Fiat 500X 1.4 Turbo Multi-Air 16v 170 4x4 Cross Plus (2015)

Een verzetje over

Fiat 500X
Fiat 500XFiat 500XFiat 500XFiat 500XFiat 500X

Omdat je jezelf soms best een beetje mag verwennen en omdat we nieuwsgierig zijn naar de gedragingen van een negentrapsautomaat, gaan we op pad met de Fiat 500X met de langste naam uit de prijslijst.

Deze Fiat 500X 1.4 Turbo Multi-Air 16V 170 4x4 Cross Plus is het stoere hoogbenige broertje van de 500. De 170 pk sterke motor is een tikje nerveus. Op de snelweg is de viercilinder aangenaam stil en er is power genoeg, al wordt die niet altijd vloeiend naar de wielen geleid. Daarbij helpt de negentrapsautomaat ook niet echt mee. De bak is wat onrustig, twijfelt soms bij het kiezen van de juiste versnelling en 'bokt' een beetje bij het terugschakelen. Dat laatste maakt het lastig om vloeiend af te remmen. Maar het meest opmerkelijke aan deze transmissie is dat die negende versnelling helemaal niet wordt gebruikt. Bij 120 km/h staat de bak nog altijd in '8' en zelfs bij 150 km/h schakelt-ie niet op. Doe je dat handmatig zelf, dan duikt het toerental onder de 2.000 tpm en geeft de schakelindicator aan dat de motor het prettiger vindt als je een tandje terugschakelt. Bijzonder. Gelukkig komt de rest van de auto behoorlijk doortimmerd over. Alles voelt solide aan, van portieren tot bedieningsorganen. Ook de besturing is lekker 'vlezig', met een vloeiend en communicatief karakter als gevolg.

Het onderstel is stevig, vooral de demping is vrij straf afgesteld. Nadeel is dat het comfort hier op korte oneffenheden onder lijdt, voordeel is dat het overhellen van de koets wordt tegengegaan. Maar oncomfortabel wordt het nooit en de stevige stoelen maken de 500X tot een fijne reisgenoot. Deze versie heeft ook nog eens vierwielaandrijving, die je met de Drive Mood Selector-knop activeert (of het in de Auto-stand zelf laat regelen). De achterwielen komen echter alleen bij gripverlies assisteren. Handig voor de wintersport. Waar je overigens liever met z'n tweeën dan met meer volwassenen naartoe gaat, want de beenruimte achterin houdt niet over. Tot slot nog een opmerking over het verbruik: de beloofde 6,7 l/100 km haalden we bij lange na niet, ondanks een normale rijstijl met veel snelwegkilometers. Beter dan 8,6 l/100 km werd het niet. Misschien toch die negende versnelling maar eens activeren, Fiat …

Video

Oordeel

Deze 500X is van alle gemakken voorzien en oogt gelikt. Van de aandrijflijn worden we niet echt blij. Vooral de onrustige automaat doet het rijplezier geen goed. Verder is het ons een raadsel waarom Fiat een 9-trapsautomaat monteert waarvan het hoogste verzet nooit wordt gebruikt.

Signalement

Merk Fiat
Model 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 170 4x4 Cross Plus
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 34.685

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.368 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.273 mm / 1.796 mm / 1.612 mm
Wielbasis 2.570 mm
Massa leeg 1.405 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden225/45R18Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s (fabrieksopgave: 8,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,2s
Brandstofverbruik 8,6 l/100km (fabrieksopgave: 6,7 l/100km)
CO2-uitstoot 157 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (66) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum