Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Holiday Edition (2016)

Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Holiday Edition (2016)

Uitvoering500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Holiday Edition
Bouwjaar2016

Erg leuke Fiat 500X

Korte inleiding
Nadat ik al eerder een Fiat 500L had gehad ben ik na een kort uitstapje naar een Citroen DS3 weer terug bij Fiat en dit keer een 500X 1.4 turbo multiair 16V 140 Holiday Edition uit 2016 met van alles erop en eraan.

Exterieur
Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar ik vind de 500X erg mooi. Lekker hoog op leuke 18" velgen en met prachtige xenon verlichting. Anders dan de 500L, lijkt deze X een stuk meer en beter afgeleid van zijn kleine broertje/zusje en net zo aaibaar.

Interieur
Van binnen is de auto aangenaam ruim. De lederen stoelen zitten geweldig en het dashboard zit mooi in elkaar en van degelijke materialen. Leuk dat de wijzers, net als bij een Alfa, bij het starten een keer helemaal uitslaan. De klokken zijn overzichtelijk, maar moet bekennen dat ik op de linker snelheidsmeter zelden kijk, omdat je ook de snelheid in het midden kan aflezen. De middelste klok laat allerlei informatie zien die makkelijk via de knoppen op het stuur te bedienen is.
De voorstoelen zijn beide met knopjes op het dashboard in twee standen te verwarmen. Ook het stuur kan verwarmd worden. Tot nu toe vind ik het te warm worden, maar misschien als het buiten flink vriest dat ik hier anders over denk.
Het leuke glazen uitschuifbare dak voor en achterin geeft de auto een licht en open gevoel. Jammer dat het zonnescherm met de hand te bedienen is. Voorin niet zo'n probleem, maar je kunt er vanuit de voorstoelen niet bij om het boven de achterbank open of dicht te doen.

Ik heb helaas de 500 met het kleinere e-connect scherm van 5", maar het voldoet prima. Tomtom navigatie doet zijn werk en een groter scherm kan ook voor meer afleiding zorgen, dus misschien toch niet echt een nadeel.
De ruimte achterin is ook prima. Kinderzitjes kunnen makkelijk bevestigd worden via de isofix aansluitingen en er is voldoende ruimte voor twee.
De kofferbak vind ik ideaal met de verschuifbare plank, waardoor je of een diepere bak hebt, of ruimte onder de plank voor ehbo kit, gevarendriehoek e.d. Op deze manier is bij mij de kofferbak altijd netjes en 'leeg' om de boodschappen of een kinderwagen in te doen.
De tildrempel is redelijk hoog, dus wel een beetje oppassen voor de lak.

Comfort
De Fiat heeft een fijne wegligging en rijdt mooi strak door de bochten. Het lederen stuur voelt geweldig in de hand(en) en de knoppen van de cruisecontrol zijn makkelijk te bedienen. Enorme verbetering tov de bediening via een hendel zoals in veel andere fiats en alfas (nog) het geval is.
De zitpositie is ook heel goed in te stellen door de in hoogte verstelbare stoelen en het stuur dat zowel in hoogte als in diepte te verstellen is.
Het onderstel is een beetje 'bumpy', zeker op oneffen wegen, maar niet vervelend. De goeie stoelen compenseren veel. Wellicht met 17" wielen dat het comfort wat beter is, maar ik vind mijn 18" sloffen er wel erg mooi onder staan.
Mijn versie heeft de 6 versnellingen sequentiële automaat, welke ik erg fijn zijn werk vind doen. Ik lees hier veel negatieve reviews over, maar kan mij daar niet in vinden. Voor mij werkt het heel fijn en heb ik nog geen moment de behoefte gehad om eerder of later te willen schakelen.
De lane-assist is wat mij betreft een leuke gadget, maar niet echt nodig. Het zorgt er wel voor dat je de richtingaanwijzer gebruikt, wat wel zo fijn is voor de medeweggebruikers, dus heb 'm wel altijd aan staan.
De dodehoekhoekassistent is een fijne aanvulling op de al hele handige grote spiegels.
Het zicht rondom en achteruit is een stuk beter dan in de 500L, maar de parkeersensoren zijn een welkome aanvulling. Ook de achteruitrijcamera is erg handig. Bij regen en 's avonds niet echt te gebruiken door het slechte zicht.
Keyless entry werkt goed en maakt deze 500X een volwassen auto.

Na aanschaf heb ik door Kwikfit een wintercheck laten doen om meer zekerheid te krijgen over de staat van de auto. Alle gecontroleerde onderdelen bleek prima in orde te zijn, dus geen tussentijds onderhoud nodig. Volgende service beurt is al bij 120.000 km, dus ga deze met vertrouwen tegemoet. Heb wel vier nieuwe 4 seizoensbanden eronder laten zetten. Ik vind het fijn om niet iedere keer de banden te wisselen en voor zoveel mogelijk weersomstandigheden voorbereid te zijn in Nederland.

Wat kan beter
Het brandstofgebruik valt redelijk tegen met ongeveer 1:12 - 1:13 op gecombineerde wegen. Ik had gehoopt hier meer uit te halen. Misschien ligt het aan mijn redelijk sportieve rijstijl....
De elektrische handrem zit op het middenconsole vrij ver naar achteren net schuin onder de armsteun, wat ik een beetje een onhandige plek vind. Gelukkig kun je instellen dat de bij het parkeren de handrem er automatisch op gaat, maar bij het wegrijden moet je toch een beetje zoeken naar het redelijk kleine knopje.
Als je vrij lang bent en daarom de voorstoelen helemaal naar achteren hebt staan, dan zit wat mij betreft de deurstijl een beetje in de weg bij het uitstappen.
Jammer dat het infotainment systeem niet met CarPlay of Android komt. Gelukkig wel op de nieuwere versies, maar had dit graag ook in die van mij gehad. Ach ja, er moet wat te wensen overblijven. Ik ben heel blij en tevreden met deze mooie auto!

Zodra ik meer kilometers heb gereden, zal ik een update geven over de betrouwbaarheid en het verbruik.

PRIVATE LEASE Fiat 500X

Leaseplan
Fiat 500X 1.5 Hybrid Cross (5D/7A)

Fiat
Fiat 500X 1.5 Hybrid Cross (5D/7A)