DS DS3 PureTech 110 So Chic (2015)

autoreview

DS DS3 PureTech 110 So Chic (2015)

Signalement

UitvoeringDS3 PureTech 110 So Chic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst18.500 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

DS 3 cabrio

  • 10.000 km

Mei 2016
1 jaar nu,15000 km.

Mijn DS3 Cabrio

Na 2 jaar in een FIAT 500 S cabrio gereden te hebben, kwam ik vorig jaar tot het besluit om een iets snellere, grotere,ruimere en luxere auto te kopen.
Maar het moest er 1 worden met een zelfde soort schuifdak of open dak, ineens wordt de keuze dan beperkt en na het rondkijken bij de Citroendealer, was de keuze al snel op de DS3 cabrio gevallen, in "So Chic" versie, met wat opties, die toch aardig in de papieren lopen, velgen-verlichting-nav/hifi komen zo al boven de 3000 euro, premium prijzen.
Ben geen proefritman, vanuit de folder besteld, was dus een beetje een verrassing.

Motor:
Het werd de 1.2 driecilinder turbo met 110 pk, wat sneller dan mijn FIAT met 85 pk, maar wel laagtoeriger, nu niet meer doortrekken naar 4000 toeren, gewoon al genoeg kracht bij 2500 toeren als de turbo er bij komt, schakelen gaat soepel met de vijfbak.
Heerlijke motor, alleen die zware rechtervoet zorgt voor een stevig verbruik van rond de 1 op 13, rustig rijden zorgt dat je ongeveer 1 op 17 kan rijden, het geluid is niet zo (leuk) aanwezig als bij de TwinAir motor van de Fiat.

Uiterlijk:
Tja, je vindt hem mooi of niet, maar het wit gecombineerd met het zwarte canvas dak en de optionele 17" velgen blijven me een glimlach bezorgen.
De led-verlichting voor en achter samen met die gave knipperlichten waren een pakket, zeker de koplampen geven hem in mijn optiek een wat stoerder gezicht.
Het "cabrio"-dak is geweldig, opent tot ongeveer 120 km/uur of minder bij harde wind, dan piept er een alarmpje en gaat hij niet open.
Heb in een Mazda MX5 van een collega gereden voor het "echte" cabriogevoel, erg leuk, maar de veel te lage instap was niet mijn ding en ook in de DS3 is het heerlijk met het dak open, alleen iets lawaaieriger bij hoge snelheid, dat wordt minder met het dak helemaal open, het grootste pluspunt van dit type dak is toch dat het bij de geringste zonnestraal open kan/gaat, maakt niet uit welke temperatuur.
Geheel geopend wordt het zicht naar achteren nihil, elk voordeel heeft zijn nadeel zeg ik maar.

Interieur:
Ziet er keurig uit, pianolak(besmettelijk) en her en der aluminium kleurige accenten geven een ietwat luxer uiterlijk.
Het touchscreen met navigatie werkt goed, soms wat lastig zoeken, het hifi-pakket met extra dahboardspeaker, versterker en sub zorgen voor een super geluid, jammer weer van de zeer beperkte instelmogelijkheden, dat had beter met een equalizer (grafisch) geregeld kunnen worden, dit pakket zorgt er trouwens wel voor dat je cd-speler verdwijnt....dus de muziek gaat via de USB-stick(32 Gb) en mp-3 in 320 kbps klinkt top.
Ook de achteruitrijcamera werkt goed, zo blijven mijn velgen bij fileparkeren netjes.
Ik heb niet de optionele sportstoelen gekozen, vond de standaardstoelen lekker zitten en er mooi uitzien, na een rit van 1,5 uur zitten ze nog goed en geven voldoende steun, als je langere ritten maakt schijnen de sportstoelen beter te zijn.

Rijden:
Zeker in vergelijk met de 500 hangt de DS een stuk minder over in bochten en rijdt hij comfortabeler, je hebt gewoon meer ruimte voor je knieën binnen en door het verstelbare stuur zat ik beter, in de 500 zat ik wat verkrampt, daar kon het stuur alleen naar boven/beneden.
Ik mis alleen de schakelaars op het stuur, deze zitten bij de DS achter het stuur op pookjes, even de muziek pauzeren of harder zetten,, ik draai echter altijd aan de verkeerde pookjes....dus dan moet je het touchscreen gebruiken.
Achterin is genoeg ruimte voor 2 man of 3 kinderen, wel lastig instappen, dit is dan weer inherent aan het model.
Het grootste nadeel is voor mensen die een kratje bier of meer in de kofferbak willen zetten, dat de klep heel klein is, de ruimte zelf is diep maar beperkt bereikbaar, zelf vind ik het ruim voldoende.

Conclusie:
Geweldige auto, met een paar eigenwijzigheden, echt een stapje hoger qua alles in vergelijking met de Fiat, comfort, lekker doortrekken en open rijden, geweldige combinatie.
Maar.....heb de folder van de nieuwe DS3 Performance.....oef, denk dat ik toch maar weer ga sparen😄

Vervolg

  • 14.000 km

Nu iets meer kilometers erbij, geen klachten op een losgetrilde beschermkap van de spiegel,de monteur beweerde dat dit kwam door.....het te hard staan van de muziek😄hij kon hem via de hemel weer redelijk trillingsvrij monteren, de upgrade van de installatie is echt de moeite waard.
De navigatie werkt perfect en kon door de dealer een gratis update krijgen, tijdsduur; je gelooft het niet; 5 tot 6 uur met draaiende motor bij de dealer laten staan, mooi niet, mag de volgende eigenaar volgend jaar doen.
Nog steeds zeer tevreden over het weggedrag, helaas wat minder over het verbruik, 1 op 12 of 13 is het maximaal haalbare, ligt aan de zware rechtervoet, want de 110 pk willen best vooruit.
Het dak gaat bijna elke dag open, geweldig systeem.
Olieverbruik is nul, ongelofelijk met mijn rijstijl.
Banden redden de winter nog (net).
Al met al een zeer positieve indruk van de DS3, toch gaan we over een paar maanden afscheid nemen, want ik wil een maatje groter én sneller, helaas vind ik de opvolger van de Racing toch teveel op deze lijken, dus zoeken in de folders dus maar.
Zal lastig worden, dit is best een aparte wagen, 2 deuren/schuifdak en die zijn er niet zoveel.

Ingeruild

  • 18.500 km

De kogel is door de kerk, bij diverse dealers een beetje naar de inruil gevraagd, dit hield niet over.
Zelfs mijn eigenn dealer, die 2 jaar geleden nog zei, dat dit soort wagens redelijk zeldzaam waren, gaf nu een te lage inruilprijs (15000 euro) omdat "het best wel aparte auto's zijn", lastig te verkopen, ben ik gelijk klaar mee, einde Citroen, 12000 euro afschrijving in 20 maanden....
Conclusie: fijne nagenoeg probleemloze auto met heerlijk open dak en geweldige motor, met mijn rijstijl totaal geen olieverbruik, top.
Na wat rondgeneusd te hebben via Autoscout/Autotrader bij een Audi-dealer terecht gekomen, deze had een mooie overjarige A3 cabriolet voor een leuke prijs én een redelijke inruil, koop gesloten, review volgt.

PRIVATE LEASE DS 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.