Ferrari F512 M (1994)
autoreview

Signalement
Uitvoering | F512 M |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 34.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een jaar in een Ferrari 328 GTS te hebben gereden vond mijn partner het tijd worden voor een echte snelle auto. De verkoper van de 328, Odijk en Witmer uit Warmond, reed zelf in een 512 TR. De opvolger van de Ferrari Testarossa. 12 cilinders en meer dan 400 PK. Mijn partner wilde deze auto van hem kopen. Toch nog even op internet kijken. Munsterhuis in Enschede had er ook een staan. Een beetje onderhandelen met de zeer vriendelijke verkoper en we hebben een 1993 512 TR gekocht. Rood uiteraard. Tubistyle sportuitlaat.
Met wat gesputter start je de enorme motor op. Koud loopt hij wat onregelmatig. Met een ferme hand moet je hem in zijn versnellingen leggen. Ook de koppeling vergt een gespierde linker kuit!. De eerste kilometers zijn best relaxed. Dit is geen keiharde sportauto, al ziet hij er wel zo uit. Ook het geluid is, hoewel indrukwekkend, minder indringend dan van de 328. Daar had je op lange ritten echt oordoppen voor nodig. Het ontwerp is als je er van houdt fantatisch. Laag en breed, zeer aggressief. De 512 TR lijkt erg op de Testarossa, maar is wat moderner gestyled en is onderhuids erg verbeterd. Het gehele motorblok ligt enkele centimeters lager, waardoor de wegligging is verbeterd. Ook de remmen waren aangepast. Helaas had dit exemplaar geen ABS.
De motor heeft onderin ondanks zijn 5 liter inhoud weinig trekkracht. Als je onder de 3500 toeren blijft is dit geen bijzonder snelle auto. Maar daarboven gebeurt het. Als je doortrekt in de versnellingen dan onstaat er een krachtexplosie waar je de eerste keren een beetje bang van wordt. Doortrekken tot boven de 7000 toeren geeft je echt kippenvel.
Op het circuit kan je pas echt kijken wat deze auto kan. En dat is veel als je naar de wegligging en het vermogen kijkt. Een 360 Modena houdt hem maar net bij. Helaas is de versnellingsbak niet zo fijn en kan je niet terugschakelen met hoge toeren, waardoor je nooit de snelste tijd zult halen op het circuit. Maar uitbreken lukt bijna niet.
Na 2 jaar hebben we wegens veranderende privé omstandigheden afscheid genomen van deze brute wagen. Maar een Ferrari komt er zeker weer in de toekomst.
PROBLEMEN
Problemen met een oudere Ferrari? Natuurlijk.
- Motor hield in, sputterde. 4x naar de dealer terug.
- Geen oplossing. Uiteindelijk injectienaalden schoongemaakt op tip andere garage.
- Airco tot 4x kapot. Meerdere malen systeem nagelopen en gerepareerd.
- Lampjes branden op het dashboard, wel/geen probleem?
Alles is keurig opgelost door Munsterhuis, werkelijk uitstekende service. Maar het blijft een dure hobby...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.