Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 BusinessCross (2017)

autoreview

Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 BusinessCross (2017)

Signalement

Uitvoering500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 BusinessCross
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst120.500 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe 500X

  • 427 km

In Mei 2017 begon ik bij mijn nieuwe werkgever en mocht ik mijn nieuwe lease auto uitzoeken.

Ik heb hiervoor een Golf 7 zakelijk gehad en dit vind ik persoonlijk niks (onderstuurd, rauwe diesel, saai)

Ik heb altijd FCA gereden (Lancia Delta, Grande Punto, Bravo) en ben erg gecharmeerd van Italiaanse auto's. Noem het een familiekwaal.

Ik had al een keer proefgereden met de 500X en was meteen verkocht. Mijn werkgever laat ons heel vrij qua autokeuze: de criteria zijn de catalogusprijs en geen kanariegele cabrio. De 500X moest het dus gaan worden :)

Deze heb besteld bij dealer Lettenmeijer in Baarn. Verkoper Marco heeft me heel goed geholpen en me op de hoogte gehouden.

Het is een 500X business cross in Blu Venezia metallic.

Afgelopen zaterdag was het dan zo ver en we mochten de auto ophalen. Na uitleg over de functies op de auto en een bloemetje voor mijn vrouw reden we het terrein af en ik wist meteen weer waarom ik deze auto heb gekozen! De hoge zit, wegligging etc. Het klopt gewoon voor mij. Er zitten zelfs meer opties op dan besteld, toch aardig van ome Sergio.

De auto heb ik meteen voorzien van een laag Nattys Red Wax :).

Er is nu 1 klein probleempje: Het stuur staat een beetje naar links. Ik kan morgen alweer terecht bij Lettenmeijer, top geregeld dus!

Dit kan gelukkig voor de vakantie (Toscane) opgelost worden.
De auto wordt dan meteen goed ingereden :)

Ik zal na de vakantie een update posten! Tot nu toe heel blij mee.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 16.604 km

Ik had beloofd om na mijn vakantie een update te posten. Dat is er niet meteen van gekomen, dus bij deze.

De reis naar Italië was top. En de 500X is een zeer fijne reisauto op de snelweg. In de bergen van Toscane ook nog eens een zeer fijne rijdersauto.
Ook de verschillende rijmodi zijn handig: comfort op de autobahn/autostrada en sport over die lekkere slingerweggetjes.
Op het onverharde (lees bospaadjes en grindpaden) biedt de tractionmodus uitkomst, geen rondvliegend grind.

Wat ons opgevallen is is de airco. Wat een koelcel op wielen!

Eenmaal terug in Nederland houd ik de 500x altijd op de sportstand, deze is perfect voor alledaags. De auto hangt dan gewoon beter aan het gas en stuurt met meer gevoel.
Het is dan meer een echte Italiaan.
Alleen in de file wil ik hem nog wel eens op comfort zetten.

Als vertegenwoordiger zit ik veel op de weg. Vaak krijg ik complimenten over de auto van klanten, zelfs een aantal keer van voorbijgangers. Dat is altijd leuk :)

De 140PK multiair was na zo'n 4000 KM echt los gekomen en sleurt er lekker aan. Het is merkbaar meer een koppelblok dan de "oude" tjet 150pk die in mn Bravo zat.
Verder merk je in vergelijking met de Tjet dat er weer strengere milieu maatregelen op de MultiAir van toepassing zijn.
Het lijkt alsof de motor z'n adem een beetje wordt gesmoord.
Geenzins een minpunt want hij rijdt lekker, maar de "oude" motoren zijn fijner.
Zo nu dan controleer ik het oliepeil. Dit is na 16000km nog steeds niet gezakt. Dit laat de kwaliteit van de gouwe ouwe FIRE motor weer zien.

De 500X blijft een super fijne allrounder.

Eén minpunt is het Uconnect systeem: soms loopt het bluetooth systeem vast, waardoor jeje telefoon opnieuw moet koppelen. Vrijdag staat de onderhoudsbeurt gepland bij Lettenmeijer in Baarn. Ik hoop dat ze hier een update voor hebben.

Verder is het standaard audio systeem OK maar ik zou kopers aanraden om te opteren voor Beats Audio als je van stevig plaatjes draaien houdt.

Al met al nog heel tevreden met de 500X en kan deze nog altijd aanraden!

Onderhoudsbeurt gedaan en winterbanden gemonteerd

  • 18.291 km

De eerste onderhoudsbeurt is geweest.

De software voor de radio is niet geüpdatet, maar de dealer gaat het melden bij FCA Nederland. Wel is hij gereset.
Maar even kijken of het probleem terugkomt.

Verder zijn er winterbanden gemonteerd (Michelin Alpin5).
Een beetje zompig/sponzig. Wel veel grip.

Nu is er weinig meer te melden dus ik zal de volgende review plaatsen bij de volgende beurt (30.000KM). Dit zal ergens in April zijn.

Beurt en infotainment systeem

  • 30.423 km

De onderhoudsbeurt is geweest bij 30DKM.

Wanneer je reed met de auto en de motor goed warm gereden, vervolgens op bestemming was en daarna de warme motor (binnen +/- 20 minuten) weer startte, kwam er een olie geur door de ventilatieroosters naar binnen.
Dit was een slang van de carterventilatie die een beetje los zat.
Deze is weer vastgezet en het probleem is weg.
Weer goed geregeld bij Lettenmeijer in Baarn.

Verder is de Uconnect 5 nav unit echt uit 2006. De navigatie start zeer langzaam op. Zelfs zo langzaam dat ik soms mijn smartphone gebruik om te navigeren.
Naar het schijnt wordt de nieuwe 500X geüpdatet met een nieuwer 7 inch systeem. Mijn systeem is in elk geval niet om over naar huis te schrijven en het is echt verouderd.

Maar nu genoeg geklaagd: Ik ben echt nog zeer tevreden met de auto. Onderweg zie ik best vaak 500Xen maar dat komt misschien omdat ik er op let :)

Met het koude weer en de sneeuw is ie bij de koude start ern beetje rauw tot alles op temperatuur is. Ik hou er van als je merkt dat de techniek leeft. De multi air kan best een ochtendhuneurtje hebben :)
Om mijn wijk uit te komen moet je een heuveltje op.
Laatst had het dus gesneeuwd en de sneeuw was platgereden tot een ijsbaan waar ze in Pyongchang jaloers op worden.
De tractionmodus is dan wel handig, ik haalde heuvelop een oude BMW in die met z'n 245 brede achilles/wanli/babi pangang zomerbanden hopeloos onderaan de heuvel bleef staan.
Had ik m'n portie lol weer die dag.
Jammer van de elektronische handrem trouwens met zo'n pak sneeuw.
De storm van 18 januari gaf de auto geen krimp, twee handen aan het stuur en gaan.

Ik zag een review van iemand die z'n 500X had ingeleverd vanwege het hoge verbruik. Deze review neem ik met en flinke korrel zout.
Rijd je 140+ op de snelweg, dan lust hij inderdaad wel een slokje. Echter rijd je voornamelijk 80 en 100km wegen en wat in het dorp dan kun je aardig zuinige waardes halen.
Let wel, het blijft een hoogpotige natuurlijk. 1:16 gemiddeld is goed te doen voor een particulier denk ik zo.
Mijn combi van veel 130km snelweg en m'n rechtervoet resulteert in 1:12.5 gemiddeld.

Al met al nog steeds een glimlach van oor tot oor. Wanneer de lente komt gaat de DAP er ff overheen en krijgt ie een nieuwe waxlaag.

De volgende update plaats ik bij 60DKM of wanneer er iets bijzonders gebeurt.

Update februari 2019

  • 68.000 km

Nu een tijdje niets meer toegevoegd, dus het wordt tijd voor een update.
Ik heb wat minder kilometers gemaakt het afgelopen halfjaar dan voorheen. Dit komt mede omdat we een nieuwe telg hebben morgen verwelkomen in September. :-)
Het is bizar hoeveel spullen zo'n kleine Bambino nodig heeft. De 500X heeft genoeg ruimte.
Al denk ik wel dat de kofferbak met twee kleine kinderen vrij krap is.
We hebben een i-size stoel met isofix en een voet. Als de kleine in de stoel zit dan is de beenruimte op de bijrijdersstoel wat minder. Als je 1.90 bent is dat wellicht een probleem maar niet voor ons.
We hebben er originele Mopar dakdragers bij.
Wanneer ik die voor het eerst gebruik zal ik m'n bevindingen delen.

Nog steeds zeer tevreden met de auto. Hij rijdt heerlijk nog altijd. Ik merk nu wel dat het rempedaal wat dieper begint te zitten, wellicht is dat gewoon slijtage aan de gehele remmerij. Het is marginaal maar je voelt het wel.

Het enige punt van kritiek blijft de uConnect in deze 500X. Deze is voldoet gewoon niet voor de zakelijke rijder en zorgt gewoon te vaak voor ergernissen.
Er is een facelift uit voor de 500x met de introductie van de Firefly blokken.
Ik ga bij de volgende beurt proberen een proefritje te maken met de Firefly, puur uit interesse. Met de facelift zijn de nieuwe uConnect units standaard, good riddance.
Ook biedt FCA nu standaard 5 jaar garantie, dit kunnen ze rustig doen want de producten zijn gewoon hartstikke goed. Een goede marketing beslissing om het vertrouwen van de consument te winnen; de kwaliteit ligt het niet aan, het is het imago dat sommigen nog steeds hebben helaas.

En oja, deze auto komt standaard met een glimlach :). Elke ochtend met plezier op pad!

90.000 KM

  • 91.000 km

De auto heeft de 90DKM beurt gehad. Geswitcht van dealer omdat dat voor mij handiger is (Auto winkel Woerden).

Als leenauto had ik een Jeep Compass Mee. Wat een topauto! Als het even kan wordt dat de volgende ;)

De 500X is en blijft een zeer fijne dagelijkse allrounder.

Tot nu toe 0,0 problemen. Hij lust alleen wel een slokje. Nu gemiddeld op 1/13,8.

Volgende update bij 160DKM of er moet iets geks gebeuren ;)

Nieuwe telg en weinig rijden door Covid19

  • 120.000 km

Tijdje niks toegevoegd aan de review, maar er is qua 500X weinig te melden.

Door Covid19 ben ik genoodzaakt veel minder voor de zaak te rijden. Bijna alle afspraken gaan online en dit bevalt me eigenlijk wel. Het is voor mezelf en de zaak veel efficiënter. En na 5 jaar accountmanager en +/- 35000 KM per jaar hoop ik dat na de corona perikelen het een mix wordt tussen thuis online en bezoeken.

In juli 2020 mochten we een tweede telg verwelkomen :). Ik moet zeggen dat met twee kleintjes de ruimte belabberd is en ook niet praktisch.
Omdat het Covid is en er een tweede onderweg was veel klussen in en om het huis gedaan. Spulletjes van de bouwmarkt meenemen is een drama.

Kan ik deze auto van harte aanbevelen? Jazeker, alleen denk er ff goed overna als je kids hebt.

Ciao Bella!

  • 120.500 km

Zoals het gaat in het leven is het een tijd van komen en gaan. Zo ook voor onze trouwe 500X. De auto gaat simpelweg uit de lease.

Het rijden bevalt nog steeds, maar qua ruimte aanbod wordt het de hoogste tijd voor wat anders. Dit keer wordt het geen FCA (of tegenwoordig stellantis) product. Het wordt een Renault Kadjar, 160PK met automaat. Buiten dat het wellicht iets te Frans is afgeveerd, is het het soort auto die FCA verzuimt te bouwen. De Compass heeft een interieur om te huilen en is overpriced.
Helaas. Ik vind het een mooie auto.

Terugkijkend hebben we erg veel plezier beleefd aan de 500X. Het is op veel punten een hele fijne auto.

Na 4 jaar en 120000 KM is het volgende stuk gegaan:

- Terugroepactie carterslang
- Rechter kentekenlampje

Ik wil hier nog eens mee te kennen geven dat de Italianen zeer degelijke auto's bouwen

Het interieur is nog als nieuw
Lak is een wat zachte variant
Motor en bak zijn net ingereden
Ophanging heeft wat kraakjes bij koud weer.
De standaard speakers zijn voor het segment eigenlijk wel prim, je hebt de beats audio optie niet echt nodig om schöne schalplatten te draaien.

Je kunt beter de standaard speakers nemen met betere tweeters en evt. Een kleine sub en je niet blind staren op de beats audio set.
Laat de kleine 6.5 inch Uconnect links liggen als het kan en je vaak belt/muziek luistert via Bluetooth. Anno 2021 is het helemaal een ramp. Bij aanvang in 2017 was het al niks....


Als je in de markt bent voor een 500X occasion dan kun je het beste kijken naar de aankoopadviezen voor de 1.4 multiair motor en de C 635 bak.
Als ik de auto privé had gereden had ik hem een squadra kuurtje + een kortere weg van de turbo naar het luchtfilter geven. Ik denk dat dat echt verschil gaat geven.

Donderdag word je opgehaald door de leasemaatschappij.

Ciao bella, we gaan je missen ;)

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens