Fiat 126 (1982)

autoreview

Fiat 126 (1982)

Signalement

Uitvoering126
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf1997
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst55.000 km
Lezerswaardering: 20%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

pruttel-prut

  • 55.000 km

Na het ter ziele gaan van de Ritmo 105TC kwam deze 126 op mijn pad.
Ik zag daarin de mogelijkheid van het ideale stadsautootje, iets waar de 105TC voor werd gebruikt maar daarbij natuurlijk niet echt tot zijn recht kwam.
Met een tot van net 100km/u is het een absolute stadswagen en met de afmetingen van een brommobiel kon je in Amsterdam ook altijd wel een plekje vinden. Ik gebruik trouwens de term 'stadsauto' en niet 'bodschappenauto' want dat is het niet. Om boodschappen mee te nemen mis je gewoon de derde deur en de stoeltjes klappen niet gemakkelijk en ver genoeg weg om spullen makkelijk en snel op de achterbank te stouwen. De ruimte onder het kofferklepje voor was ook niet echt je dat voor het betere weekend-shoppen.

Omdat je er eigenlijk alleen stadskilometers mee maakt en als je al eens buiten de stad komt wordt er eigenlijk altijd volgas gereden valt het verbruik wat tegen. Zo rond de 1 op 15. Tegenwoordig doen (grotere) stadsauto's dat ook en dan kan je ook nog eens boodschappen meenemen. Olie verbruik was er ook, niet extreem maar wel meetbaar met ongeveer 1 op 2500.
Wat ook altijd aanwezig was was het pruttelende geluid van de tweecilinder. Toch wel enigszins vergelijkbaar met de brommobielen van nu. Anders dan de brommobel moest je hierin wel zelf schakelen, met de voeten te dicht bij elkaar om met maat 45 de pedaaltjes goed te kunnen bedienen en geen ruimte links om de vrije voet kwijt te kunnen. Het wielkastje stak dermate ver naar binnen dat als je daar de voet op zette knie en stuur met elkaar in conflict kwamen.
Verder alles extreem basic; o.a. geen verstelbare rugleuning en zeer beperkte verwarming.
Voorruit ontwaseming werkte best in combinatie met een lap met daarop een drupje scheerzeep.
De eerste versnelling was niet gesynchroniseerd, de besturing en remming niet bekrachtigd.

Hoewel het een hoge funfactor had heb ik er na een krap jaar afscheid van genomen. Niet zozeer vanwege niet voldoen maar meer vanwege een goed bod.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.