagier niet in hoogte verstelbaar.
Op de snelweg komt hij het best tot zijn recht en is het een comfortabele en best wel stille reisauto. In de stad en op kleine wegen is hij voor de medepassagiers iets te hard geveerd, maar ik ervaar het directe contact met de weg juist als prettig sportief.
De besturing is erg licht maar precies, als je er aan gewend bent wil je niet anders meer.
Het schakelen gaat gesmeerd, maar de motor is iets minder.
Deze is in de tweede versnelling niet zo soepel, wanneer je het gas te snel loslaat ga je zitten schokken. Verder kan het 1.2 motortje goed mee, al is het uiterlijk van de auto wel sportiever dan zijn inborst.
Daar staat dan weer een heel redelijk benzineverbruik van rond de 1/15 tegenover.
Duidelijk nadeel van de Bravo is de gebruikte kunststof materialen. Ze zijn deels niet krasbestendig en de deurgrepen, die van een rubberachtig materiaal zijn, zijn bij mij na krap 5 jaar duidelijk aan het vergaan.
Het kunststoffen hefboompje om de voorstoel te kantelen brak spontaan af en ook de stootstrips en de dakranden zien er niet meer echt fris uit.
De elektrische raampjes zijn tergend traag, en de benzinemeter is verre van accuraat met zijn indicatie.
In de achteras zit al vanaf het begin een kraakje, maar verder loopt het wel los met dat kraken.
Het onderhoudsschema vermeld om de drie jaar een nieuwe distributieriem, en dat is wel zuur als je maar 10.000 km per jaar rijd.
Wanneer je deze auto gaat inruilen valt het tegen, maar als occasion is het juist daarom een voordelige optie.
De Bravo heeft mij nog nooit laten staan, als ik even niet meetel dat hij met een slechte accu geleverd is.
Update januari 2007
Inmiddels rijd ik 6 jaar met deze auto, en heb nog steeds geen grote problemen gehad.
Gewoon regulier onderhoud. Tot nu toe de distributieriem ,remblokjes vóór voorbanden en de uitlaat. Oh ja en twee stofhoezen bij de APK. Dat was het dan zo’n beetje.
Wel heb ik heel af en toe (1 a 2 keer per jaar)last van een slecht stationair draaiende motor. Hij slaat dan spontaan af.
Het probleem doet zich een dag of twee voor en is dan weer helemaal verdwenen.
Bij de garage (dealer) is er niets afwijkends gevonden. Verder lopen de remmen vóór niet meer helemaal mooi, mogeijk zijn de schijven niet meer 100% vlak.
Bij een volgende grote beurt zal ik er toch eens naar laten kijken.
Update september 2008.
De oorzaak van de slechte stationair regeling is eindelijk boven water, de stationair actuator (stappenmotor smoorklep) is vervangen.
De kosten van het onderhoud zijn iets opgelopen, de remschijven waren krom, en de portiergrepen moeten nu echt eens vervangen worden. Behalve wat parkeerschade is de Auto nog Pico Bello, maar dat ik lang blijf doorrijden heeft ook met de slechte inruilwaarde te maken
PROBLEMEN
- 89.500 km
Defecte accu. (10 km(garantie).
Hefboompje voorstoel afgebroken.(gratis hersteld)
Kunststof deurgrepen zijn dermate gecorrodeerd dat deze eigenlijk vervangen dienen te worden.
Distriebutieriem vervangen. (42000 km)
Remblokken voor. (60000 km)
Voorbanden (72000 km)
2 maal stofhoezen voorwielaandrijving.
Uitlaat vervangen (72000 km)
Achterbanden (79000)
Remschijven en blokjes vervangen , distriebutieriem (78000 km)
Stappenmotor smoorklep defect (89000 km)
Het totale bedrag voor banden en onderhoud door de dealer was over de afgelopen 8 jaar 3039 Euro, oftewel zo\'n 32 euro per maand.
Nieuwe auto
- 115.000 km
Na ruim tien jaar samen zijn de Bravo en ik een klein beetje op elkaar uitgekeken, zo gaat dat.
Vandaag heb ik daarom een Skoda Fabia Greenline besteld.
Het duurt nog even voordat deze geleverd wordt dus de komende winter zijn we nog samen.
Ik zal straks nog een keer alle kosten optellen, al is het wellicht niet meer zo relevant voor kopers, omdat het ondertussen wel een behoorlijk verouderd model is. Ook is het misschien niet helemaal representatief, ik ben 10 jaar vrij zuinig op de Bravo geweest, en hij ziet er gewoon nog piekfijn uit.
Ik denk ook dat ik hem ook binnen de familie doorschuif, inruilen doet niet veel meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren