Fiat 500X 1.4 Turbo Multi-Air 16v 170 4x4 Cross Plus (2015)
Een verzetje over
Omdat je jezelf soms best een beetje mag verwennen en omdat we nieuwsgierig zijn naar de gedragingen van een negentrapsautomaat, gaan we op pad met de Fiat 500X met de langste naam uit de prijslijst.
Deze Fiat 500X 1.4 Turbo Multi-Air 16V 170 4x4 Cross Plus is het stoere hoogbenige broertje van de 500. De 170 pk sterke motor is een tikje nerveus. Op de snelweg is de viercilinder aangenaam stil en er is power genoeg, al wordt die niet altijd vloeiend naar de wielen geleid. Daarbij helpt de negentrapsautomaat ook niet echt mee. De bak is wat onrustig, twijfelt soms bij het kiezen van de juiste versnelling en 'bokt' een beetje bij het terugschakelen. Dat laatste maakt het lastig om vloeiend af te remmen. Maar het meest opmerkelijke aan deze transmissie is dat die negende versnelling helemaal niet wordt gebruikt. Bij 120 km/h staat de bak nog altijd in '8' en zelfs bij 150 km/h schakelt-ie niet op. Doe je dat handmatig zelf, dan duikt het toerental onder de 2.000 tpm en geeft de schakelindicator aan dat de motor het prettiger vindt als je een tandje terugschakelt. Bijzonder. Gelukkig komt de rest van de auto behoorlijk doortimmerd over. Alles voelt solide aan, van portieren tot bedieningsorganen. Ook de besturing is lekker 'vlezig', met een vloeiend en communicatief karakter als gevolg.
Het onderstel is stevig, vooral de demping is vrij straf afgesteld. Nadeel is dat het comfort hier op korte oneffenheden onder lijdt, voordeel is dat het overhellen van de koets wordt tegengegaan. Maar oncomfortabel wordt het nooit en de stevige stoelen maken de 500X tot een fijne reisgenoot. Deze versie heeft ook nog eens vierwielaandrijving, die je met de Drive Mood Selector-knop activeert (of het in de Auto-stand zelf laat regelen). De achterwielen komen echter alleen bij gripverlies assisteren. Handig voor de wintersport. Waar je overigens liever met z'n tweeën dan met meer volwassenen naartoe gaat, want de beenruimte achterin houdt niet over. Tot slot nog een opmerking over het verbruik: de beloofde 6,7 l/100 km haalden we bij lange na niet, ondanks een normale rijstijl met veel snelwegkilometers. Beter dan 8,6 l/100 km werd het niet. Misschien toch die negende versnelling maar eens activeren, Fiat …
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Deze 500X is van alle gemakken voorzien en oogt gelikt. Van de aandrijflijn worden we niet echt blij. Vooral de onrustige automaat doet het rijplezier geen goed. Verder is het ons een raadsel waarom Fiat een 9-trapsautomaat monteert waarvan het hoogste verzet nooit wordt gebruikt.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 170 4x4 Cross Plus |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 9 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 34.685 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.368 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 48 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.273 mm / 1.796 mm / 1.612 mm |
Wielbasis | 2.570 mm |
Massa leeg | 1.405 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 600 kg |
Banden | 225/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s (fabrieksopgave: 8,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,2s |
Brandstofverbruik | 8,6 l/100km (fabrieksopgave: 6,7 l/100km) |
CO2-uitstoot | 157 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Met €14.000 op zoek naar drie gebruikte compacte SUV’s met X-factor

Zo komt de Fiat 500X uit de 100.000 kilometertest van AutoBild

Fiat 500X 1.6 Multijet 16V 120 Lounge - Klokje rond Special

Fiat 500X - Opel Crossland X

Fiat 500X 1.3 Multijet 16v 95 (2016)

Fiat 500X 1.4 Multi-Air 16V 140 Lounge (2015)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (66) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.