en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 500eC La Prima |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 10 km |
Midden december 2020 ontving ik mijn nieuwe lease auto een Fiat 500E cabrio.
In de aanloop tot de aflevering heb ik diverse verslagen gelezen en gezien van o.a. Nederlandse autojournalisten. En dat was soms bedroevend slecht tot goed en informatief. Probleem van veel autojournalisten is dat het jongetjes zijn met liefde voor veel pk's en sportief sturen. Met als gevolg dat er niet echt werd getest en het vaak niet verder kwam dan het is een leuk autootje, zitpositie verbeterd is, afwerking oké maar verzet verder geen maatstaf.
Mijn ervaring na 1 maand: zitpositie is niet echt goed, je zit scheef voor het stuur en blijft teveel erop zitten ipv van in de stoel. De knopen onder het digitale scherm zijn juist heel degelijk en handig itt wat een autojournalisten riep. Het scherm is mooi en lijkt best groot, maar is toch net te klein, je moet je hand achter het scherm houden om iets tijdens het rijden goed aan te raken. Het display voor het gezichtsveld van de bestuurder is kraakhelder, informatief en kan in veel verschillende standen worden gezet. Erg bruikbaar en grafisch fraai.
Dan de wegligging, het is een kleine auto, dus door de geringe wielbasis blijft het moeite hebben met drempels. Wel super wendbaar en remt en versnelt als een malle. Echt een kart gevoel. Helaas is het nieuwe model net iets te hoog, een paar centimeter lager zou voor de wegligging en windgevoeligheid beter zijn geweest, want bij een stevige wind op de snelweg voel je hoe vatbaar de 500 hiervoor is. Besturing is licht en past bij deze auto, maar kan me voorstellen dat sommigen meer weerstand wensen.
Ik rij de La Prima uitvoering die heeft alles aan boord en toch mis je in een stadsauto als deze en als top van de range de volgende zaken: elektrisch inklapbare buitenspiegels, stuurwiel verwarming, verlicht dashboardkastje, verlichte zonneklep. Zaken als lane assist en autonoom rijden zijn standaard en dat is best uniek, maar ik schat dat eigenaren de eerstgenoemde missende opties meer gebruiken. Helaas zijn deze ook niet als opties te bestellen.
Het model, de velgen, de kleuren allemaal even prachtig en smaakvol, ook de lederen bekleding met Fiat logo is prachtig uitgevoerd en dat alles laat zien dat Italiaans design niet voor niets nog altijd toonaangevend is in de wereld.
Is het genoeg om van de 500E een succes te maken? Ik denk dat de 500 met zijn uiterlijk een heel eind komt, maar of het een doorslaggevend succes wordt, is mede gezien de prijs en de elektrische concurrentie, maar de vraag.
En potentiele kopers weet dat de maximale range 260km is, de auto door zijn vormgeving niet bijzonder zuinig is, maar wel snel kan laden. Afwerking is echt goed voor deze klasse en je altijd moet gaan voor het 42 kWh accupakket. En belangrijk, rij de 500 en vertrouw niet teveel op de testresultaten, want er klopt heus wel wat, maar veel testers zitten met hun hoofd in een Porsche 911 of een andere exoot.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.