Ferrari F512 M (1994)

autoreview

Ferrari F512 M (1994)

Signalement

UitvoeringF512 M
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf34.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een jaar in een Ferrari 328 GTS te hebben gereden vond mijn partner het tijd worden voor een echte snelle auto. De verkoper van de 328, Odijk en Witmer uit Warmond, reed zelf in een 512 TR. De opvolger van de Ferrari Testarossa. 12 cilinders en meer dan 400 PK. Mijn partner wilde deze auto van hem kopen. Toch nog even op internet kijken. Munsterhuis in Enschede had er ook een staan. Een beetje onderhandelen met de zeer vriendelijke verkoper en we hebben een 1993 512 TR gekocht. Rood uiteraard. Tubistyle sportuitlaat.

Met wat gesputter start je de enorme motor op. Koud loopt hij wat onregelmatig. Met een ferme hand moet je hem in zijn versnellingen leggen. Ook de koppeling vergt een gespierde linker kuit!. De eerste kilometers zijn best relaxed. Dit is geen keiharde sportauto, al ziet hij er wel zo uit. Ook het geluid is, hoewel indrukwekkend, minder indringend dan van de 328. Daar had je op lange ritten echt oordoppen voor nodig. Het ontwerp is als je er van houdt fantatisch. Laag en breed, zeer aggressief. De 512 TR lijkt erg op de Testarossa, maar is wat moderner gestyled en is onderhuids erg verbeterd. Het gehele motorblok ligt enkele centimeters lager, waardoor de wegligging is verbeterd. Ook de remmen waren aangepast. Helaas had dit exemplaar geen ABS.

De motor heeft onderin ondanks zijn 5 liter inhoud weinig trekkracht. Als je onder de 3500 toeren blijft is dit geen bijzonder snelle auto. Maar daarboven gebeurt het. Als je doortrekt in de versnellingen dan onstaat er een krachtexplosie waar je de eerste keren een beetje bang van wordt. Doortrekken tot boven de 7000 toeren geeft je echt kippenvel.

Op het circuit kan je pas echt kijken wat deze auto kan. En dat is veel als je naar de wegligging en het vermogen kijkt. Een 360 Modena houdt hem maar net bij. Helaas is de versnellingsbak niet zo fijn en kan je niet terugschakelen met hoge toeren, waardoor je nooit de snelste tijd zult halen op het circuit. Maar uitbreken lukt bijna niet.

Na 2 jaar hebben we wegens veranderende privé omstandigheden afscheid genomen van deze brute wagen. Maar een Ferrari komt er zeker weer in de toekomst.

PROBLEMEN

Problemen met een oudere Ferrari? Natuurlijk.
- Motor hield in, sputterde. 4x naar de dealer terug.
- Geen oplossing. Uiteindelijk injectienaalden schoongemaakt op tip andere garage.
- Airco tot 4x kapot. Meerdere malen systeem nagelopen en gerepareerd.
- Lampjes branden op het dashboard, wel/geen probleem?

Alles is keurig opgelost door Munsterhuis, werkelijk uitstekende service. Maar het blijft een dure hobby...

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.